داوری جشنواره دانش‌آموزی امید فردا در شهرستانهای خراسان‌شمالی برگزار شد

بجنورد (پانا) - رئیس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی گفت 20 گروه از دانش‌آموزان استان به طور اخص در بخش سرود و تئاتر در بجنورد به رقابت پرداختند. سرود در این جشنواره در دو بخش محلی و تلفیقی و نمایش درچندین بخش نمایش صحنه‌ای، عروسکی و خیابانی اجرا شد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
داوری جشنواره دانش‌آموزی امید فردا در شهرستانهای خراسان‌شمالی برگزار شد

امید ایزانلو؛ دبیر استانی چهل و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امید فردا بیان کرد: علاوه بر این هنر نمایشی و آوایی، بخش های دیگری مثل هنرهای دستی، نمایشنامه‌خوانی، فیلم کوتاه، آفرینش‌های ادبی، رسانه و فضای مجازی و نقد ادبی آثار، شعر و فیلم و داستان نیز در قالب‌های دیگر این جشنواره قرار می‌گیرند که بیش از ۸۰ رشته هستند. سرود همگانی و نقاشی همگانی هم در ذیل همین جشنواره قرار می گیرد. امروز اختصاصا در گروه‌های سرود و نمایش 20 گروه از دختران و پسران استان به رقابت پرداختند. برخی از رشته‌ها هم بدون داوری به مرحله کشوری راه می یابند. آثار دانش آموزان تا پایان اردیبهشت ماه به صورت فیلم به مرحله کشوری ارسال می‌شود و بعد از داوری اولیه، گروه‌های برتر به اجرای حضوری دعوت می شوند.

ایزانلو اظهار کرد: در گروه هنرهای دستی و تجسمی آثار بیش از 1200 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم جمع آوری شد و در گروه نمایش و سرود هم جمعاَ 350 نفر در قالب گروه‌های مختلف به رقابت پرداختند که مجموعاَ قریب به 1600 دانش آموز در این جشنواره شرکت داشتند. این جشنواره که چهل و یکمین دوره جشنواره دانش آموزی فرهنگی هنری امید فرداست، چهل و یک سال است که در آموزش و پرورش اجرا می شود، این جشنواره در خراسان شمالی نیز هر ساله از همان سال اول که این جشنواره اجرا شده برگزار شده است. در سال گذشته ۲۷ رتبه در بخش انفرادی و 4 رتبه در بخش‌های گروهی داشتیم که مجموعاَ 31 رتبه کسب کردیم.

وی در ادامه افزود: جشنواره فرهنگی هنری امید فردا، ظرفیت و بستر بسیار مناسبی است که دانش آموزان بتوانند استعدادهایشان را به مرحله ظهور برسانند و اینکه در حین این رویداد از سوی داوران و مربیان نکاتی گفته می‌شود. همچنین کارهایی که بچه ها می بینند خود یک کارگاه آموزشی محسوب می شود که به تقویت و ارتقای سطح کیفی کارهای فرهنگی و هنری همکاران ما در مدارس کمک می‌کند.

ایزانلو همچنین اظهار کرد: بچه هایی که امروز آمده بودند بسیار علاقه مند بودند، چون روزها و ماه هاست که روی آثارشان کار می‌کنند و خیلی از مدارس از ابتدای سال کار را آغازکردند و به صورت ویژه وقت گذاشتند و مدیر و معاونین پرورشی ما حتی مربی فنی از خارج از مدرسه گرفتند، برای اینکه کیفیت کار بالا برود و این نشان می دهد که هم بچه ها و هم همکاران ما به کار در این حوزه ها بسیار علاقمندند.

وی خاطرنشان کرد: در کلیت جشنواره فرهنگی، هنری امید فردا هم بخش موضوعی داریم که دانش آموزان مثلاَ در مورد سوال رئیس جمهور در پرسش مهر که ویژگی های مدرسه خوب بود، در مورد شهید سلیمانی، سبک زندگی، عفاف و حجاب، شهدا، ایران قوی و موضوعات مختلف دیگر می‌توانستند اثری ارائه بدهند؛ بخش دیگر با موضوع آزاد است که دانش آموزان می توانند در چارچوب دستورالعمل بدون محدودیت اثر تولید کنند. در بخش موضوعی همین دانش آموزان هنرمندی که الان در این جشنواره شرکت می‌کنند، در هنرهای تجسمی در رویدادهای مختلف همچون دهه فجر که ما امسال رویداد ایران روشن را با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد برگزار کردیم هم حضور داشتند. در واقع بچه ها کارگاه طراحی گرافیک داشتند، تولید اثر کردند و در نمایشگاه آن را به نمایش گذاشتند و حتی آثارشان به فروش رفت.

ایزانلو همچنین بیان کرد: در کاروان روایت حبیب که به مناسبت شهادت شهید سلیمانی کاروانی از تهران آمده بودند؛ ۳۰ نفر از هنرمندان گرافیکی که در جشنواره امید فردا شرکت می کنند، 3 روز کامل کارگاه طراحی چهره سردار را داشتند که آثارشان در همین نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شد و 3 اثر توسط کاروانی که از تهران آمده بود خریداری شد. در جشنواره نقالان سوره که با همکاری حوزه هنری برگزار کردیم نیز، دانش آموزان در بحث نقالی که یکی از رشته‌های همین جشنواره امید فردا هم است، درباره 9 نفر از قهرمانان ملی و حماسی استان خراسان شمالی که شامل شهدای شاخص استان، مفاخری مثل سردار عیوض خان و تحفه گل می‌شد، به شکل نقاشی و تصویرسازی کار کرده بودند که اختتامیه این نقالی در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. این موارد از دل همین جشنواره امید فردا بیرون آمده که رویدادها و برنامه های مختلف ماحصل آن هستند.

وی در خصوص برنامه های این جشنواره تصریح کرد: برنامه ما این است که تعامل بیشتری با حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد داشته باشیم. در همین جشنواره نیز با معرفی اداره کل ارشاد و حوزه هنری دو نفر از داوران درجه یک استان در ترکیب هیأت داوران قرار گرفتند؛ دانش آموزان باید در جایی هنرهای خود را اجرا کنند که دیده شوند و بتوانیم آنها را به سمت کارهای فنی تر و حرفه ای تر هدایت کنیم. چه در سرود و چه در تئاتر فقط یک نفر همکار فرهنگی فنی که سالهاست تئاتر یا سرود کار می کند و خودش صاحب مقام‌های کشوری متعدد و استاد آن است، در این ترکیب قرار گرفتند. در بحث هنرهای تجسمی و هنرهای آفرینش ادبی هم به همین شکل، غالب داوران ما داوران مجموعه حوزه هنری و ارشاد بودند تا دانش آموزان به سمتِ کارگاه های تخصصی حوزه هنری ارشاد هدایت شوند. در آینده نیز برای گروه‌های برتری که به مرحله کشوری راه یابند، جلسات رفع اشکال گذاشته می‌شود، مجدداَ تصویربرداری خواهد شد که کار اولشان قوی تر به مرحله کشوری ارسال شود.

ایزانلو در خصوص همکاری دانش آموزان هنرمند با صدا و سیما تأکید کرد: در سنوات قبل دانش آموزانی داشته ایم که در رشته های مختلف همچون نقالی و سخنوری در صدا و سیما مشارکت داشته اند و خوشبختانه در این یک سال دانش آموزان زیادی داشته ایم که آنها را به شبکه اترک معرفی کردیم و برنامه و گزارش از آنها تهیه شده است. این روند نیاز به برنامه های طولانی مدت دارد که شاید با برنامه های مقطعی نتوان به آن نتیجه مطلوب رسید.

دانش آموز خبرنگار: تکتم خیرآور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار