اوج بخشش یک انسان اهدای عضو است

کرج (پانا) - از قشنگ‌‌ترین کارهای دنیا اهدای عضو پس از مرگ است. عمل ارزشمندی که می‌تواند زندگی را به چند نفر بیمار نیازمند و امید را به چند خانواده برگرداند، در تقویم، روز ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز اهدای عضو با شعار اهدا عضو اهدا زندگی نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۳۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اوج بخشش یک انسان اهدای عضو  است

اهدای عضو به این معنی است که فردی یا خویشاوندانش اجازه دهند تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد دچار مرگ مغزی شده است صورت گیرد.

اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد روز ملی اهدای عضو در تقویم کشورمان را می‌توان جشن «بازتولد همگانی» جمعی از متعالی‌ترین انسان‌ها در مقیاس ایثار و جاودانگی نامید. اعضای قابل اهدا از قبیل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها‌‌ است. علاوه بر این اعضا برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوند‌‌ هستند. با اهدای قرنیه‌‌ می‌توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند.

تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه‌‌ می‌شود. پیوند استخوان‌‌ می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود. دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار‌‌ می‌رود. پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید‌‌ است. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون‌‌ است.

از نظر درمانی پیوند عضو، بهترین و تنها راه درمان برخی بیماری‌ها است. زیرا می‌تواند باعث کیفیت زندگی و افزایش طول عمر برخی افراد شود. بسیاری از هم نوعانمان جان خود را به خاطر نرسیدن اهدای عضو از دست می دهند در حالی که کسانی که به طور مثال مرگ مغزی شدند با اهدای عضو می توانند جان 8 انسان نیاز به عضو را نجات دهند. اهدای عضو تنها راه نجات بسیاری از بیمارانی است که به بیماری های قلبی و کلیوی و کبدی دچار و در لیست دریافت عضو هستند. به همین دلایل ۳۱ اردیبهشت ماه را اهدای عضو نام گذاری کردند تا بتوانیم زندگی مان را ادامه دار کنیم و اعضای خود را به خاک نسپاریم بلکه آن را اهدا کنیم.

دانش آموز خبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار