رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد؛
حذف ۲۶۰۰ کد رشته محل در دانشگاه علمی کاربردی
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه کمک به ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور و مقابله با بیکاری رویکرد اصلی این دانشگاه است، گفت نخستین هدفگذاری در دوره جدید مدیریتی دانشگاه، اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی در برشهای ملی، استانی و محلی و براساس اسناد بالادستی بود که در پی اجرای فاز اول آن در بهمن سال گذشته ۲۶۰۰ کدرشته محل از ۸۸۰۰ کد رشته محل موجود با وضعیت اشتغالپذیری ضعیف یا فاقد متقاضی تحصیل حذف شدند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در شیراز برگزار شد، حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با روسا و سرپرستان مراکز آموزش علمی کاربردی استان فارس دیدار کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این دیدار تاکید کرد: کمک به ایجاد اشتغال مولد و پایدار دغدغه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است، مراکز مجری به عنوان بازوان اجرایی این نظام آموزشی، نقطه اتصال بین برنامههای ستاد و بازار کار به شمار میروند و انتظار می رود در راستای اجرایی کردن سیاستها پیشرو باشند.
بلندی در پاسخ به سوال نحوه ادامه فعالیت دانشگاه جامع علمیکاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با رسالت پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و ... کشور تاسیس شد و با استفاده بهینه از ظرفیت این بخش ها، به عنوان بنیانی برای توانمندسازی سرمایه های انسانی؛ امکان ثروتآفرینی و قابلیت دسترسی بازارکار را به نیروی انسانی مومن، متخصص و کارآفرین فراهم آورده است.
وی افزود: ملاک صدور مجوز برای دوره های آموزشی در این دانشگاه، نیاز تخصصی است ، آموزش براساس نیاز دستگاههای اجرایی و بخشهای اقتصادی است و تا زمان رفع نیاز و با تکرار دورهها ادامه مییابد، برنامههای درسی براساس شغل و برمبنای نیازها و محدودیتهای حوزههای شغلی با روش تجزیه و تحلیل شایستگی ها و توانمندی های شغلی تدوین می شود به این دلیل است که این دانشگاه همواره مورد تقاضا بوده و برنامههای آن با قوت ادامه یافته و مییابد.
وی با بیان اینکه توجه به فرامین و دغدغه های رهبرمعظم انقلاب در اولویت برنامه های این دانشگاه قرار دارد خاطرنشان کرد: بی شک آمایش دقیق رشتههای دانشگاهی و پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای کشور ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی به حل بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.
بلندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از آن جایی که مبنای توسعه آموزش عالی باید رشتههای دانشگاهی باشند که ظرفیت اشتغال بالاتری متناسب با نیاز جامعه دارند لذا نخستین هدفگذاری در دوره جدید مدیریتی دانشگاه، اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی در برشهای ملی، استانی و محلی و براساس اسناد بالادستی بود که در پی اجرای فاز اول آن در بهمن سال گذشته ۲۶۰۰ کدرشته محل از ۸۸۰۰ کد رشته محل موجود با وضعیت اشتغالپذیری ضعیف یا فاقد متقاضی تحصیل حذف شدند.
وی تصریح کرد: با شناسایی مشاغل نوظهور و طراحی ۱۲۵ رشته جدید متناسب با آن در فاز دوم طرح برای پذیرش مهرماه سال جاری نیز ۱۰۰۰ کدرشته محل جدید با کدرشتهمحلهای فاقد تقاضا جایگزین شدند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: اعتقاد ما بر این است که دانشگاهها باید رشته هایی را ایجاد کنند که تضمین کننده اشتغال جوانان باشند، با این نگرش دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال ایجاد و گسترش کدرشته محلهای مبتنی بر اشتغال است تا آموزشها متناسب با نیاز بهرهبرداران و متولیان حوزههای شغلی و براساس وضعیت کنونی و آینده بازارکار ارائه شود. برای دستیابی به این هدف ساز وکارهای اجرایی لازم تنظیم شده و از مهرماه سال جاری به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی افزود: طی تعامل با نهادهای متولی شغلی مرتبط ۵ هزار متخصص تعمیر تجهیزات پزشکی تا ۴ سال آتی توسط این دانشگاه تربیت خواهد شد که ضمن تحقق اقتصاد مهارتی بر ایجاد اشتغال نیز اثرگذار خواهد بود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان و دانشآموختگان را یکی از برنامه های مهارتی بزرگ این دانشگاه در راستای بسترسازی اشتغال عنوان کرد و گفت: نظام های آموزشی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و در سطحی بالاتر بر همه حوزههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیرگذار هستند، لذا تقویت آن و اثربخش کردن جریان آموزش به کمک طرح های مهارت آموزی در آموزش عالی منجر به توانمندسازی منابع انسانی جامعه و در نهایت پیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار خواهد شد. ارتقای توانمندیها و هدایت دانشجویانی که متقاضی ورود به بازار کار هستند، سبب و افزایش ظرفیت اشتغالپذیری متناسب با دانش فنی، شایستگی و فناوری بازار کار و همچنین رفع کاستی های آموزشی خواهد شد.
بلندی افزود: باتوجه به ظرفیت های این دانشگاه به لحاظ ارتباط با صنایع و بازار کار و همچنین دسترسی به محیط واقعی کار، ارتقای سطح مهارت دانش آموختگان بیکار دانشگاه ها در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار دارد.
وی تصریح کرد: طی هماهنگیهای به عمل آمده بسیاری از واحدهای متقاضی این دانشگاه که دارای شرکتهای تخصصی هستند برای تحقق این مهم اعلام آمادگی کردند. باتوجه به تولیگری سامانه خاص (خاستگاه آموزشی صنایع) توسط این دانشگاه، صاحبان صنایع متقاضی می توانند درخواست خود را برای دانشگاه جامع علمی کاربردی ارسال کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی خواستار اطلاعرسانی اثربخشی سیاستها و تجارب موفق دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه توانمندسازی نیروهای انسانی برای ورود به بازارکار و ارتقای توان اشتغالپذیری جوانان و همچنین همراهی بیشتر نهاهای متولی برای کمک به پیادهسازی برنامههای بسترساز اشتغال این دانشگاه شد.
ارسال دیدگاه