معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن:

‌اردوهای‌ دانش‌آموزی می‌تواند به ‌یک بسته جامع تربیتی تبدیل شود

رودهن (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن، هر اردوی دانش‌آموزی را یک بسته کامل و جامع تربیتی در راستای ارتقای شخصیتی دانش‌آموز برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
‌اردوهای‌ دانش‌آموزی می‌تواند به ‌یک بسته جامع تربیتی تبدیل شود

شیما شیرازی، معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «برگزاری اردو ویژه دانش‌آموزان آثار تربیتی بسیاری برای دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورد، دانش‌آموزان در طی اردو بسیاری از مهارت‌های اجتماعی، اخلاقی، مذهبی و ملی را فراگرفته و به‌نوعی به یک ارتقای شخصیتی دست می‌یابند که در تکامل و تعالی آنان بسیار موثر و شاخص خواهد بود.»

وی افزود: «ما در دبیرستان تربیت در طی سال اردوهای بسیاری را برگزار کردیم و تلاش شد که دانش‌آموزان را در اردوهای متنوع و موضوعی در ابعاد مختلف در موقعیت‌های تربیتی قرار دهیم و آموزش‌های غیرمستقیم را به آنان ارائه دهیم، قطعا دانش‌آموزان در این موقعیت‌های آموزشی هیجان‌انگیز و شاد، به یادگیری‌های پایدارتری دست می‌یابند.»

شیرازی همچنین مطرح کرد: «اردوی مدرسه فرصتی عالی برای توسعه طیف وسیعی از مهارت‌های اجتماعی است. بیشتر فعالیت‌ها در اردوهای مدارس بصورت گروهی و تیمی است، که برای تقویت روابط دوستانه و همچنین گسترش روابط دوستانه جدید با دانش‌‌آموزانی که کمتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند، بسیار مفید و موثر است. در واقع این فعالیت‌های گروهی نه تنها باعث برقراری ارتباط صحیح و کاربردی بین دانش‌آموزان می‌شود، بلکه رابطه دانش‌آموزان و معلمان را نیز استحکام می‌بخشد. دانش‌آموزان در اردوی مدارس این فرصت را دارند تا پذیرش، مراقبت و درک را یاد بگیرند.»

او نیز تصریح کرد: «در اردوی مدرسه، دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که قبلا هرگز انجام نداده‌اند. اکثر دانش‌آموزان وقتی از خانواده خود دور هستند ماجراجویانه‌تر عمل می‌کنند و بیشتر تمایل دارند تا چیزهای جدید را امتحان کنند علاوه بر این، اردو زمینه‌های خودشناسی، حس لذت بردن از زندگی اجتماعی، کسب مهارت‌ها و فنون مختلف اجتماعی و غیره، بسیاری از مسائل بهداشتی، مهارت‌های گفتگو و مشارکت و تحمل عقاید مخالف و مذاکره و بسیاری موارد دیگر را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا یاد بگیرند و در خود نهادینه کنند.»

شیرازی اذعان کرد: «اینکه چرا باید به اردوی دانش‌آموزی پرداخته شود و به آن اهمیت داده شود و وقت مربیان و شرکت‌کنندگان گرفته شود به این دلیل است که به‌دنبال چیزی هم‌عرض یا به مراتب بالاتر از چیزی که در آموزش رسمی است هستیم. در فعالیت‌های جانبی نظیر اردوی دانش‌آموزی به لحاظ ماهیت کار زمینه لازم برای تعامل و کنش متقابل بین شاگرد، معلم و محتوا همیشه در سطح بالایی فراهم است، به‌طوری که شاگردان بر اثر این تعامل سهل‌تر و سریع‌تر به محتوای موردنظر دست می‌یابند چون که در آموزش رسمی و کلاسیک معمولاً روش آموزش، مستقیم است و در اردو به‌صورت غیرمستقیم و مبتنی بر رغبت‌ها، علائق تفریح و بازی است. شناسایی استعدادها و توانمندی‌های شرکت‌کنندگان از دیگر عوامل پرداختن به اردو است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

این معاون پرورشی همچنین تاکید کرد: «یکی از موارد بسیار مهمی که در برگزاری اردوها باید به آن توجه شود این است که علایق و ویژگی‌های دانش‌آموزان مدرسه را برآورد کرده و بر‌اساس آن مکان و زمان اردو را مشخص کنیم تا از اردوی که برگزار می‌کنیم بیشترین بهره تربیتی و آموزشی را نصیب دانش‌آموزان کنیم و بار آموزشی آن را افزایش دهیم. ما در دبیرستان تربیت در طول سال تحصیلی تلاش کردیم بسیاری از اردوهای زیارتی تفریحی را برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرایی کنیم تا به این شکل همه دانش‌آموزان با علایق و ویژگی‌های مختلف شخصیتی را بتوانیم تحت پوشش و اردو در یک قالب تربیتی قرار دهیم و یک کار فرهنگی ویژه در مدرسه انجام دهیم.»

در پایان خاطرنشان کرد: «در طول ایام تابستان و در قالب پایگاه‌های تابستانی هم، برایند اردو باید پیگیری شود چه بسا که آثار تربیتی و آموزشی و تحولی آن به مراتب بیشتر از طول سال تحصیلی باشد چون دانش‌آموزان در دوران فراغت از تحصیل و یک آرامش ذهنی بیشتری هستند، بنابراین از این فرصت در تابستان باید استفاده شود.»

خبرنگار: نازنین سعیدی‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار