سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا

سامانه املاک تا چه اندازه به موفقیت طرح مالیات گیری از خانه‌های خالی کمک می‌کند؟

تهران (پانا) - سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ارزش مالی 60 هزار خانه خالی شناسایی شده از طریق سامانه املاک 3 هزار میلیارد تومان است عنوان کرد که سامانه املاک و مستغلات نه تنها فرصتی برای سوءاستفاده مالکین ایجاد نکرده بلکه ابزار کمکی خوبی برای شناسایی خانه‌های خالی است زیرا اگر مالکی بخواهد تعداد زیادی از خانه‌های خالی‌اش را با عنوان اجاره ثبت کند، بلافاصله شناسایی می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۷۶۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
سامانه املاک تا چه اندازه به موفقیت طرح مالیات گیری از خانه‌های خالی کمک می‌کند؟

موضوع مالیات بر خانه‌های خالی ازجمله برنامه‌های جدی دولت سیزدهم برای ساماندهی خانه‌های خالی در شهرهای بزرگ بوده که برای اجرایی شدن آن برنامه‌های مختلفی از سوی دولت عنوان شده است. تبصره 7 ماده 169 قانون مالیات عنوان می‌کند که شهرهایی که بالای صد هزار نفر جمعیت دارند در صورت شناسایی خانه خالی در آن شهر مشمول مالیات می‌شوند.

در هفته‌ای که گذشت سامانه املاک و مستغلات برای ثبت قرارداد مالکین و مستاجرین رونمایی شد. باوجوداینکه مسئولین این سامانه معتقد هستند که این سامانه به شفافیت کمک کرده و منجر به شناسایی خانه‌های خالی می‌شود اما مسئله اینجاست که صاحبان تعداد زیادی از املاک می‌توانند در قالب قراردادهای صوری اجاره هرکدام از املاکشان را در این سامانه ثبت کنند و درحالی‌که خانه خالی است اما از آمار خانه‌های خالی خارج شود.

ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا دراین‌باره گفت: «تاکنون تعداد 60 هزار واحد خالی از طریق این سامانه شناسایی‌شده و بدین ترتیب ثبت قرارداد صوری اجاره‌ای در این سامانه به‌راحتی قابل شناسایی است.»

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: «امکان ثبت صوری قرارداد وجود ندارد. دو نکته وجود دارد اول اینکه اطلاعاتی که در این سامانه ثبت می‌شود از مسیرهای دیگر احراز هویت می‌شود. درواقع در سامانه املاک و مستغلات اطلاعات 73 میلیون نفر ثبت‌شده که در کجا زندگی می‌کنند و اگر با اطلاعات ثبت‌شده با آن اطلاعات مغایرت داشته باشد، می‌توان شناسایی کرد. همچنین هر معامله‌ای که انجام می‌شود با حضور 4 شاهد است، اعم از مالک، مستأجر و شاهدان آن‌ها که همه این افراد احراز هویت می‌شوند.»

وی افزود: «هر فردی طبق اطلاعات این سامانه فقط می‌تواند یکجا زندگی کند و امکان دریافت کد رهگیری صوری وجود ندارد زیرا آن فرد بالاخره جایی زندگی می‌کند و ملکی در تصرفش وجود دارد که اگر ثبت نشود مشمول خانه‌های خالی می‌شود.»

نوروزی گفت: «این سامانه اتاق شیشه‌ای است که امکان انحراف و تخطی را پایین می‌آورد و از سوی دیگر با سامانه املاک و اسکان اطلاعات چک می‌شود و هر نوع مغایرت آلارم می‌دهد.»

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت با بیان اینکه ارزش مالیاتی خانه‌های خالی شناسایی شده تا الان حدود 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده، اظهار کرد: «دولت به فکر درآمد ستانی از اجرای مالیات بر خانه‌های خالی نیست، بلکه در راستای تنظیم بازار مسکن این اقدامات انجام می‌شود و اگر مالکین در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری نکنند بعد از زمان مقرر مشمول سه جریمه می‌شوند زیرا طبق قانون همه خانه‌ها خالی هستند مگر اینکه در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری کنند.»

وی افزود: «اگر فردی خوداظهاری نکند ملکش مشمول مالیات می‌شود و تعرفه برق خانه‌های ثبت‌نشده در این سامانه بالاتر محاسبه خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند به افرادی که خوداظهاری نکرده‌اند هیچ خدماتی را ارائه نکنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار