مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه آزمون استخدامی:
ارتقای افقهای آموزش و پرورش نیازمند جذب نخبگان است
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه آزمون استخدامی بر لزوم جذب نخبگان در راستای ارتقای افقهای آموزش و پرورش تاکید کرد.
سجاد صدیقی با اشاره به اینکه جذب نیروی انسانی در ۱۵ سال گذشته کیفیت خوبی نداشته است، اظهار کرد: جذب نیروی انسانی، معلمی را تضعیف و موضع آموزش و پرورش را متزلزل کرده است.
وی گفت: از سال ۸۸ تا ۹۸، ۱۲ قانون در مجلس شورای اسلامی در مورد آموزش و پرورش مصوب شده است که یک قانون آن درباره قانون اصلاح اساسنامه مدارس غیردولتی بوده و ۱۱ قانون دیگر آن مربوط به تعیین استخدام بوده است.
صدیقی ادامه داد: قانون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس و نهضت سوادآموزی در سال ۸۸ مصوب شد و قرار بود براساس این قانون تمام افراد مشمول، تا سال ۹۲ تعیین تکلیف شوند، اما از سال ۸۸ تا ۹۸ تمامی ۱۱ قانون دیگری که از سوی مجلس شورای اسلامی برای آموزش و پرورش مصوب شد، اصلاحیه همان قانون و افزودن تکلیف جذب به وزارت آموزش و پرورش، بدون لحاظ کردن صلاحیتهای اولیه حرفه معلمی بوده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه آزمون استخدامی گفت: ۶۱ درصد نیروهای جذب شده از سال ۸۸ تا ۹۸ بر اساس قانون مجلس بوده است که کمتر از ۱۵ درصد این افراد از دانشگاههای دولتی فارغ التحصیل شده بودند. همچنین نیروی انسانی جذب شده از طریق دانشگاههای تربیت معلم در طول این ۱۱ سال زیر۲۰ درصد بوده است و حدود۲۰ درصد نیز از طریق آزمونهای استخدامی دولت جذب شدند.
صدیقی با بیان اینکه نخبگان جامعه باید جذب آموزش و پرورش شوند تا افق نگاه آموزش و پرورش ارتقا یابد، اظهار کرد: متأسفانه این شیوه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش به قدری ضعیف بوده است که مقام معظم رهبری ضمن تذکر جدی به مجلس شورای اسلامی، این شیوه جذب را بر جذب برف انباری تعبیر کردهاند و آن را به صلاح کشور ندانستند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژه آزمون استخدامی اظهار کرد: جذب نیروی انسانی تاثیر زیادی بر کیفیت آموزش و پرورش و مدارس خواهد داشت و اگر بر جذب نیروی انسانی توجه کافی نداشته باشیم، نمیتوانیم کیفیت مدارس و نظام تعلیم و تربیت و حتی شاخصههای عمومی اجتماعی را افزایش دهیم.
وی با اشاره به برنامههایی که امسال در جذب نیروی انسانی وجود دارد، اظهار کرد: استخدام و جذب معلمان ابتدایی در امسال، مبتنی بر صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای و بررسی مصادیق شایستگی، بازنگری شده است و با تشکیل مراکز ارزیابی برای شایستگیهای معلمی، افراد دارای حد نصاب در آزمون کتبی، مورد ارزیابی قرار میگیرند و در صورت احراز صلاحیت، استخدام خواهند شد.
ارسال دیدگاه