تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی در ۸۰ هزار کیلومتر مربع از مناطق کشور

تهران (پانا) - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فعالیت‌های اکتشافی در زمینه عنصر لیتیم خبر داد و گفت سازمان زمین‌شناسی امسال برای نخستین بار در تاریخ خود تولید اطلاعات پایه را در پهنه‌هایی در مجموع به وسعت ۸۰ هزار کیلومتر مربع در سطح کشور انجام می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۷۵۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی در ۸۰ هزار کیلومتر مربع از مناطق کشور

به گزارش ایرنا‌،‌ علیرضا شهیدی افزود: در این راستا، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی، زمین‌شناسی اقتصادی و غیره در قالب سلول‌های یک پنجاه‌هزارم در کنار عملیات ژئوفیزیک هوابرد در حال انجام است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان‌کرد: در عملیات ژئوفیزیک هوابرد نیز از سال گذشته کار به صورت جدید آغاز شد و با انجام برداشت حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی، رکوردی در این زمینه ثبت شد.

وی گفت: تلاش ما بر این است که با توجه به اینکه عمده عملیات شناسایی در مناطق توسط سازمان زمین شناسی انجام می‌شود، مناطقی را در اولویت قرار دهیم که بتوانیم در آنها به اکتشاف ذخایر و به‌ویژه ذخایر پنهان برسیم.

شهیدی ادامه‌داد: با این کار سیستماتیک که به‌تازگی آغاز شده، نظم بسیار خوبی را در موضوع اکتشافات داریم؛ به‌طوری که در گذشته اکتشاف به صورت ناحیه‌ای در پهنه‌ها تعریف می‌شد، اما امروز در قالب سلول‌های یک پنجاه‌هزارم که هر سلول ۶۲۵ کیلومتر مربع را شامل می‌شود، اقدامات در حال انجام است.

وی اضافه‌کرد: در هر یک از سلول‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نمونه برداشت می‌شود و در ادامه براساس رخ‌نمون‌هایی که در هر منطقه وجود دارد، برای هر نمونه ۵۷ عنصر شناسایی می‌شود؛ به این ترتیب بانک اطلاعاتی خوبی از عناصر موجود در هر منطقه جمع‌آوری می‌شود و در این زمینه اقتصادی بودن یا اقتصادی نبودن به هیچ عنوان مطرح نیست.

معاون وزیر صمت با اشاره به رکوردهای به‌دست آمده در این زمینه، تصریح‌کرد: امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان زمین‌شناسی و مجزا شدن وظایف هر یک از آنها، مانع از زمان‌بر شدن و هزینه‌بر شدن کارها شده و از دوباره‌کاری جلوگیری می‌کند.

وی توضیح‌داد: به‌طور مثال، بر طبق این تفاهم‌نامه مقرر شده سازمان زمین‌شناسی فقط در زمینه شناسایی و پی‌جویی ورود داشته باشد و دیگر به دنبال اکتشاف عمومی و تفصیلی نرود، به این ترتیب با صلاحدید سیاستگذار بخش، اکتشافات عمومی و تفصیلی توسط بخش خصوصی یا ایمیدرو به انجام خواهد رسید.

اکتشاف لیتیم

شهیدی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اکتشافی در زمینه عنر لیتیم، اظهار داشت: لیتیم یک عنصر استراتژیک است که البته نمی‌توان همچون سنگ آهن ذخیره دقیق آن را بیان کرد.

وی گفت: اکنون اکتشافات سیستماتیک و نمونه‌برداری‌ها برای این عنصر در اقصی نقاط کشور در حال انجام است، با این حال تاکنون نتوانسته‌ایم سطحی از لیتیم که برداشت آن اقتصادی باشد را اکتشاف کنیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان‌کرد: بخش خصوصی در این زمینه ورود کرده و در اقصی نقاط کشور مشغول به فعالیت اکتشافی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار