جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تهران (پانا) - در جلسه علنی امروز مجلس به‌منظور بررسی صلاحیت و برنامه‌های رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نمایندگان موافق و مخالف نظر خود را در ارتباط با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

کد مطلب: ۱۳۷۵۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

الهام آزاد در نشست علنی امروز ‌سه‌شنبه 9 خرداد‌ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: قطعا ما نمایندگان چه مخالف و چه موافق وزیر پیشنهادی باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم، من همیشه معتقد بودم که رأی ما درخصوص هر مسئله ای چه سوال، چه استیضاح و چه طرح ها و لوایح باید دقت نظر را در این موارد داشته باشیم. در بسیاری از مواقع اگر ابهامی داشتم، تلاش می کردم که آن رأی که دادم مدنظر داشته باشم و در جاهایی که قطعیت و یقین داشتم تلاش می کردم رأی خود را نیز به همکاران پیشنهاد دهم که امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اعتقاد راسخ دارم، چرا که ایشان را از قبل می شناسم و فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس یازدهم افزود: در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده‌اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل‌سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.

الهام آزاد، موافق: تمام برنامه‌های وزیر پیشنهادی مستند به سند تحول است

وی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست، تحول نیازمند وزیری است که در وهله اول برنامه‌ای نوآورانه و هوشمندانه بر سند تحول ارائه کند و در وهله دوم از توان رهبری و مدیریت عالی برای اجرای این برنامه برخوردار باشد. همچنین در وهله سوم در مواقع حساس که منافع مدافعان وضع موجود در خطر می‌افتد، برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.

آزاد بیان کرد: به طور قطع همه ما برنامه‌های آقای دکتر صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده‌ایم که قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده‌اند. از طرفی مهمترین ویژگی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه‌های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه‌های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه‌های مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانواده‌ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس یازدهم افزود: همه شما نمایندگان اذعان خواهید کرد که تمام برنامه‌های وزیر پیشنهادی دقیق و مستند برای اجرای سند تحول بنیادین است. تحول وقتی رخ می‌دهد که ما نتیجه تحول‌های ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم، اینکه در برنامه دکتر صحرایی تصریح شده است که الگوی مدرسه در تراز سند طرح تحول بنیادین پیاده می‌شود و برای آن الگوی آموزشی، ترویجی ویژه مدیران مدارس و معلمان تدارک دیده شده است، مایه امیدواری است که پس از 12 سال شاهد تحول در سطح مدارس کشور باشیم.

وی گفت: ایشان برنامه مدونی را برای آموزش و پرورش دارند، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در واکنش به سخنان آقای صحرایی در اردیبهشت ماه فرمودند "اینها همه شدنی است و اگر کسی تصور کند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک سری افق‌ها که دستمان به آن‌ها نمی‌رسد، قطعا اشتباه کرده است، همه اینهایی که گفتند توقعات ما بوده و شدنی است، همت می‌خواهد، کاردانی می‌خواهد، پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل اینچنین حرکتی خواهد بود". این امیدواری که مقام ولایت برای تحول آموزش و پرورش ارائه کردند، همه ما را بر این که بتوانیم در دوره مسئولیت آقای صحرایی شاهد اجرای سند تحول بنیادین باشیم، امیدوار کرده است، به ویژه اینکه این موارد را در کنار شخصیت متین، جهادی، علمی و شجاع ایشان در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان قرار می‌دهیم.

آزاد اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تغییر مکرر وزرا و تصدی‌گری چندباره سرپرست‌های مختلف در رأس آن با بی ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی‌ثباتی به هیچ وجه عادی نیست. با این بی‌ثباتی و تغییرات مکرر نه تنها اجرای سند تحول بنیادین ممکن نیست، به سرانجام رساندن امور جاری وزارتخانه نیز نشدنی است. در پایان از تمام همکاران تقاضا دارم که با تایید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم.‌

دهنوی، موافق: نقشه‌ راه صحرایی برای آموزش و پرورش خوب است

سیدمحسن دهنوی ‌در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی، گفت: شناخت آقای صحرایی از فضای آموزش و پرورش خوب است؛ ایشان از معلمی در مناطق کوچک و محروم شروع کرده و تا بالاترین سطوح مسئولیت پیش رفته است بنابراین شناخت و تجربه ایشان از فضا خوب است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، افزود: جوان بودن ایشان امتیازی است که در کنار تجربه بالای وی می‌تواند کمک بسیاری به وزارت آموزش و پرورش داشته باشد.

وی با اشاره به جلساتی که در روزهای گذشته با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس برگزار شده، یادآور شد: راهکارهایی که آقای صحرایی برای حل مسائل آموزش و پرورش مطرح می‌کرد خوب است و می‌تواند به رفع مشکلات متعددی که این وزارتخانه با آن روبه‌رو است کمک کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مشکلات متعدد آموزش و پرورش برای یک یا دو ماه اخیر نیست بلکه این وزارتخانه به دلیل عدم ثبات در مدیریت، عدم توجه کافی دولت‌ها به آن، کم‌توجهی به معیشت معلمان و ... با مشکلات متعدد روبه‌رو شده است.

دهنوی با بیان اینکه حال آموزش و پرورش، جامعه دانش‌آموزش به ویژه تربیت، پرورش و مسائل فرهنگی مربوط به این وزارتخانه خوب نیست، به صحبت‌های خضریان نماینده تهران اشاره کرد و گفت: آقای خضریان برادر خوبم بیان کردند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درگیر رایزنی بوده است، بنده به عنوان هیات رئیسه مجلس بیان می‌کنم که تا پیش از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش من یک بار نیز ایشان را در مجلس ندیدم بنابراین باید بگویم که در انتقادات خود از ریل انصاف خارج نشویم البته برادر عزیزم را آدم منصفی می‌دانم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود موضوعی درباره برکناری یک جانباز را بیان کردند که باید بگویم در جلسه روز گذشته یکی از حاضران به آقای صحرایی گفت آیا شما فرزند شهید هستید؟ ایشان نیز پاسخ داد فرزند شهید بودن افتخار است اما پدرم بیش از 8 سال در منطقه جنگی بود و جانباز شیمیایی 35 درصد بود، بنابراین باید گفت این که مطرح شود آقای صحرایی به دلیل برکناری یک جانباز با جبهه و فرهنگ جنگ زاویه دارد شاید روا نباشد زیرا وی فردی است که پدرش سابقه جنگ و جبهه دارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش مسئول تربیت نسل آینده است خطاب به وزیر پیشنهادی، گفت: باید مشکلات وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه مشکلات معیشتی معلمان و توجه به حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی را رفع کنیم که در این زمینه ما نیز به شما کمک خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سوم خرداد خدمت مقام معظم رهبری بودیم، یادآور شد: مقام معظم رهبری مجلس را به انقلابی بودن مفتخر کردند، همچنین ایشان توصیه کردند در حوزه وزیری که به مجلس معرفی می‌شود از سخت‌گیری‌های غیرلازم پرهیز شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه مهمی است و اگر یک روز نیز وزیر نداشته باشد به معلمان و دانش‌آموزان ضربه خواهد زد البته ما از استانداردهای خود کوتاه نمی‌آییم اما باید بگویم که آقای صحرایی نیز استانداردهای لازم را دارند.

دهنوی خطاب به مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری، گفت: باید در مسائل بودجه‌ای و پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنیم.

موسوی، مخالف: سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است

سیدعلی موسوی ‌در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا‌مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن خداقوت به رئیس‌جمهوری در مورد گزینه پیشنهادی دولت عنوان کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی‌تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است، افزود: وی به‌عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد.

‌موسوی ملکان یادآور شد: رتبه‌بندی معلمان مهم‌ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. ‌برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.

وی با برشمردن مسائل آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیت‌های تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریه‌های نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی‌تری ارائه می‌شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: برای اینکه التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان داده باشم تشخیص مخالفت یا موافقت خود را به عهده همکاران می‌گذارم و ایرادات بی‌مورد نمی‌گیرم.

بابائی کارنامی، مخالف: باید اهتمام جدی برای اجرای کامل ‌قانون رتبه‌بندی وجود داشته باشد

علی بابائی کارنامی نیز در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس‌جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر می‌کنم، همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقا‌ی امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبه‌گری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر می‌کنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.

وی یادآور شد: وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس‌جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانی‌های نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمی‌کنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغه‌های مقام معظم رهبری مدیریت شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مجلس یازدهم نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.‌

رحیمی، مخالف: من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم

عبدالعلی رحیمی مظفری اما در مخالفت با وی گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس‌جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می‌کرد، چرا که وزارتخانه‌ای مهم و کلیدی است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان چه برنامه‌ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه‌بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی 2 سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی می‌گذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی‌شود سوالات تخصصی خود را نپرسم.

رحیمی مظفری بیان کرد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می‌شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه‌ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می‌دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش‌آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می‌شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه‌ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی‌ها.

وی در ادامه افزود: آقای صحرایی چگونه می‌خواهید دغدغه معلمان را در حوزه‌های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس‌جمهور قول گرفته‌اید؟

روح‌الامینی، موافق: صحرایی برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد

‌عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی اما در جلسه علنی امروز ‌مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامه‌ها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامه‌های خود را نداشتند اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانش‌آموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبت‌های ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی می‌کند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریان‌های مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.

روح‌الامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامه‌های ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داده‌اند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمی‌کنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامه‌های ایشان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصل‌های مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که می‌توان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار