گالری گردی در خرداد؛ از تماشای «کمدی آفتاب»تا «خیالی از باغ»

تهران (پانا) - نمایشگاه‌هایی همچون «حج در آیینه قرآن و ادب»، «نستعلیق عاشقی»، «کمدی آفتاب»، «خیالی از باغ»، «تهی و سرشار» خردادماه در نگارخانه‌ها و گالری‌های پایتخت برپا هستند.

کد مطلب: ۱۳۷۷۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
گالری گردی در خرداد؛ از تماشای «کمدی آفتاب»تا «خیالی از باغ»

نمایشگاه‌هایی از جمله «حج در آیینه قرآن و ادب»، «نستعلیق عاشقی»، «کمدی آفتاب»، «دیس گاست»، «خیالی از باغ»، «۱۷۵ آزمون و خطا»، «تهی و سرشار» و «تو بنامش» پایان این هفته در نگارخانه‌ها و گالری‌های پایتخت افتتاح می‌شوند، همچنین بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌ها میزبان نمایشگاه‌هایی از ماه گذشته هستند که در این گزارش معرفی می‌شوند.

«حج در آیینه قرآن و ادب»

نمایشگاه خوشنویسی «حج در آیینه قرآن و ادب» به هنرمندی کاوه تیموری همزمان با ماه ذی‌القعده و تشرف زائران به سرزمین وحی ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از بلوار میرداماد، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ افتتاح می‌شود و تا ۱۹ تیر به غیر از روزهای تعطیل میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه شامل ۷۰ اثر خوشنویسی به سبک نستعلیق شامل مضامین والای قرآنی و مرتبط با رسول اکرم (ص)، گزیده‌ای از روایات و اشعار با موضوع حج است، کاوه تیموری خوشنویس و خط پژوه متولد ۱۳۴۴ تهران است و برگزاری چندین نمایشگاه در ایران و کشورهای دیگر (سودان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، بوسنی، هلند، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان) و تالیف و نگارش ۱۵ عنوان کتاب و آلبوم در قلمرو خوشنویسی، دانش خط و تالیف بیش از ۱۴۰ مقاله و نوشتار هنری بخشی از کارنامه هنری اوست.

«نستعلیق عاشقی» در نگارخانه شفق

نمایشگاه گروهی خوشنویسی با عنوان «نستعلیق عاشقی» شامل آثاری از امیرعباس توفیق و جمعی از خوشنویسان؛ مهناز رازقندی، سمیه رحیمی کمی آباد، بهمن شیرمحمد، فریده صادقی، هدیه صباغی، الناز صنعتی، سمیرا علی محمد، نرگس فرح زادی، مهدی فرج الله، بهار فیروزبخت، سمیرا کورشیان و طاهره گلک ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ در نگارخانه شفق به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان بیست ‌و یکم، بوستان شفق، فرهنگسرای خانواده افتتاح می‌شود و تا ۲۹ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۸ برپاست.

در این نمایشگاه منتخبی از آثار فاخر ادبیات ایران در قالب خوشنویسی نستعلیق «عروس خطوط اسلامی» عموماً مرکب سنتی بر روی کاغذ آهار مهره به همراه تذهیب زیبای هنرمندان ایران زمین، در قالب سطر، چلیپا، قطعه و سیاه مشق به نمایش گذاشته می‌شود.

«ساخت بهشت»

نمایشگاه گروهی «ساخت بهشت» با آثار هنرمندان مریم اشکانیان، آیدا علیزاده، بهاره بابایی، آلاء دهقان، سارا راه‌انجام، نجوا عرفانی، راحله نورآور، نجمه پاشایی، مائده سالار، صدف سیدرضایی و فاتی سیرفی ۱۹ خرداد تا ۲۰ تیر از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری ایکس هما به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک پنج دایر است.

«کمدی آفتاب» در گالری شیرین

نمایشگاه نقاشی‌های یغما سروشه با عنوان «کمدی آفتاب» ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک پنج افتتاح می‌شود و تا ۱۳ تیر شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در این گالری برپاست. گالری شیرین دوشنبه‌ها تعطیل است.

تماشای «کمدی آفتاب» و «خیالی از باغ» در گالری‌گردی خرداد

«دیس گاست» در نگر

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «دیس گاست» با آثار شاهین نوروزی، علیرضا آدمبکان، فرزاد امینی و امیرحسین ترابنده با نمایشگاه‌گردانی عیسی جباری ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ در گالری نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول افتتاح می‌شود و تا هفتم تیر به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان است.

«شکسته» در گالری باوان

نمایشگاه «شکسته» با آثاری از کامران طباطبایی دیبا نقاش، معمار و از پیشتازان هنر چندرسانه‌ای با نمایشگاه‌گردانی هلیا دارابی ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت افتتاح می‌شود و تا پنجم تیر برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم دارابی آمده است: «در مجموعه آثار کامران دیبا، تعامل انتزاع و فیگوراسیون ترکیب‌بندی‌ها را به تحرک درآورده است. تعلیق و چرخش پیوسته عناصر بصری، چندپارگی فضای تصویر، عقب رفتن و جلو آمدن سطوح که موجب القای بعد می‌شود، از مصادیق این پویایی است. لایه‌ها در حرکت‌اند و اتصالات کوتاه‌مدتی با واقعیت برقرار می‌کنند. تصور شکاف و حفره در تصویر و عمق و پرسپکتیو چندساحتی به واسطه آرایش برش‌ها ایجاد می‌شود.»

«خیالی از باغ» در بُستان

«خیالی از باغ» آثار نیاز باباتبار با همکاری مشترک گالری بُستان و گالری دلگشا، ۱۹ خرداد تا چهارم تیر به جز دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری بُستان خیابان مطهری، خیابان لارستان، نبش بیست و دوم برپاست.

«پاره‌های بودن» در گالری آریا

نمایشگاه آثار فاطمه رادپور با عنوان «پاره‌های بودن» ۱۹ خرداد تا دوم تیر به جز شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری آریا به نشانی خیابان ولی‌عصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ دایر است.

«۱۷۵ آزمون و خطا» در زیرزمین دستان

نمایشگاه آثار سام سمیعی با عنوان «۱۷۵ آزمون و خطا» ۱۹ خرداد تا دوم تیر جمعه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۰ و سایر روزها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برپاست، بازدید از گالری روزهای شنبه‌، یکشنبه‌ و تعطیلات رسمی با تعیین وقت قبلی و تماس با شماره تلفن: ۲۲۰۲۳۱۱۴ امکانپذیر است.

«اختلال چندگانه»

نمایشگاه طراحی‌های سمانه اسحاقی، با همکاری گالری اِو با عنوان «اختلال چندگانه» ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ در نگارخانه والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهیدخدامی، پلاک ۷۲ افتتاح می‌شود و تا ۳۰ خرداد به جز شنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برپاست.

«تهی و سرشار» در گالری مژده

«تهی و سرشار» هشتمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی، ۱۹ تا ۳۰ خرداد به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ برپاست. کرمی متولد ۱۳۶۴ آمل است. او کارشناس ارشد رشته گرافیک و دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس است و به مدت ۱۰ سال در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف به تدریس دروس هنر پرداخته است.

عمده مطالعات و کار کرمی مبتنی بر فلسفه و هنر تطبیقی ایران، هند و شرق دور استوار است. او در زمینه مطالعات ایرانی، پژوهش‌هایی در زمینه مهرآیینی و اندیشه سهروردی داشته و در روش‌شناسی گرایش‌های پدیدارشناختی و هرمنوتیک دارد که به اتکای همین تمرکز، به بررسی زیباشناسی هنر ایران می‌پردازد.کرمی آثارش را با بداهه‌نگاری‌هایی منحصر به فرد و با نگاهی تطبیقی به هنر خوشنویسی و هنرهای تصویری ایران و شرق دور خلق می‌کند و در نمایشگاه اخیرش ۲۲ اثر را متاثر از این فضا به نمایش گذاشته است.

۴ نمایشگاه آثار هنری چوبی در فرهنگسرای اندیشه

نمایشگاه هنری «پیوند» مجموعه‌ای از چهار نمایشگاه با محوریت چوب به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه هفت ۱۹ خرداد ساعت ۱۶ در فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان شهیدمنفرد نیاکی افتتاح می‌شود و ۲۴ خرداد به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برپاست.

این نمایشگاه قصد دارد به صورت تخصصی خوشنویسی و نقاشی خط روی چوب را زیرنظر استادان محمدحسین اقبال‌پور و پیمان پیروی برگزار کرده و تجربه‌ای متفاوت از هنر چوب را برای مخاطبان ایجاد کند. در بخش «چوب خط» این نمایشگاه، آرش رحیمی، اجرای تعدادی از آثار خوشنویسی استاد جواد بختیاری را برعهده داشته و در بخش دیگری با عنوان «تلاقی قلم بر پیکره‌ای چوب» آثار اجرا شده خوشنویسی روی چوب توسط استاد محمدحسین اقبال‌پور را به نمایش بگذارد.

همچنین در بخش دیگری با عنوان «رقص رنگ در آوند چوب» آثار اجرا شده نقاشی خط روی چوب توسط استاد پیمان پیروی به نمایش درمی‌آید. بخش «نغمه چوب» نیز به نمایش تعدادی از آثار معرق سبک تفکیک رنگ آرش رحیمی اختصاص دارد.‌

«تو بنامش» در گالری مورا

نمایشگاه انفرادی نقاشی سیما آزرم‌نیا با عنوان «تو بنامش» ۱۹ تا ۲۴ خرداد به جز دوشنبه‌ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری مورا به نشانی خیابان نجات اللهی، خیابان اراک، پلاک۴۶، واحد ۲ دایر است.

«معلق» در گالری شمیس

نمایشگاه گروهی مجسمه با عنوان «معلق» آثار جهانبخش امیربیگی، مصطفی محسنی، فخرالدین کاکاوند، سودا علوی، بهجو سالار محمدی، مهرانگیز شفیعی، فرزانه عبدلی، بهمن چگنی، فاطمه موسوی، فرهاد رضائی با گردآوری احسان گرمسیری ۱۲ خرداد تا دوم تیر به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شمیس به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه دانیالی، پلاک هشت دایر است.

«انتهای حضور» در صبا

نخستین نمایشگاه نوآوری و کارآفرینی هنر خراطی با عنوان «انتهای حضور» شامل ۲۵ اثر از آثار یاسر یامی هنرمند باسابقه و صاحب نام کشورمان همراه با ۲۵ اثر از ۱۵ هنرجو در قالب حجم، مجسمه و نقوش تزئینی ۱۱ تا ۲۰ خرداد به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در نگارخانه فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی میزبان علاقه‌مندان است.

«ماده و روح و وقت و خاطره» در گالری دلگشا

نمایشگاه گروهی اشکان زهرایی و مینا معصومی با عنوان «ماده و روح و وقت و خاطره» پنجم خرداد تا چهارم تیر به جز روزهای شنبه‌ و دوشنبه‌ از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری دلگشا به نشانی خیابان انقلاب، خیابان دوازدهم فروردین، کوچه نوروز، پلاک ۱۷ برپاست.

«آن پنج نفر» در خانه عکاسان ایران

نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» شامل یکصد عکس در اندازه‌های ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی‌متر، ۱۰۰ در ۷۰ و ۵۰ در ۷۰ از پنج عکاس جوان در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ بوسنی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر از یکم تا ۳۰ خرداد در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری خانه عکاسان ایران، واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقمندان است.

«آن پنج نفر» روایت پنج عکاس جوان در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ بوسنی است و توسط شهیدمحسن چوبدار، شهیدابراهیم اصغرزاده، مرحوم قربان خلیلی، مرحومه مریم کاظم‌زاده و بهرام محمدی‌فرد عکاسی شده‌اند.

«شکوه بیداری» و «آیرونی» در اعتماد

نمایشگاه‌های «شکوه بیداری» از آثار محسن احمدوند و «آیرونی» از آثار علیرضا الهی پنجم تا ۳۰ خرداد به جز دوشنبه‌ها روزﻫﺎی هفته ۱۲ تا ۲۰ و ﺟﻤﻌﻪ‌ها ۱۵ تا ۲۰ در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ برپاست.‎

«لایه‌های ذهن» و «بیشتر از نَوَد درجه» در ریشه ۲۹

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار رزیتا طاهری با عنوان «لایه‌های ذهن» پنجم تا ۳۰ خرداد به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۲ در گالری ریشه ۲۹ به نشانی خیابان الهیه، خیابان آقابزرگی، پلاک ۳۱ دایر است. همچنین چهارمین ویدئوآرت Mirror Box در این گالری، با عنوان «بیشتر از نَوَد درجه» با آثار رئوفه رستمی، ۲۹ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد میزبان علاقه‌مندان است.

نقاشی‌های یعقوب امدادیان در هور

نمایشگاه نقاشی‌های یعقـوب امدادیان پنجم تا ۲۹ خرداد همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، پلاک ۱۲ برپاست.

«سونات آبی» در گالری +٢

نمایشگاه انفرادی از آثار سروژ بارسقیان با عنوان «سونات آبی» پنجم تا ۲۶ خرداد به جز روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری +٢ به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک هشت، طبقه‌ دوم دایر است.

«سازه‌ی داخلی یک قلب» و «رستاخیز»

نمایشگاه‌های گروهی «سازه‌ی داخلی یک قلب» با آثاری از سوگل احدی، نازنین اهری‌پور، درسا بسیج، نجمه پاشایی، شیلا پیران، بی‌بی تبریزی، صراحی رفعتی، پانیذ سهرابی، کژال فخری، شیرین فخیم، سارا قدس، اوریا محمودی و آنیتا هاشمی مقدم و انفرادی مونا حسین‌زاده با عنوان «رستاخیز» پنجم تا ۲۶ خرداد به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در مجموعه معاصر سو به نشانی خیابان نجات الهی (ویلا)، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، پلاک ۳۰ دایر هستند.

«بی واک» در عصر

نمایشگاه انفرادی عکس از آثار رها رشیدی‌پور با عنوان ‎«بی واک» پنجم تا ۲۶ خرداد به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری عصر به نشانی میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.

«میزانسن» و «ماجراهای شگفت‌انگیز آن‌ سوی تپه»

نمایشگاه‌های انفرادی نقاشی آثار شهرزاد قاضی‌زاهدی با عنوان «میزانسن» و آثار محدثه طاهری با عنوان «ماجراهای شگفت‌انگیز آن‌سوی تپه» پنجم تا ۲۲ خرداد به جز شنبه‌ها روزهای عادی از ساعت ۱۴ تا ۱۹، روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، کوچه‌ تور، خیابان وفایی‌ ورمزآبادی، بن‌بست ابهری، پلاک پنج دایر است.

«کارتون موزه و معلولیت» در خانه کاریکاتور ایران

نمایشگاه «موزه و معلولیت» به مناسبت هشتمین سالروز موزه و معلولیت همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی سوم تا ۳۱ خرداد در خانه کاریکاتور ایران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان شهیدهمت، خیابان داود گل نبی غربی، بعداز میدان احمدی روشن(کتابی) پلاک ۴۴ برپاست. آثار این نمایشگاه منتخبی از آثار راه یافته به نمایشگاه سومین جشنواره پاراتور است که به همت انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و خانه کاریکاتور ایران به سامان رسیده است.

کارت پستال‌های اصفهان در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه یکصدسال کارت پستال‌های اصفهان به روایت حامد قصری با عنوان «برسد به دست اصفهان» به مناسبت روز جهانی موزه، ۲۷ اردیبهشت تا ۲۵ خرداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، پارک بهارشیراز دایر است.

«یادداشت‌های تصویری» در راه ابریشم

نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی با عنوان «یادداشت‌های تصویری» ۲۹ اردیبهشت تا ۳۰ خرداد به جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ برپاست.

‌«یادآوری چیزهای حال»

نمایشگاهی از دفتر معماری اِی‌اِس‌اِی با عنوان «یادآوری چیزهای حال» ۲۹ اردیبهشت تا ۲۹ خرداد یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در بنیاد پژمان: کارخانه آرگو به نشانی میدان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک ۶ دایر است.

«چشم‌انداز» در مدار موازی

نمایشی گروهی «چشم‌انداز» با آثاری از یوشا بشیر، هما دلورای، هدی کاشیها، علی میرعظیمی، جاکوپو پاگین و علی‌اکبر صادقی ۲۲ اردیبهشت تا ۲۶ خرداد از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری مدار موازی به نشانی خیابان حافظ، نرسیده به خیابان انقلاب، نبش بامشاد، پلاک ۴۰۹ دایر است. گالری شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است.

«قصه‌ راه‌آهن: فصل وقت‌کشی»

نمایشگاه انفرادی سورنا پتگر با عنوان «قصه‌ی راه‌آهن: فصل وقت‌کشی» ۲۲ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد به جز شنبه‌ها و دوشنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری دلگشا به نشانی خیابان انقلاب، خیابان دوازدهم فروردین، کوچه نوروز، پلاک ۱۷ برپاست.

«هایپر رئالیسم» و «ردپا» در موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه‌های «هایپر رئالیسم: از تصویر تا واقعیت» مروری بر آثار پست مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با نمایشگاه‌گردانی جمال عرب‌زاده نمایش ۳۳ اثر و «ردپا: درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون» نمایش گزیده‌ای از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران؛ ۲۹ اثر خارجی و ۵۴ اثر ایرانی، ۱۱ اردیبهشت تا چهارم تیر در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله دایر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار