در جلسه شورای شهر تهران؛

وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت تشریح شد؛ نیاز فوری تهران به اتوبوس

تهران (پانا) - در جلسه شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت ناوگان حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.

کد مطلب: ۱۳۷۷۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت تشریح شد؛ نیاز فوری تهران به اتوبوس

در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای ششم، جلال بهرامی و محسن هرمزی گزارشی از اقدامات انجام شده در معاونت حمل و نقل و ترافیک و شرکت متروی شهرداری تهران را قرائت و اعضا را از آخرین فعالیت های انجام شده و در حال انجام این معاونت مطلع کردند.

جلال بهرامی ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده در معاونت حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: اقدامات ۲۰ ماهه اخیر معاونت به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شده و مشخصه ای نیز بر اساس بودجه مصوب شهرداری تهران پیش بینی شده و هرجا از بودجه خارج شود تحت عنوان چشم انداز شهرداری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در دو ماهه اول امسال بازسازی اتوبوس ها را دستور کار قرار دادیم، یادآور شد: در مترو نیز در خط ۶ بهره برداری از ایستگاه ها و اورهال ۴۹ واگن را در نظر داشتیم؛ بهره برداری از ۲.۵ کیلومتر مسیر ایستگاه شهید دادمان و هفده شهریور را در مدت اخیر اجرا کردیم و ۹.۵ کیلومتر میانی خط ۶ نیز به اجرا درآمد.

وی با اعلام اینکه ۱۴ کیلومتر و ۱۰ ایستگاه در مترو به بهره برداری رسید، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد دو هزار و ۴۸۰ دستگاه تاکسی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۵۸۵ دستگاه نوسازی شد و پرداخت حق السهم ۶۳۰ دستگاه ون را انجام دادیم اما ۱۹۸ دستگاه ون تحویل داده شد که برابر پولی است که پرداخت کرده ایم؛ نوسازی ۵۲۳ دستگاه به صورت نقدی بوده و برای ۴۶۵ دستگاه نیز پول واریز کردیم اما در مجموع در طول ۲۰ ماه ۵ هزار و ۵۸۵ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کلنگ زنی و طراحی اجرای ۱۰ هزار واحد پارکینگ، تصریح کرد: تلاش شد عقب ماندگی ها در این زمینه ها جبران شود و خوشبختانه کار مجدداً در این بخش آغاز شده است؛ ساماندهی پارک حاشیه ای نیز صورت گرفته و تا پایان تابستان ۲۰۰ هزار پارک حاشیه ای ساماندهی می شود.

بهرامی از کاهش ۶ درصدی تصادفات در سطح شهر خبر داد و افزود: یکی از معضلات ما پایانه شرق بود که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با توجه به غیر فعال بودن در طول سالهای اخیر ۲۰ درصد پیشرفت منفی داشت که برای حل مشکل از محل قراردادهای مترو وارد شدیم تا طرح اجرایی شود و تا شهریورماه بتوانیم طرح را به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه کار توسعه ای از سوی مرکز معاینه فنی در این مدت صورت گرفت، یادآور شد: ۲۸ پارکینگ را در نهضت پارکینگ سازی دنبال کردیم که برای ۱۲ پارکینگ توافق نهایی انجام شده، پنج پارکینگ اجرایی شده و ۱۱ پارکینگ نیز در حال ساخت است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شتاب اولیه به کارها داده شده که در نیمه دوم فعالیت مدیریت شهری خود را نشان می دهد، تصریح کرد: بودجه ابلاغی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که تحت عناوین مختلف آمده است؛ یکی از بیشترین اعداد ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی است چراکه عقب ماندگی های جدی در این زمینه داریم.

بهرامی تأکید کرد: امسال نزدیک به هفت درصد حمل و نقل را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد و تغییراتی که در تاکسی، ون و مترو اتفاق می افتد منجر به کاهش هفت درصدی سفرهای شخصی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعداد بر اساس بودجه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تأمین ۱۲ هزار دستگاه موتور سیکلت، ۲۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، چهار هزار دستگاه ون، سه هزار دستگاه افزایش ناوگان اتوبوسرانی با توافق با وزارت کشور و ۲۴۱ دستگاه واگن اورهال شده در مترو از برنامه های ما به شمار می رود.

بهرامی با تأکید بر تلاش برای تأمین اتوبوس از تولید داخل، گفت: پارسال قیمت اتوبوس سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده اما حالا هفت میلیارد تومان است؛ روزی که بودجه تصویب شد قیمت اتوبوس چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود اما با تغییرات ارزی، قیمت به هفت میلیارد تومان رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه رئیس جمهور چند بار دستور آنی را برای دریافت استانداردهای اتوبوس ها داده بود، اظهار کرد: ما پارسال قولی از وزارت کشور داشتیم که محقق نشد؛ ما قدرالسهم نزدیک به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما کمتر از ۱۷۰ دستگاه را تحویل گرفتیم.

بهرامی با بیان اینکه سامانه قدیمی با بیش از ۱۰ سال برای کارت بلیت ها وجود داشت، خاطرنشان کرد: اقدام فشرده ای در طول چند ماه انجام شد تا در مترو و اتوبوسرانی، مشکل در این زمینه برطرف شود؛ از اسفندماه در مترو زمینه هایی برای صدور کارت بلیت فراهم شده و در پایان تابستان در اتوبوسرانی بخش عمومی مشکلات دریافت پول نقد و سایر موارد برطرف خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: هشت هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی پیش بینی شده که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بهسازی و پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید است و ما ظرفیت سازی تأمین ناوگان را در استعداد بالفعل کشور دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه باید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری داشته باشیم، یادآور شد: نیاز اولیه را که سه هزار دستگاه است تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به نتیجه خواهیم رساند و سپس به سمت تأمین اتوبوس برقی خواهیم رفت.

بهرامی با اعلام اینکه برای رسیدن به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: با تمام تولیدکنندگان برای تأمین اتوبوس، مذاکراتی داشتیم و تا امروز شرکت های سایپا دیزل، وزارت دفاع، زامیاد و دیگر تولیدکنندگان در لیست مذاکرات ما قرار دارند.

وی با بیان اینکه قرار بود هزار و ۱۰۰ دستگاه از سوی وزارت کشور از تولیدات ایران خودرو به ما تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: ما وقتی دیدیم تعهدات عملی نشد خودمان وارد مسیر خرید اتوبوس شدیم و قرارداد قطعی 1000 دستگاه را منعقد کردیم تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه را به ما تحویل دهند که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه تا مهرماه تأمین می شود.

بهرامی با اشاره به تعهدات دیگر شرکت ها، یادآور شد: با یکی از شرکت ها نیز قرارداد تأمین ۱۰۰ اتوبوس سه کابینه تولیدی در ترکیه را منعقد کرده ایم که ۵۰ دستگاه امسال و ۵۰ دستگاه نیز در سال آینده تأمین خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور استاندارد اتوبوس برقی شرکت مپنا تأیید شد، گفت: از این شرکت و شرکتی دیگر هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تأمین خواهد شد که امسال ۲۰۰ دستگاه برقی تعهد داده شده اما توان تأمین ۵۰۰ دستگاه وجود دارد.

وی ادامه داد: ۲ هزار دستگاه اتوبوس در حال حاضر داریم که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی و وارد خط می کنیم و تا پایان سال ۹۶۰ دستگاه دوکابینه بازسازی کامل خواهند شد تا ناوگان سرپایی را در خطوط بی آرتی داشته باشیم.

بهرامی با بیان اینکه ۳۶ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد و یا تفاهم نامه اولیه منعقد و مدل مالی آن تعریف شده است، گفت: تا ۴۵ روز آینده همه تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه بدون در نظر گرفتن توان وزارت کشور هزار و ۱۷۰ دستگاه اتوبوس را وارد ناوگان خواهیم کرد، یادآور شد: طبق پولی که پرداخت کردیم اگر وزارت کشور به تعهد خود عمل کند هزار و ۶۷۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال در ناوگان خواهیم داشت و در مجموع چهار هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال خواهند بود.

بهرامی با بیان اینکه شهردار تهران به صورت هفتگی اقدامات را پیگیری می کند، گفت: مولدسازی دارایی ها در شرکت اتوبوسرانی در دستور کار بود و تلاش کردیم به حریم منتقل شود تا بتوانیم از دارایی ها استفاده کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: ۷۰۰ نفر از کارمندان سازمان اتوبوسرانی تا پایان سال قبل بازنشسته شدند و امسال نیز ۵۰۰ نفر بازنشسته می شوند و خرید خدمات انجام خواهیم داد و تا جایی که بتوانیم نمی خواهیم نیروی جدیدی استخدام کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ایستگاه های اتوبوس باید ساماندهی و نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت نقدی برای قراردادها در اتوبوسرانی انجام شده است؛ ۵۰ درصد تأمین منابع از محل تسهیلات بانکی، ۲۵ درصد غیرنقدی و ۲۵ درصد نقدی است.

جلال بهرامی در پایان در واکنش به اظهارات اعضای شورای شهر نیز گفت: بنده پاسدار هستم و برای گرفتن پست به شهرداری نیامده ام و در هیچ ستادی کار نکرده و جان خود را می دهم تا مشکلات شهر برطرف شود.

محسن هرمزی ،مدیرعامل شرکت مترو شهر تهران هم در این جلسه ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده در شرکت مترو، اظهار کرد: از محل مبلغ ۷۷ میلیون یورویی وزارت کشور برای تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن، ۵۸ میلیون یورو تأمین شده و در حساب بانک شهر است و امیدواریم بتوانیم پیش پرداخت را تا پایان این ماه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مترو شهر تهران با بیان اینکه حواله نقدی نیز به تاریخ ۲۰ خردادماه داریم و برای تتمه تأمین اعتبار ۱۱۸ میلیون یورو، تسهیلات می گیریم، خاطرنشان کرد: این تسهیلات در کمیته اعتبارات مصوب شده و در حال دریافت مجوز بانک مرکزی هستیم؛ چون قول داده بودیم، قریب ۵۰ درصد مسئله حل شده و در تلاش هستیم امور تسریع شود؛ ذی نفعان متعدد باعث شدند که موانعی ایجاد شود.

وی همچنین تصریح کرد: خط ۱۱ مترو در تفاهم نامه با مپنا به صورت مشارکتی اجرا می شود و ۵۰ رام قطار هشت واگنه با واگن سازی پارس دنبال خواهیم کرد که گزارش آن به صورت مجزا ارائه خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه هدف گذاری بر اساس بودجه ابلاغی و برنامه های پیش فرض است، گفت: تکمیل ۱۳ ایستگاه را به عنوان پیش فرض در نظر گرفتیم که ایستگاه علامه جعفری در همین راستا تحویل داده شد؛ اولویت اول ما تکمیل خطوط هفت گانه بود و سعی کردیم بهره برداری ناقص و گسسته در خط ۶ تکمیل شود که قطعه میانی این خط را تا پایان سال قبل به نتیجه رساندیم، امسال هم تلاش می کنیم قطعه شمال غربی شامل حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا کوهسار را با سه ایستگاه به نتیجه برسانیم.

وی تأکید کرد: امسال در قسمت میانی خط ۶ ایستگاه میدان خراسان، نجات اللهی، هفدهم شهریور و سرباز را تکمیل خواهیم کرد و در تلاش هستیم قسمت جنوبی را نیز تا شهرری ادامه دهیم بدین منظور، فعالیت دستگاه حفار به صورت سه شیفته انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت مترو شهر تهران با بیان اینکه تفاهم نامه خط ۱۰ به قرارداد تبدیل شده و ۴۰۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: هزار میلیارد تومان برای اجرای این خط با قرارگاه خاتم الانبیاء در نظر گرفته شده و تیر ماه حفاری خط ۱۰ آغاز خواهد شد که رقم آن از محل تهاتر با سپاه پاسداران انجام خواهد شد که مازاد بودجه است.

وی با بیان اینکه در خط ۹ نیز با مدل جدیدی پیش رفته ایم و تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم منعقد کرده ایم، یادآور شد: برای خط ۱۱ نیز درخواست داریم که کمیسیون حمل و نقل شورا وقتی اختصاص دهد تا گزارش کامل را ارائه دهیم.

هرمزی اظهار کرد: دو قرارداد از سوی شرکت بهره برداری و واگن سازی برای تأمین قطعات منعقد و منابع مالی تأمین شده که اولین رام قطار دی سی در راستای اورهال مترو، وارد خط خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مترو شهر تهران با بیان اینکه مطالعات احداث تراموا در سازمان حمل و نقل و ترافیک در حال انجام است، گفت: در صورت تأیید این طرح، اجرای آن به صورت مشارکتی خواهد بود.

وی با اشاره به تکمیل پایانه شرق با مشارکت شرکت مترو، یادآور شد: قرار بر این است که تکمیل پایانه توسط پیمانکاران مترو و از محل ظرفیت قراردادهای این شرکت تا پایان شهریورماه انجام شود.

مهدی چمران در واکنش به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برخی روی تعصب ملی می گویند «نخریم و اجازه دهیم مردم در گرما و باد و باران بمانند اما اتوبوس خارجی نخریم»، گفت: ما نباید اینجا توقف کنیم و اگر توقف شود آبروی تمام ما خواهد رفت.

وی افزود: نباید به دنبال سودجویی باشیم و باید بدانیم که برای توسعه ناوگان به اتوبوس نیاز داریم؛ در سطح ملی از این مشکلات ضربه می خوریم و ما در شورا می توانستیم بودجه اضافی در نظر بگیریم که این کار را انجام دادیم.

چمران تأکید کرد: وزارت صمت باید وارد شود؛ کارخانجات چه کار می کنند؟ وضعیت خودروهای شخصی که مشخص است و اتوبوس نیز به این شکل است. باید تولیدکنندگان را به میدان بیاوریم و اتوبوس وارد ناوگان کنیم.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه بازسازی می شود و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس نو نیز تحویل داده خواهد شد، تصریح کرد: ما با این کارها به جایی نمی رسیم؛ قرار بود تا پایان سال به چهار هزار دستگاه برسیم که البته گزارشاتی ارائه شد اما جدی و قطعی نیست لذا باید همتی در این زمینه به کار گرفته شود چراکه در غیر این صورت مجبوریم قوه قضاییه و دادستانی را وارد کنیم و بگوییم که اتوبوس در کشور نیست و اگر تولیدکنندگان نمی توانند تولید کنند باید اتوبوس بخرند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: آنچه امروز روشن است این است که آنچه انتظار داشتیم انجام نشده و امید داریم که بتوانیم کار کنیم اما تولیدکنندگان باید سودجویی خود را کنار بگذارند و در غیر این صورت باید قوه قضاییه وارد شود.

چمران با بیان اینکه زجر این شرایط را مردم تحمل می کنند، گفت: نباید اجازه دهیم مردم آزار ببینند؛ ما نماینده مردم هستیم و اینکه رها کنیم و برویم، نمی شود.

وی با بیان اینکه باید زودتر به نوسازی و اورهال مترو می رسیدیم، اظهار کرد: از شرکت مترو برای اورهال و ساخت ایستگاه ها بسیار تقدیر و تشکر می کنیم اما در مجموع در توسعه ناوگان هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورا در واکنش به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن انتقاد از ارائه گزارش مدیریتی به جای عملیاتی با بیان اینکه در این گزارش عدم توانایی و برنامه دقیق برای ناوگان اتوبوسرانی دیده شد، اظهار کرد: قراردادها باید به شورا ارائه شود تا صحت سنجی صورت بگیرد و شماره پلاک ها و شاسی اتوبوس هایی که دریافت کردیم، باید ارائه شود تا بازدید میدانی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ماهیانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پیش بینی شده بود، گفت: با اغماض باید هزار میلیارد تومان قرارداد برای خرید اتوبوس در این مدت انجام می شد؛ اینکه بگوییم نشد و نتوانستیم و پنجره برای آینده ترسیم کنیم، نه برای من به عنوان نماینده و نه برای مردم قابل قبول نیست.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه گزارش ارائه شده نشان دهنده فعالیت های شهرداری در حوزه حمل و نقل است و باید از آن تقدیر کنیم، گفت: حقیقت این است آنچه ارائه شد، مردم هنوز اقدامات انجام شده را احساس نمی کنند و زمانی که شرایط بهبود پیدا کند می توانیم ادعا کنیم کاری انجام داده ایم.

وی با اشاره به نصب نقشه های قدیمی در واگن های مترو، یادآور شد: این موضوع برخی افراد را که آشنایی کمتری با مترو دارند، با مشکل مواجه می کند و ضرورت دارد کاری ساده در مترو انجام و نقشه ها به‌روزرسانی انجام شود.

نجفی با تأکید بر استفاده از وسایل سرمایشی در واگن های مترو و اتوبوس ها، تصریح کرد: قرار بود کارت بلیت یک ساله برای خبرنگاران در نظر گرفته شود که تاکنون این کارت اهدا نشده و باید سریعتر ارائه شود.

رئیس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه مردم در خصوص دومسیره شدن خط ۷ بی آرتی ناراضی هستند، یادآور شد: من پیش از این نیز تذکر دادم که پیاده شدن در ایستگاه پارک وی و معطلی طولانی برای ادامه مسیر نارضایتی مردم را به دنبال داشته و باید مشکل در این زمینه برطرف شود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیشرفت بسیار خوبی در توسعه مترو را در بازدیدها شاهد بودیم، اظهار کرد: در عملی کردن فرصت برای تحویل گرفتن واگن ها و اتوبوس ها باید به وضعیت بهتری برسیم.

وی افزود: برای رسیدگی فوری به وضعیت و نیازهای مردم در حوزه حمل و نقل عمومی، چرا نباید موضوع تأمین از خارج را انجام دهیم؛ ما این تجربه را در دهه ۶۰ داشتیم و با اینکه تولید داخلی داشتیم، اتوبوس های خارجی وارد شد و مردم این موضوع را احساس کردند؛ لذا اگر نیاز به مقدمات برای تأمین اتوبوس های خارجی از سوی شوراست باید اعلام شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دست هرکسی را که ناوگان را توسعه دهد می بوسیم، گفت: مشکل اصلی عدم تولید داخلی نیست و مشکل اساسی این است که توسعه ناوگان برای شهرداری در اولویت نبوده و باید ببینیم که قرارگاه مسکن و اجتماعی چند جلسه برگزار کرده اند و قرارگاه حمل و نقل چند جلسه برگزار کرده، درحالیکه قرارگاه مسکن و اجتماعی جزء وظایف شهرداری نیست.

وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ شهردار را به جلسات هیات دولت راه نمی دادند و یک ریال کمک به شهرداری نیز انجام نمی شد، خاطرنشان کرد: با این وجود هیچ دوره ای از لحاظ توسعه ناوگان اتوبوسرانی شبیه دهه ۹۰ نیست.

امانی تأکید کرد: وقتی وعده می دهیم و عمل نمی کنیم ناامیدی ایجاد می شود؛ حرف ما شنیده نشد و الان می بینیم که با وجود متعهد بودن و جهادی بودن معاون حمل و نقل و ترافیک، گفته می شود که نمی توانیم تعهدی در خصوص تأمین اتوبوس بدهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه برخی یک ساعت و نیم در مناطق جنوب تهران منتظر اتوبوس می مانند، یادآور شد: تقاضای ما این است که ماهیانه این جلسات با ارائه آمار و ارقام قابل راستی آزمایی برگزار شود؛ ما با خودروی دارای کولر و راننده در خیابان ها می چرخیم و درد مردم را حس نمی کنیم البته با چشمان خود این دردها را می بینیم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اینگونه نیست که حمل و نقل عمومی در اولویت شهرداری نباشد و قطعا در اولویت است.

وی با بیان اینکه در جلسه هیات دولت مساله ورود اتوبوس های خارجی مطرح شد، اظهار کرد: به دلایل تبلیغاتی علیه واردات اتوبوس ایستادند و کلیپی نیز علیه بنده در خصوص اتوبوس های خارجی در تلویزیون پخش کردند.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با تأکید بر اینکه از شهردار می خواهیم واردات اتوبوس را پیگیری کند، گفت: قرار بود ۲۰۳ واگن مترو اورهال شود و باید به ۴۰۰ واگن برسد تا در خطوط قرار بگیرند و مردم با این شرایط اقتصادی بتوانند در حوزه مترو رفاه را احساس کنند و ما شرمنده مردم هستیم.

وی با بیان اینکه چه ایرادی وجود دارد اتوبوس های خارجی کشورهای اروپایی که دارای استاندارد یورو ۵ باشند و کمتر از پنج سال کار کرده باشند، وارد شود، تصریح کرد: چه کسی حاضر است سوار تویوتای ۲۰۲۰ نشود و پراید صفر را انتخاب کند؟

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا نیز در ادامه این جلسه با طرح این پرسش که "وظیفه دولت در قبال پایتخت چیست؟"، گفت: ۱۰ درصد جمعیت کشور در تهران هستند و دولت نسبت به این موضوع وظیفه دارد.

وی با بیان اینکه بدون رودربایستی باید سخن گفت، خاطرنشان کرد: امروز یکی از بهترین روزهای شورا بود و دلیل این بود که شورا و شهرداری با هم صادق بودند که از تلاش های معاون حمل و نقل و ترافیک و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تشکر می کنیم.

اقراریان با تأکید بر اینکه گزارشات باید قابلیت راستی آزمایی داشته باشند، تصریح کرد: جمع بندی من این بود که واگن ها در این دوره مدیریت شهری تأمین نخواهد شد و تعدادی از اتوبوس ها نیز در دوره ششم وارد ناوگان نمی شود؛ اگر ما نظارت نکنیم چه کسی قرار است نظارت کند.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قدردان زحمات شهرداری هستیم، یادآور شد: قطعا به نظارت شورا نیاز است تا طرح ها به نتیجه برسد چون با نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز ضمن تقدیر از تلاش، دلسوزی، شجاعت در کار، پیگیری و توان معاونت حمل و نقل و ترافیک، تأکید کرد: تمام این ویژگی ها در معاونت حمل و نقل دیده می شود و عملکرد بسیار مطلوب بوده و هیچ گونه پنهان کاری و وعده های بی مورد را در گزارشات ندیدیم.

جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه تعدد اهداف باعث می شود که به مسائل ویژه تر کمتر توجه شود، اظهار کرد: ما نیاز داریم تعدد هدف گذاری را در حوزه حمل و نقل محدود کنیم؛ مساله اصلی تأمین واگن و اتوبوس است و دیگر موارد در اولویت های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه معاون حمل و نقل و رؤسای سازمان های زیرمجموعه به تنهایی نمی توانند کاری کنند، یادآور شد: پیشنهاد و درخواست ما این است که یک کارگروه تشکیل شود و در این کارگروه ها تصمیم گیری ها مورد پیگیری قرار بگیرد و با توجه به بروکراسی معیوب اداری و گرفته شدن جسارت تصمیم گیری در دولت و شهرداری، این کارگروه تشکیل و موارد با ترکیب مدنظر شورا جدیت پیگیری شود.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: ما ممکن است به این نیاز داشته باشیم که کارشناسی فوری برای منابع بودجه در نظر بگیریم؛ چه دلیلی دارد وقتی مردم منتظر اتوبوس هستند بگوییم در حال ساخت یک پروژه بزرگ مقیاس که چند هزار میلیارد تومان از منابع را می بلعد، هستیم لذا می توانیم منابع را به سمت توسعه ناوگان برویم.

وی با تأکید بر اینکه باید بازسازی اتوبوس ها را به عنوان اولویت کاری و اقدام فوری در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: وقتی تعداد زیادی واگن فعال نیستند، چرا تمرکز را باید روی تأمین واگن خارجی بگذاریم؟ باید از توان شرکت واگن سازی برای اورهال مترو به عنوان یک اقدام فوری استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تأکید کرد: درخواست اکید ما این است که شهردار و رئیس شورا حتما در کارگروه پیشنهادی ما حضور داشته باشند و در هر هفته جلساتی را برای پیگیری امور برگزار کنند.

همچنین محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه تمام قراردادهای شرکت اتوبوسرانی در جلسات ما با این شرکت مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: شورا کار نظارتی خود را انجام و ادامه می دهد و سعی می کنیم جلسات ماهانه خود را در این راستا برگزار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم تفاوتی بین شهرداری و شورا قائل نیستند، یادآور شد: ما نمی توانیم خود را از بدنه شهرداری جدا بدانیم؛ بنده شهادت می دهم که معاونت حمل و نقل کار خود را انجام می دهد و حتما و قطعا حمل و نقل عمومی در اولویت شهرداری است و باید با هم کار خود را جلو ببریم.

آخوندی گفت: اینکه می گوییم معاونت حمل و نقل کار خود را انجام داده پس آیا حمل و نقل عمومی در اولویت شهردار نیست؟ مطرح کردن این موضوع درست نیست؛ همه باید با هم کمک کنیم و تنها با انتقاد از شهرداری، کار جلو نمی رود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید دقت کنیم که در شرایطی ناوگان را تحویل گرفتیم، تصریح کرد: خرابه ای که تحویل گرفتیم نیاز به کار دارد؛ اتوبوس ها را به گورستانی بردند و مشخص نشد که چه کسی باید این اتوبوس ها را تعمیر کند.

وی افزود: امیدواریم با حمایت شورا و همکاری شهرداری بتوانیم مشکلات را رفع کنیم؛ ما نظارت خود را ادامه خواهیم داد و قطعا همکاران ما در شهرداری نیز باید تلاش خود را انجام دهند.

پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی مطلوب نیست، گفت: اتفاق خوبی افتاده و توانستیم از هیات دولت مصوبه واردات اتوبوس دست دوم را بگیریم اما سازمان هایی همچون استاندارد و محیط زیست نظراتی دارند که مانع موضوع است؛ لذا پیشنهاد می شود جلسه ای برگزار و استدلال های خود را مطرح کنیم تا بدانند نظرات آنها چه ضرری به مردم شهر تهران وارد می کند.

وی ادامه داد: این اقدام می تواند کمکی به شهرداری باشد تا خودروهای با استاندارد بالا وارد کنیم و تا زمان تولید خودروی داخلی، بتوانیم اتوبوس های خارجی را در ناوگان داشته باشیم.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه امروز سازمان هوا فضای سپاه موشک تولید کرده و ما در تولید خودرو دست و پا می زنیم، گفت: اگر می خواهیم به این شرکت های تولید اتوبوس دل ببندیم به هیچ نتیجه ای نمی رسیم؛ هرچند امیدواریم خوش قولی کنند و به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: هیات دولت باید در معضل ملی حمل و نقل عمومی باید وارد کار شود و پیشنهاد می کنم رئیس جمهور با هیات دولت یک روز از منزل تا نهاد ریاست جمهوری با اتوبوس تردد کنند و برای این وضعیت تصمیم گیری کنند.

رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه زمان جذب سرمایه در برخی کشورها ۴۵ دقیقه اما در کشور ما ۴۵۰ روز است، تصریح کرد: شرایطی باید فراهم شود که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد شود و نباید این موضوع را رها کنیم.

همچنین جلال بهرامی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: شورای شهر تهران اولویت اصلی را در بودجه به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص داد و در این میان در حوزه حمل و نقل عمومی نیز اولویت خود را معطوف به اتوبوسرانی و مترو متمرکز کرد.

وی با بیان اینکه ما در این گزارش سعی کردیم که با اعداد و ارقام واقعی با نمایندگان مردم صحبت کنیم، افزود: وضعیت اتوبوسرانی را بطور کامل تشریح کردم اما دقت داشته باشید که ما ۹۶۰ دستگاه اتوبوس دو کابین داریم که ۵۰ دستگاه آن اورهال شده است و تا پایان سال مابقی اتوبوس‌های این حوزه نیز باید اورهال شوند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه قراردادهایی با شرکت‌های اتوبوسرانی داخلی منعقد کردیم، گفت: برای امسال ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان منعقد کردیم و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت اسنا، ساخت ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ساخت ۵۰ دستگاه اتوبوس سه کابین نیز منعقد شده است.

وی با بیان اینکه ساخت ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس جزو تعهدات وزارت کشور بوده است که پیگیر آن نیز هستیم، ادامه داد: تمام تلاشمان را می‌کنیم که مسئله تأامین اتوبوس از طریق وزارت کشور نیز منعقد شود.

بهرامی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکل کارت بلیت مترو گفت: شیوه‌هایی اتخاذ شده است که شهروندان با استفاده از موبایل خود و کدهایی که از طریق موبایل‌شان دریافت می‌کنند بلیت مترو را پرداخت کنند.

وی افزود: برنامه هوشمندسازی بلیت اتوبوسرانی را در دستور کار قرار داده‌ایم که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و در نظر داریم که هر چه زودتر این موضوع را عملیاتی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار