معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن همزمان با روز دختر و ولادت حضرت معصومه(س):
خاستگاه جایگاه ارزشی دختران، اجرای مکتب تربیتی تخصصی در مدارس دخترانه و پسرانه است
رودهن(پانا) - معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن، همزمان با ولادت حضرت معصومه(س)و روز دختر، خاستگاه دستیابی به جایگاه ارزشی دختران در جامعه را، نیازمند اجرای مکتب تربیتی کامل و تخصصی در مدارس دخترانه و به ویژه مدارس پسرانه برشمرد.
شیما شیرازی معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن در گفتگو با پانا همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر گفت:« دختران سرمایههای جامعه و نقطه امید و آینده درخشان کشور هستند، بنابراین باید بسیار مورد توجه ویژه و خاص قرار بگیرند، وقتی در یک جامعه دختران و به طورکل قشر بانوان در مرتبه بالای ارزشی قرار داشته باشند، آن جامعه به سوی موفقیت و عزت بیشتری قدم برخواهد داشت و درست در همینجایگاه است که صحبت از آموزش و پرورش و نقش تربیتی آن به میان میآید وظیفهای بسیار سنگین بر عهدهاش نهاد میشود چرا که بخش اعظم دوران تربیتی یک فرد در مدرسه طی می شود، بنابراین در مدارس تخصصی فرایند تربیت والایی مقام زن و دختر به آن پرداخت شود.»
او افزود:« دختران از ویژگیهایی متمایز برخوردارند؛ به گونهای که رفتار صحیح و اصولی با آنها می تواند آثار ارزندهای به ویژه از نظر فرهنگی در جامعه برجای بگذارد. بدون تردید برای دستیابی به این موفقیت نیازمند شناخت هرچه بهتر و بیشتر از ویژگیهای رفتاری آحاد جامعه، اعم از زن و مرد هستیم، ما باید زوایا و دیدگاههای معطوف به زن و دختر را در جامعه مدنظر داشته باشیم و فرایندهای اصلاحی و تربیتی خود را متناسب با آنها پیش ببریم.»
این معاون پرورشی مدرسه در تکمیل صحبتهایش مطرح کرد:« برای اینکه بتوانیم جایگاه زن و دختر را در جامعه ارتقا بدهیم تا با آن نقطهای که شایسته آن هستند، دست یابند. نباید فقط ویژگیها و شاخصههای دختران و زنان را مورد بررسی قرار دهیم و سعی در تغییر نگرش و دیدگاه آنان داشته باشیم یا فقط از آنان بخواهیم که جایگاه خود را بالا ببرند و برای خود ارزش قائل باشند، بلکه ما برای ایجاد جامعه والا و عزتمند نیاز داریم که هم قشر مرد و هم زن را به طور کامل مورد شناسایی بررسی و مطالعه قرار دهیم، ما از خاستگاه مدرسه از همان دوران ابتدایی باید دانشآموزان دختر و به ویژه پسران را تربیت کنیم تا به این درک و اندیشه جامع و کامل برسند که همه جامعه باید اعتقاد به جایگاه والای زن و دختر دستیابند، مقام دختران ارزشمند محسوب شود.»
شیرازی در ادامه تاکید کرد:« آموزش و پرورش از بدو ورود دانشآموز به مدرسه باید این اصول تربیتی را مولفه کارهای اساسی خود قرار بدهد و قطعاً گستردگی این برنامههای تربیتی در مدارس پسرانه بسیار خاصتر و ویژهتر باید انجام شود دانشآموزان پسر، مردان آینده جامعه هستند و قطعا آنان باید ارزش زن و دختر در ذهنشان نهادینه شود تا در کنار دخترانی خودکفا، عزتمند، بااعتمادبه نفس بالا و هدفمند، بتوان امید به یک جامعهای داشت که همگان در آن برای دختران ارزش قائل هستند و پایند به رعایت و احترام به این ارزشها هم هستند، این هدف یک جامعه اسلامی متمدن و ولایتمدار است.»
او در بخشی از صحبتهایش تصریح کرد:« در ایجاد جایگاه ارزشی زنان و دختران علاوه بر مدرسه که نقش بسیار کلیدی در نهادینه کردن بسیاری از این ارزشها در جامعه را دارد، خانواده نیز باید همسو با اهداف مدرسه پیش برود تا ناهماهنگی در برنامههای تربیتی بین دو نهاد مدرسه و خانواده باعث به وجود آمدن ضد ارزشها و نابهنجاریها و ایجاد اختلال در این جایگاه ارزشی نشود، در این راستا حتی میتوان در مدارس از ابزارهایی چون کارگاههای آموزش خانواده به نحو مطلوب استفاده کرد.»
معاون پرورشی منطقه رودهن در پایان خاطرنشان کرد:« شخصیتهای همچون حضرت معصومه(س) و حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) قطعاً در تعریف و بنیانگذاری جایگاه زنان و دختران در جامعه موثر هستند و هرچه دانشآموزان ما نسبت به شخصیتهایی چون حضرت معصومه(س) شناخت و معرفت پیدا کنند مسلماً در دستیابی به هویت ارزشی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و ملی خود موفقتر و کاملتر عمل خواهند کرد، آموزه های دین و بزرگان دینی می تواند در شکلگیری تربیت، بازتابهای تربیتی و رفتار اجتماعی افراد جامعه به ویژه زنان و دختران نسل امروز که سرشار از انرژی و مطالبات گوناگون هستند، نقش آفرین باشند. که هر قدر معرفی بهتری از ویژگیهای شخصیتهایی چون حضرت معصومه و رفتار و سیره زندگیشان در مدارس صورت گیرد، گامهای بزرگتری در جهتدهی وجهتگیری اخلاقی و اجتماعی دختران، برداشته خواهد شد.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه