معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پانا:

سامانه معاملات املاک و مستغلات برای مالیات‌گیری از مالک و مستاجر نیست؛ به دنبال شفافیت‌سازی هستیم

تهران (پانا) - معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که اگر قراردادهای اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات ثبت شود هم از حجم پرونده‌های قضایی کم می‌شود و هم شفافیت ایجاد می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۷۴۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سامانه معاملات املاک و مستغلات برای مالیات‌گیری از مالک و مستاجر نیست؛ به دنبال شفافیت‌سازی هستیم

مراسم رونمایی از سامانه معاملات املاک و مستغلات (ارایه کد رهگیری رایگان برای مستأجران) با حضور هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان در ساختمان دادمان برگزار شد.

هادی عباسی در این نشست گفت: همه معادلاتی که انسان‌ها در جامعه دارند نوعی قرارداد اجتماعی است که رسمی، اخلاقی یا غیررسمی است. در کشورهای پیشرفته سازوکار قراردادها پیشرفته است.

عباسی گفت: درحال حاضر دنیا به سمت هوشمندسازی قراردادها می‌رود. روند دیگر در نوع قراردادها مبتنی بر اقتصادهای مردمی است که فرد به فرد است. درواقع فرصتی در بستر هوشمند ایجاد می‌شود که مردم فرد به فرد با هم ارتباط داشته باشند. این سامانه از هر دو نوع این موارد تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چنین سامانه‌ای نداشته‌ایم و اولین بار بین موجر و مستاجر تعریف می‌شود، اظهار کرد: این سامانه توسط یک موسسه دانش‌بنیان که همکار دانشگاه تهران است راه‌اندازی شده است.

وی افزود: مراحل ثبت قرارداد در این سامانه با ثبت درخواست موجر شروع می‌شود و اطلاعات را وارد کرده و بعد مالک ثبت درخواست می کند. در این قرارداد شاهد هم دهریم و هرکدام از دو طرف اطلاعات شاهدشان را وارد سامانه می‌کنند و بعد قرارداد قطعی می‌شود. کد رهگیری رسمی صادر می‌شود که در پایین صفحات قراردادها اطلاعات هردو درج می شود. اطلاعات افراد در این سامانه قابل استعلام گیری است.

عباسی گفت: از اول اردیبهشت تا الان هزار و ۱۰۰ قرارداد ثبت رسمی شده است در تمام ساعت شبانه‌روز و حتی ایام تعطیل فعال است و پاسخگویی تلفنی دارد. در کنار این سامانه کدرهگیری املاک هم فعال است یعنی هم مستقیم در این سامانه ثبت می‌شود و هم از طریق دفتر املاک می‌توانند انجام دهند اما این سامانه رایگان است.

عباسی درباره اینکه این نگرانی وجود دارد که دفاتر املاک جمع شود، گفت: خدماتی که مشاورین املاک کرایه می‌دهند متفاوت است و با این گام هیچگاه جمع نمی.شوند زیرا بازدید و یافتن مسکن همیشه وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه مشاورین املاک در دنیا تضمین می‌کنند اجاره پرداخت شود عنوان کرد: این اقدام کمک می‌کند تا سطح کار مشاورین املاک را بالا ببریم زیرا بازار رقابتی می‌شود و خدمات بیشتری ارایه خواهد شد. اکنون اگر مشکلی پیش بیاید مشاور املاک ورود نمی‌کند و دستگاه قضا ورود پیدا می‌کند. وقتی قرارداد بسته شود از موضوع مالیات بر خانه خالی دور می‌شوند.

عباسی در پاسخ به پانا مبنی بر اینکه درصورت ایجاد اختلاف میان موجر و مستاجر و ارجاع به دستگاه قضا بر تعداد پرونده‌های قضایی افزوده می‌شود، گفت: اتفاقا این سامانه به کاهش پرونده‌های قضایی کمک می.کند زیرا موضوعاتی مانند جعل قرارداد منتفی می‌شود زیرا در این سامانه احراز هویت الکترونیکی است و کدرهگیری یکبار مصرف صادر می‌شود و این کد به شماره‌هایی ارسال می‌شود که حتما به نام خود فرد باشد.

همچنین عباسی درپاسخ به پانا درباره اینکه آیا وزارتخانه برنامه‌ای برای گرفتن مالیات از این نوع قراردادها در آینده دارد یا خیر، گفت: این سامانه به شفافیت قراردادها کمک می‌کند. خوداظهاری در سامانه املاک اجباری است وگرنه مشمول مالیات بر خانه خالی می‌شود و اگر در این سامانه ثبت شود و قاعدتا مشخص می‌شود خانه خالی نیست.

وی درباره الزامی‌بودن ثبت این نوع قراردادها در سامانه گفت: اکنون این الزام نیست ولی در آینده نزدیک در مجلس بصورت مصوبه درآمده و الزامی خواهد شد.

عباسی گفت: تعداد ۶ میلیون واحد مسکونی مستاجر در کل کشور اعم از شهر و روستا وجود دارد که جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار