حمله دردناک یک سگ به 4 نفر در بیرجند

بیرجند (پانا)- جولان سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در حاشیه شهر بیرجند به خصوص در روستاهای امیر آباد، حاجی‌آباد، چهکند، حسین‌آباد و.... مشکلی است که بارها و بارها در رسانه‌های استان به آن پرداخته‌ شده، مشکلی که مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌ها است که مردم و متولیان این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۶۹۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
حمله دردناک یک سگ به 4 نفر در بیرجند

آخرین خبر تلخی که از حمله سگ های ولگرد در رسانه های استان مخابره شد، حمله به کودک 4ونیم ساله ای به نام یاسین در روستای امیرآباد بیرجند در دی ماه 1400 بود، حادثه تلخی که جان یک کودک بیگناه در آن گرفته شد و گویا این حوادث تلخ پایانی ندارند و این بار شاهد حمله یک سگ ولگرد به 4 نفر در روستاهای حاشیه شهر بیرجند بودیم، حادثه ای که خوشبختانه تلفات جانی نذاشته است.

جزئیات حادثه از زبان فرماندار

فرماندار بیرجند در پی این حادثه در گفت وگو با پانا گفت: حدود ساعت 7صبح روز یکشنبه در روستای حسین آباد سادات شهرستان بیرجند یک پسر بچه 11ساله موقع رفتن به مدرسه مورد حمله سگ قرار گرفته و دچار گزش می شود که با داد و فریاد درخواست کمک می‌کند.

فاضلی فرد افزود: این سگ در ادامه مسیر خود در روستای حسین آباد به یک پسر بچه 4 ساله و دختر بچه دیگر هم حمله می کند و به آنها از ناحیه سر، کتف، گردن و صورت آسیب می رساند و در ادامه مسیرش در روستای شمس آباد با دو قلاده سگ دیگر درگیر شده و به یک خانم 58ساله هم حمله می کند و از ناحیه بازو مورد گزش قرار می دهد.

فرماندار بیرجند بیان کرد: با حضور شورا و دهیاری این روستاها و هم چنین نیروی انتظامی و دامپزشکی سگ مورد نظر تحت تعقیب قرار گرفته؛ در ورودی روستای دهنو به دام می افتد و معدوم می شود.

فاضلی فرد با اشاره به اینکه نمونه گیری هاری از این سگ انجام گرفته، گفت: با توجه به اینکه در استان آزمایشات تست هاری انجام نمی گیرد، نمونه به شهرهای دیگر از جمله مشهد و تهران ارسال و نتیجه اعلام خواهد شد.

زنده گیری ماهانه 150 قلاده سگ


وی با بیان اینکه حال عمومی بیماران آسیب دیده در این حادثه خوب است و کارهای درمانی لازم از جمله تزریق واکسن هاری هم انجام شده، اذعان داشت: زنده‌گیری سگ های بلاصاحب بطور منظم در سطح شهرستان انجام و حدود 150 قلاده سگ هم بطور متوسط در طول ماه جمع‌آوری می شوند.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال 10قلاده سگ در روستای حسبن آباد سادات زنده‌گیری و تحویل شهرداری بیرجند شده است، از نحوه برخورد مردم با سگ ها و اقدام آنها به غذادهی غیر اصولی در حاشیه شهرها انتقاد کرد.
وی ادامه داد: خشکسالی باعث شده که شاهد حضور سگ ها در مناطق روستایی حاشیه شهر بیرجند باشیم که همین غذا دادن مردم بنا به حس انسان دوستی آنها به حیوانات باعث برگشت و حضور مکرر این حیوانات به داخل روستاها و رخداد چنین حوادثی شده است.
وی از مردم ساکن در حاشیه شهر بیرجند و مناطق روستایی خواست تردد فرزندانشان در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی شب را مورد توجه و دقت قرار دهند تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.
وی هم چنین از مردم خواست با گزارش دادن به موقع مسئولین متولی را در زنده‌گیری این سگ ها کمک کنند.


مثبت شدن 6 تست هاری


سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در ۴۵ روز گذشته تست بیماری هاری ۶ حیوان در آزمایشگاه دامپزشکی استان مثبت اعلام شده، از این موضوع ابراز نگرانی کرد.
علی اکبر عندلیبی افزود : در این مدت از ۱۰ حیوان مشکوک به هاری نمونه برداری شده که ۶ مورد توسط آزمایشگاه دامپزشکی استان هار تشخیص داده شده که از این تعداد ۴ مورد گربه، یک مورد سگ و یک مورد الاغ بوده که بسیار نگران کننده است.
وی افزود: سال گذشته ۱۶ مورد گزیدگی دام توسط حیوانات انتقال دهنده هاری به شبکه‌های دامپزشکی استان گزارش شده که با توجه به نمونه گیری‌های انجام شده از این حیوانات، هاری ۱۲ مورد توسط آزمایشگاه تایید شد که شامل ۳ قلاده شغال، ۲ قلاده گربه خانگی، ۵ قلاده سگ، یک رأس گوسفند و یک رأس الاغ بود.
سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسو‌ها را ناقلان این بیماری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان بیماری در جوامع شهری و روستایی اعلام کرد و گفت: سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیشتر از ۹۵ درصد از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

59درصد گزیدگی های انسان توسط سگ


به گفته عندلیبی سال گذشته حدود ۵۹درصد گزیدگی‌های انسانی توسط سگ، حدود ۳۹ درصد توسط گربه، حدود یک درصد توسط دیگر حیوانات اهلی و کمتر از دو درصد توسط حیوانات وحشی بود.
وی ادامه داد: مردم در صورت مواجهه با حیوانات مشکوک، موارد توصیه شده را جدی گرفته و هر گونه مورد مشکوک به هاری را حتما به شبکه‌های دامپزشکی گزارش دهند.
سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اطلاع رسانی در خصوص هر گونه حمله وحوش به انسان به شبکه بهداشت و دامپزشکی، واکسینه کردن حیوانات خانگی در کلینیک‌های دامپزشکی، پرهیز از هرگونه تماس با حیوانات وحشی، ولگرد و حتی حیوانات اهلی غیر واکسینه علیه هاری، جلوگیری از رها کردن یا بیرون بردن و پرسه زدن حیوان خانگی خود در خارج از منزل را از توصیه های بهداشتی در این بیماری برشمرد.

توصیه های بهداشتی در موقع گزش سگ


عندلیبی گفت: توصیه می شود در صورت هر گونه گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو ، سپس با آب معمولی صابون زدایی و بعد از ضد عفونی با الکل یا بتادین سریعا به مراکز بهداشت برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود.
به گفته وی سال گذشته هشت هزار و ۲۱۸ قلاده سگ نگهبان، سگ گله و سگ بلاصاحب نگهداری شده در پناهگاه‌های شهرداری به صورت رایگان توسط شبکه‌های دامپزشکی و تعداد ۶۴۰ قلاده سگ و گربه خانگی به صورت بهادار توسط مراکز مایه کوبی خصوصی زیرپوشش واکسیناسیون قرار گرفته است.
وی افزود: پیش بینی مایه کوبی دامپزشکی در سال جاری هفت هزار و ۶۴۳ قلاه سگ است که تاکنون دو هزار و ۲۰۰ قلاده سگ و ۱۱۹ رأس الاغ برای پیشگیری از هاری مایه کوبی شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار