سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

روند روابط ایران با کشورهای عربی صعودی است؛ امکان احیای برجام وجود دارد

اخراج چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان از ایران/ پاسخ به اظهارات سالیوان؛ ایران در قبال هر گونه تعرضی مسامحه نخواهد کرد و قاطعانه پاسخ خواهد داد/تاخیر در بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان به دلیل عدم آماده‌سازی اماکن

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت هم‌اکنون انتقال پیام‌ها از سوی طرف‌های موثر و واسطه در حال انجام است و این به این معناست که طرف‌ها از نظر فنی امکان بازگشت به برجام را ممکن می‌دانند و امیدواریم اراده سیاسی برای بازگشت متعهدانه طرف‌های مقابل به برجام هم وجود داشته است.

کد مطلب: ۱۳۶۹۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
روند روابط ایران با کشورهای عربی صعودی است؛ امکان احیای برجام وجود دارد

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره برپایی نمایشگاه اکسپو اظهار کرد: همه مطلع هستند که مقام معظم رهبری سال جاری را به نام سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، دولت هم موظف است در این مسیر فعالیت‌های لازم را برای تحقق معنویات رهبری انجام دهد. پنجمین نمایشگاه اکسپو در قالب توانمندی‌های صادراتی ایران در حال برگزاری است.

حضور ۱۲۰۰ تاجر و فعال اقتصادی از ۶۵ کشور در ایران اکسپو

وی ادامه داد: این نمایشگاه روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد. دستگاه دیپلماسی در کمک با سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت ضمن نقش جدی برای سازماندهی و برگزاری موفق این نمایشگاه داشته است. ۷۵۰ شرکت برتر صادراتی ایران محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند. بیش از ۱۲۰۰ تاجر و فعال اقتصادی از ۶۵ کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند. چنین نمایشگاهی در گذشته برگزار نشده است. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف در این نمایشگاه عرضه شده است. امیدواریم این نمایشگاه در این سطح بتواند در کمک به بازاریابی برای تولیدکنندگان ایران موفق عمل کند و فرصت جدیدی را پیش روی آن‌ها قرار دهد.

ریل‌گذاری همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران و سوریه در سفر رییس‌جمهور به سوریه

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره سفر هفته گذشته رییس‌جمهوری به سوریه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: این سفر بی‌تردید یکی از رخدادهای مهم در تحولات مربوط به روابط دو کشور بود و این سفر بعد از پیروزی پرشکوه محور مقاومت بر جبهه متحد تروریسم در سوریه حائز اهمیت است. علاوه بر موضوعات سیاسی در حوزه اقتصادی و تجاری که اولویت مهم دو کشور است ریل‌گذاری لازم انجام شد. ۶ وزیر دولت آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی کردند و تمرکز عمده بر این بود که در دوره جدید دو کشور بتوانند در حوزه تجاری و اقتصادی زمینه‌های لازم را فراهم کنند. اسناد مهمی در این سفر امضا شد که از جمله آنها، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه بود که شامل ۳۰ بند بود و چتری برای تنظیم مناسبات اقتصادی بین دو کشور خواهد بود.

سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه جشن پیروزی محور مقاومت بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انجام سفر در این مقطع معنای خاص خود را دارد، افزود: این سفر در واقع جشن پیروزی محور مقاومت بر جبهه تروریسم بود. در این سفر دیدارهای خوبی با رهبران مختلف و مقامات کشور سوریه صورت گرفت. اتفاق خوشایند دیگر بعد از آیت سفر، بازگشت سوریه به کرسی و جایگاه خود در اتحادیه عرب بود. جمهوری اسلامی ایران از اینکه با رفع اختلافات بتوانند ریل‌گذاری جدیدی برای همگرایی منطقه داشته باشند استقبال خواهد کرد.

۲۰ اردیبهشت؛ نشست وزرای خارجه چهار کشور درباره سوریه در ترکیه

کنعانی درباره نشست چهارشنبه آینده درباره سوریه گفت: در این نشست هیات جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت خواهد کرد. در فروردین نشست چهارجانبه معاونان وزارت خارجه چهار کشور در مسکو بودیم و قرار است در ۲۰ اردیبهشت شاهد برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در ترکیه باشیم. جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل و فصل اختلافات بین ترکیه و سوریه از طریق سیاسی تاکید داشته است. این نشست می‌تواند با اراده سیاسی چهار کشور، خروجی خوبی جهت تحکیم صلح و ثبات در سوریه داشته باشد.

روند روابط ایران با کشورهای عربی صعودی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تقویت مناسبات با کشورهای عربی، افزود: در یکسال گذشته با کشورهای عربی تقویت روابط هم در حوزه سیاسی و اقتصادی داشته‌ایم. روابط ایران با کشورهای عربی حالت صعودی دارد. برای ما اصل و اولویت دیپلماسی برای رفع سوء تفاهمات است. به طور عام در شرایط جدیدی که در منطقه قرار داریم، افق روابط ایران با کشورهای مختلف، افق روشنی است.

روند همکاری بین ایران و آژانس مثبت و رو به جلو است

کنعانی تاکید کرد: سیاست ایران حل و فصل مسائل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. جمهوری اسلامی ایران به نقشه راهی که در چارچوب سفر مدیرکل آژانس به ایران تعریف شده است پایبند است و به جلو می‌رود. روند را به سمت رو به جلو و مثبت می‌بینیم.

توافق امنیتی ایران و عراق باید به صورت جدی پیش برود

وی درباره گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق گفت: چارچوب مشخصی برای تامین انتظارات و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران در این باره امضا شده است. پناهندگی نمی‌تواند مبنای حضور مسلحانه و فعالیت‌های امنیتی گروه‌هایی در یک جغرافیا علیه کشور همسایه باشد و امیدواریم توافقات ما در این حوزه به صورت جدی پیش برود.

تاخیر در بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان به دلیل عدم آماده‌سازی اماکن/ محدودیتی برای سفر اتباع دو کشور وجود ندارد

ناصر کنعانی درباره بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بین تهران و ریاض گفت: در چارچوب توافق بین دو طرف، پیشرفت‌های خوبی در روند بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور داشتیم. به دلیل سنوات طولانی تعطیلی این مکان‌ها نیازمند زمان بیشتری برای آماده‌سازی اماکن مورد نظر هستیم. هیات ما در جده و ریاض حضور دارد و امیدواریم شاهد بازگشایی رسمی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم. ازسرگیری روابط و فعالیت هیات‌های دیپلماتیک دو کشور را به این بازگشایی گره بزنیم. براساس توافق دو کشور، عملا الان محدودیتی برای سفر اتباع دو کشور به ویژه تجار دو کشور وجود ندارد و صدور روادید انجام می‌شود.

اراده قاهره می‌تواند روند احیای کامل روابط ایران و مصر را تسهیل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و مصر گفت: روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است. امکان انتقال و تبادل هرگونه پیام و گفت‌وگو همواره وجود داشته است. تهران همواره اعلام کرده است برای ارتقای مناسبات با کشورهای عربی و اسلامی محدودیتی ندارد. در ارتباط با مصر، اراده قاهره برای احیای کامل روابط، می‌تواند مسیر را تسهیل کند.

پاسخ کنعانی به اظهارات سالیوان؛ ایران در قبال هر گونه تعرضی مسامحه نخواهد کرد و قاطعانه پاسخ خواهد داد

ناصر کنعانی درباره اظهارات اخیر جیک سالیوان، سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه اگر به توافق بلندمدت با ایران نرسیم آزادی عمل رژیم صهیونیستی را درباره فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت خواهیم شناخت، گفت: ایشان خوشبختانه به سیاست کاملا اشتباه دولت آمریکا در خروج از برجام اعتراف کرد و اشتباه خودساخته آمریکا را مورد اعتراف قرار داد. ولی در کنار آن، متاسفانه بجای موضع سازنده، از ادبیات غیرمناسب استفاده کرده و به هیچگونه برنامه جدی برای جبران خطای آمریکا در خروج از برجام اشاره نکرده است. اظهارات اشتباهی هم درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته است که با بیانیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازگاری ندارد. درباره آزادی عمل رژیم صهیونیستی این هم یک دلیل دیگر است که دولت آمریکا مسئولیت اقدامات رژیم صهیونسیتی در منطقه را تقبل می‌کند و دولت آمریکا باید متوجه پیامدهای حقوقی این اظهارات باشند. تاکید میکنم که ما عضو آژانس و ان‌پی‌تی و پادمان هستیم و فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس در حال انجام است و جمهوری اسلامی ایران درباره هرگونه تعرضی مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه تعرضی قاطعانه پاسخ خواهد داد.

اخراج چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان از ایران

وی درباره اخراج دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان نیز گفت: ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده جمهوری آذربایجان در اخراج دیپلمات‌های کشورمان، چهار دیپلمات این کشور را دو نفر در تهران و دو نفر هم در تبریز را اخراج کرده است. تاکید می‌کنم روابط میان دو ملت ناگسستنی است و عمق تاریخی و ریشه‌داری دارد. در ارتباط با موضوعات اختلافی دو کشور، ما مایل هستیم فرصت را در اختیار دیپلماسی قرار دهیم تا موضوعات را رفع کنیم. اظهارات پشت تریبون‌ها به‌ویژه در موضوعات اختلافی، کمکی بر حل و فصل اختلافات نخواهد کرد.

امکان احیای برجام وجود دارد

از نظر فنی و دیپلماتیک امکان احیای برجام وجود دارد، مذاکرات خوبی صورت گرفت و توافقات خوبی هم صورت گرفت اما طرف‌های مقابل به ویژه دولت آمریکا تعلل‌هایی انجام داد. هم‌اکنون نیز انتقال پیام‌ها از سوی طرف‌های موثر و واسطه در حال انجام است و این به این معناست که طرف‌ها امکان بازگشت به برجام را ممکن می‌دانند و امیدواریم اراده سیاسی برای بازگشت متعهدانه طرف‌های مقابل به برجام هم وجود داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار