توضیح سلاجقه درباره ارزیابی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا

۲ مدیر بازداشتی در سازمان حفاظت محیط زیست آزاد شدند/ از همه ظرفیت کشور برای بازگشت آب به هیرمند استفاده می‌شود/ ۱۰۱ پروژه طی هفته محیط زیست افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ارزیابی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۷۷۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
توضیح سلاجقه درباره ارزیابی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا

علی سلاجقه در نشست خبری خود که به‌مناسبت آغاز هفته ملی محیط زیست برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا اظهار کرد: صدور و عدم صدور مجوزها یکی از بحث‌های اساسی است که در دستور کار سازمان قرار دارد. بحث مجوز پروژه راه‌آهن رشت - آستارا سال ۷۸ ارسال شده که چندین بار رفت و برگشت داشته است و گزینه‌‌های متعددی را مطرح کردند. این پروژه در حال رفت و برگشت است و اگر تعهدات برآورده شود مجوزها داده می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط‌ زیست به زمین زده نمی‌شود.

سلاجقه درخصوص بارگذاری گزارش ارزیابی سامانه ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‌ها گفت: یکی از سیاست‌‌های دولت مردمی سیزدهم، شفاف‌سازی بوده است که در همین راستا سامانه ارزیابی راحی شد و مستندات فرایند صدور مجوز و اجرای طرح‌ها را می‌توان در سامانه مشاهده کرد و به‌زودی گزارش ارزیابی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا در این سامانه قرار داده می‌شود.

توضیح درباره دستگیری دو مدیر سازمان

وی در ادامه در پاسخ به دستگیری دو تن از مدیران این سازمان خاطرنشان کرد: باید از دستگاه‌هایی که اقدام کردند پرسید اما طبق قولی که داده بودیم فسادستیزی در دستور کار سازمان است و مکلفیم که هم فساد را کشف کنیم و هم مراقبت و برخورد کنیم. اکنون دو نفری که بازداشت شده‌ بودند، آزاد هستند و در سازمان مشغول به کار هستند ولی شکل دستگیری برای ما ابهام داشت زیرا باید حرمت افراد رعایت شود که برای ما خوشایند نبود و امیدواریم دستگاه‌های اقدام کننده، درباره موضوع اتهام و جزئیات آن صحبت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بسیاری از زیر ساخت‌ها در کشور اعم از توسعه اقتصادی صورت نگرفته و این موضوع به توسعه یافتگی نیاز دارد. میثاق کلی دولت در تحقق این مسأله است و کمترین جلسه است که موضوعات محیط زیستی در مبحث توسعه یافتگی آن مطرح نباشد. در همین راستا دو هزار خانه محیط زیست تا سال گذشته راه‌اندازی و اکنون در حال توسعه است و دو هزار و ۴۰۰ روستا در مناطق چهارگانه محیط زیست قرار گرفته است.

رشد ۶۷ درصدی بودجه محیط زیست در سال ۱۴۰۲

وی درباره بودجه محیط زیست برای سال جاری نیز گفت: بودجه سازمان حدود ۶۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و ۱۸ هزار میلیارد تومان هم بودجه دستگاه‌های دیگر در حوزه محیط زیست است.

سلاجقه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی مساله پسماند در استان‌های شمالی گفت: این موضوع برای دولت و قوای سه گانه حائز اهمیت است. موضوعات بررسی شد و ستاد پسماند به نحو مطلوب در حال برگزاری است. عدم ورود پسماند و ایزوله کردن و جلوگیری از نشت و پساب قابل استفاده برای کشاورزی از مواردی است که مورد توجه است و شهرداری رشت هم باید به تکالیف خود عمل کند و تغییرات مدیریتی در شهرداری رشت از جمله دلایل بروز مشکل است.

وی درباره استفاده از دستگاه پسماندسوز در سراوان نیز گفت: مکان‌یابی برای دفع پسماند در استان‌های شمالی مورد توجه است و این موضوع پیچیدگی خاص خود را دارد و اقدامات در دستور کار است و برنامه برای زباله‌سوزی سراوان داریم که دنبال می‌شود.

استفاده از همه ظرفیت کشور برای بازگشت آب به رود هیرمند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره حل مشکل تنش آبی در استان سیستان و بلوچستان اظها کرد: رئیس‌جمهوری به‌طور جدی در این زمینه ورود کرد که پیامدهایی هم داشت. هیات حاکمه در افغانستان سعی می‌کند با دنیا مرادواتی داشته باشد، در عین حال مردم افغانستان مردمی مسلمان و همسایه ما هستند که پیوند مشترک باهم داریم و خیلی از مردم این کشور میهمان ما هستند ولی هیات حاکمه خیلی در راستای مسایل حسن همجواری حرکت نمی‌کند شاید ناشی از این است که دولت‌های دیگر دخالت می‌کنند. حتما باید با استفاده از ظرفیت‌های سیاسی حل شود که در حال انجام است. قرار است سفری هم در اواخر خردادماه داشته باشیم و موضوع در نشست‌های دو جانبه بررسی شود. آنچه مسلم است این است که از حقوق مردم نخواهیم گذاشت و از همه ظرفیت‌ها برای اینکه اب به هیرمند برگردد استفاده خواهد شد.

سلاجقه در ادامه از استقرار دبیرخانه اجرایی و علمی کنفرانس بین المللی گرد و غبار در سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: این اقدام با توجه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته است. گسترش دیپلماسی منطقه‌ای با حضور اثر بخش در مجامع و کنوانسیون‌ها صورت گرفته و صندوق‌های منطقه‌ای مبارزه و کنترل اثرات گرد و غبار ایجاد شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در پاسخ به سوال پانا درباره جانمایی آرامستان‌های جدید تهران و نظارت سازمان محیط‌زیست بر مطالعات طرح‌های مذکور گفت: سازمان محیط زیست در جریان همه پروژه‌‌ها در کشور به‌ویژه در کلانشهر تهران قرار دارد. در رابطه با آرامستان‌های جدید تهران نیز جانمایی انجام شده است و مطالعات پروژه در دستور کار است و ما هم پروژه را بر اساس آلودگی‌های آب و خاگ بررسی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام قوه قضاییه در برخورد با مدیران متخلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک گفت: هرجا قصوری باشد باید با آن برخورد شود و در این زمینه با قوه قضاییه همکاری خوبی وجود دارد. آلودگی هوا یک مساله چندوجهی است که پیش از همه وزارتخانه‌های کشور، نیرو، صمت و جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم را انجام دهند. سازمان هم به عنوان ناظر وظایف خود را انجام داده است و گزارش‌ها به‌طور مداوم برای دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌‌شود.

افتتاح ۱۰۱ پروژه طی هفته محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری هفته محیط زیست گفت: ۱۰۱ پروژه در هفته محیط زیست امسال افتتاح خواهد شد که این پروژه‌ها در ۱۸ استان کشور خواهد بود و مشمول حوزه‌های مختلف از جمله احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، ارتقای سیستم کنترل آلودگی هوا، اجرای سیستم مکانیزه کنترل گرد و غبار، ایستگاه سنجش آلودگی هوا، سیستم پایش برخط آلایندگی هوا در خروجی دودکش‌ها، پاسگاه محیط بانی، ساختمان اداری، ایستگاه پایش کیفی هوا برای سنجش ذرات معلق، استقرار چرخه گردش متان، ساختمان موزه تنوع زیستی، تبدیل بی‌سیم آنالوگ به دیجیتال، نمایشگر اطلاع رسانی کیفیت هوا و افتتاح کلینیک رادیولوژی حیات وحش است.

وی ارزش ریالی این پروژه‌ها را بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۶ میلیارد و ۶۲ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: ضمن اینکه بیش از ۱۰۱ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۵۰۰ یورو و ۱۰۳ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۰۰ دلار نیز برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها هزینه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی درباره قرق‌های اختصاصی گفت: در بحث قرق‌های اختصاصی چندین درخواست را داشته‌ایم. بر نقش مردم در محیط زیست تاکید داریم اما همزمان نقش نظارتی خود را نیز به بهترین شکل انجام خواهیم داد و به هیچ وجه اجازه مفسده یا رانت‌خواری در خصوص قرق‌ها را نخواهیم داد.

شوری رودخانه در پایین دست سد چمشیر

سلاجقه درباره آبگیری سد چمشیر نیز توضیح داد: برخی سازمان‌های مردم‌نهاد و بعضی از مراجع علمی که البته در این‌باره زیاد تخصصی عمل نکرده بودند، از ما مطالبه‌گری داشتند. ما هم مطرح کردیم که اجازه گتوند دوم را نمی‌دهیم. بنده شخصا از مجموعه سد بازدید کردم و همراه با کارشناسان شوری آب را سنجیدیم و این نظارت همچنان ادامه دارد. با توجه به تشکیلات زمین‌شناسی در این منطقه بازدید منظم از مجموعه اهمیت دارد و وقتی ما نتیجه تمام بازدیدها و گزارشات‌مان را بررسی کردیم‌فق متوجه شدیم که در بالادست سد روند مطلوبی داشتیم و مشکلی نیست اما در پایین دست شوری رودخانه بالاتر و Ec حدود ۴۰۰۰ را اندازه‌گیری کردیم. در مجموع بر اساس داده‌هایی که روزانه از سد چمشیر به ما می‌رسد،مشکلی وجود ندارد.

پرداخت حقآبه دریاچه ارومیه اهمیت دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: در بحث دریاچه ارومیه، تکالیف سخت‌افزاری تقریبا تمام شده است و تا پایان خرداد نیز ۱۲۰ میلیون متر مکعب از تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه می‌ریزد. ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از سد شهید کاظمی وارد شد و از نظر بارش در این حوضه نیز شرایط مطلوب است. در مجموع پرداخت حق‌آبه است که اهمیت دارد و ما در این مورد ایستاده‌ایم و تا حصول حقآبه پیگیر دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های کشور هستیم.

توضیح درباره مشاهده بیشتر یوزپلنگ‌های آسیایی

سلاجقه همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشاهدات و ثبت یوزپلنگ‌های آسیایی توضیح داد: دو مساله در مشاهده بیشتر یوزها در محیط‌های مختلف وجود دارد که یک مورد مربوط به تجهیزات بیشتر دوربین‌های مداربسته است و دیگری مساله خشکسالی است که باعث می‌شود طعمه‌ها کاهش یابد و یوزپلنگ‌ها به محدوده زندگی انسان‌ها نزدیک و بیشتر مشاهده شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار