روایت میدان؛ روایتی از جنس تبیین

تهران (پانا) - نمایشگاه تبیینی با عنوان «روایت میدان»به همت سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات به منظور آشکار شدن بیش از پیش توطئه‌های بدخواهان نظام اسلامی برای بازدید عموم مردم برپا شده است.

کد مطلب: ۱۳۶۹۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
روایت میدان؛ روایتی از جنس تبیین

نیمه‌های سال 1401 بود که با فوت یک نفر که بهانه اولیه آن بحث حجاب بود، کشور دچار اغتشاشات و ناآرامی‌هایی شد و این بار هم همانطور که بعدها مشخص شد دست‌های پشت پرده در این اغتشاشات، دخیل بود که به بهانه حجاب سعی در نفوذ به کشور و ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی داشت اما خوشبختانه این توطئه دشمنان نیز با دچار شدن به سرنوشت نقشه‌های قبلی‌شان، نقش بر آب شد و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشمن در این حوادث، برنامه‌ریزی دقیقی کرده بود اما محاسباتش غلط بود.

از آنجایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالیان اخیر بارها تاکید بر «جهاد تبیین» کرده و از متولیان خواسته‌اند که واقعیت‌ها و پیشرفت‌های کشور و همچنین طمع‌های دشمنان را برای عموم مردم به‌ویژه نسل نوجوان و جوان بیان کنند، تبیین واقعیت‌های حوادث سال گذشته نیز از ضروریات بود و متولیان امر باید دست‌های پشت پرده در اغتشاشات که هدفشان نظام جمهوری اسلامی بود را آشکار می‌کردند.

نمایشگاه تبیینی «روایت میدان»

به همین منظور نمایشگاه تبیینی «روایت میدان» با هدف بازگویی و آشکار کردن آنچه که در پشت پرده اغتشاشات سال گذشته رخ داد در محل مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری و بازدید جهت آگاهی از اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی در اغتشاشات پاییز 1401 برای عموم مردم نیز آزاد است. این نمایشگاه از نیمه شعبان (17 اسفند 1401) آغاز شده و تا پایان اردیبهشت 1402 ادامه دارد. این نمایشگاه در راستای جهاد تبیین و بیان اقدامات صورت‌گرفته دشمنان برپا شده که برای نخستین بار، اسناد و مدارک مربوط به اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان، گروهک‌های تروریستی در اغتشاشات اخیر و اقدامات پیش‌بینی دشمن و همچنین وسایل مورد استفاده آن‌ها در ساخت خمپاره‌های دست‌ساز و نورافکن اغتشاشگران برای پخش تصاویر سرکرده گروهک تروریستی منافقین روی ساختمان‌ها و دیوارها و همچنین سایر کشفیات به نمایش درآمده است.

بازدید اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش از نمایشگاه

تعدادی از اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با حضور در این نمایشگاه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف و ارتقای آگاهی‌های خود، پیشنهاداتی هم برای استمرار آن و تعمیم نمایشگاه به محافل مختلف جهت بهره‌مندی اقشار مختلف مردمی تاکید کردند.

نمایشگاه روایت میدان، اطلاعات سطحی و پراکنده را تبدیل به مجموعه‌ای عمیق و منسجم می‌کند

رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی یادداشتی در حاشیه این نمایشگاه نوشت: «همه ما کمابیش از توطئه‌های دشمنان و عوامل استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران مطلع هستیم اما اطلاعات ما پراکنده است. این نمایشگاه، اطلاعات پراکنده ما را به مجموعه‌ای منسجم تبدیل کرد و در حقیقت به آن‌ها عمق داد. حقیقت تبیین نیز همین است؛ تبدیل اطلاعات سطحی و پراکنده به اطلاعات عمیق و منسجم؛ مشاهده و بازدید از این نمایشگاه را به هر کسی که کار فرهنگی می‌کند و دغدغه تعلیم و تربیت دارد، توصیه می‌کنم.»

نمایشگاه باید مخاطب را درگیر فرآیند کند

حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از نمایشگاه روایت میدان به پانا گفت: «با توجه به اینکه پرتکرارترین کلیدواژه در بیانات مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر بحث جهاد تبیین بوده، مصداق اَتَمّ جهاد تبیین همین نمایشگاه است. دست‌اندرکاران زحمت کشیده‌اند و هر نمایشگاهی اهدافی را دنبال می‌کند و با توجه به اینکه این نمایشگاه در رابطه با مسائل اغتشاشات اخیر است بحمدلله مباحث خوبی را برجسته کرده، کارهای خوبی در این فضا انجام شده اما جا دارد در اینجا نظرات گرفته شود و ما در راستای بحث کارهای تبیینی باید سعی کنیم خیلی به‌روزتر باشیم.»

وی افزود: «یعنی به جای اینکه بیشتر راوی بیاوریم که توضیح دهد یا از عکس‌نوشته‌ها استفاده کنیم، نمایشگاه‌ها را به صورت فرآیندی انجام دهیم. یعنی مخاطب را درگیر یک فرآیندی کنیم که در آن فرآیند بیاموزد و یاد بگیرد. شاید یک سرفصل را دنبال کنیم اما همان یک سرفصل جا بیفتد و خود مخاطب فکر کند. چیزی که مخاطب، خودش به آن برسد قطعا مانایی بیشتری برایش دارد و ماندگاری‌اش برای مخاطب بیشتر است.»

حجت‌الاسلام نیکزاد اظهار کرد: «خیلی ارج‌گذاری می‌کنیم نسبت به تلاش‌هایی که شده و کارهای گرافیکی خیلی زیبایی که انجام شده و راویان توانمندی که وجود دارند اما جای این مغفول است که خود مخاطبان باید درگیر شوند و خود مخاطب باید فکر کند و به نتیجه برسد و دوطرفه و رفت و برگشتی این کارها باید تعریف شود که اثرگذاری بیشتری داشته باشد.»

اعتراض درست و به‌جا منجر به رشد می‌شود

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه استمرار این نمایشگاه برای اقشار مختلف در محافل مختلف تا چه اندازه برای آشکار شدن بیش از پیشِ پشت پرده اغتشاشات کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: «بالطبع در مسائل اخیر یک جنگ شناختی ترکیبی اتفاق افتاد. وقتی می‌گوییم جنگ ترکیبی یعنی همه مسائل و زوایای در ذهن افراد در آن دخیل بود و جنگ شناختی یعنی شبهاتی انداخته می‌شد در راستای مسائل مختلف که قوه فکر و تصمیم‌گیری افراد را مختل کند. کافی بود که مخاطب، القائات درستی داشته باشد اما یک جا تصمیم‌گیری مخاطب را با مشکل مواجه کند و این باعث می‌شد مخاطب، حرکتی را انجام دهد که بعضا حرکت خوبی نبود.»

وی گفت: «بازدیدی از مجموعه‌های مختلف داشتیم و با خیلی از افرادی که در اغتشاشات دخیل بودند، صحبت می‌کردیم و می‌دیدیم که خیلی از این‌ها مقدماتی را بیان می‌کنند که چه بسا درست است یعنی نسبت به وضعیت اقتصادی و مسائل مختلف و اتفاقاتی که افتاده، ناراضی هستند اما تصمیمی که گرفته و کُنشی که داشته، غلط بوده و از همان کُنش خود سوءاستفاده‌هایی شده و خودش را در معرض خطراتی قرار داده است.»

حجت‌الاسلام نیکزاد اظهار کرد: «وقتی دشمن می‌خواهد سوءاستفاده کند به دنبال این است که فضا، فضای گل‌آلودی شود. وقتی فضا شفاف و روشن باشد، دشمن نمی‌تواند سوءاستفاده کند اما وقتی وقتی فضا شلوغ می‌شود، دشمن می‌خواهد از این آب گل‌آلود، ماهیِ مورد نظر خودش را بگیرد.»

وی با بیان اینکه وقتی افراد، شناخت داشته باشند باعث می‌شود تصمیم درستی بگیرند، ادامه داد: «این نمایشگاه هم کمک زیادی می‌تواند داشته باشد حداقل در اینکه همه افراد و اقشار بدانند که چه اتفاقاتی در پشت صحنه افتاد. حتی از صداوسیما درخواست می‌کنم که خیلی از این مسائل را تک‌تک در پروژه‌ها و مباحث مختلف که چه اتفاقاتی افتاد، چه تعداد اسلحه وارد کشور شد، چگونه وارد شد و... را بیان کند تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.»

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: «در همه جوامع احتمال دارد اعتراضات وجود داشته باشد و اعتراض حق هر انسانی است اما با دقت نظری که در نحوه مواجهه با اعتراض دارد، اجازه سوءاستفاده به هیچ فردی داده نشود. اگر اعتراض به درستی وجود داشته باشد، رشد و پیشرفت در آن دیده می‌شود اما اگر این اعتراضات به درستی انجام نشود و منجر به اغتشاش شود چه بسا پسرفت در آن است و ما علاقه‌ای نداریم که در بُعد اقتصادی، تکنولوژی و... در کشورمان پسرفت داشته باشیم.»

مستند کردن اقدامات، کمک بیشتری به ارتقای سطح آگاهی بازدیدکنندگان می‌کند

حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به پانا گفت: «نمایشگاه خیلی خوبی بود و سیر خوبی نیز از مجموعه اقداماتی که برای رقم خوردن این فتنه صورت گرفته بود، روایت شده است. همچنین شاهد روایت اقداماتی که در پاسخ به این شیطنت‌ها توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) و دیگر مجموعه‌های امنیتی کشور تدارک دیده شده بود نیز در انی نمایشگاه هستیم.»

وی افزود: «سطحی از این نمایشگاه‌ها باید برای عموم مردم به نمایش درآید و اجرا شود و همچنین مستند کردن برخی از نکات و ملاحظاتی که در اینجا وجود دارد تا نوجوانان و جوانان واقعا لمس کنند و درک کنند خیلی مفید است. بخش‌هایی از نمایشگاه بود مثل کشفیات سلاح‌ها که سعی کرده بود روایت خودش را مستند کند که خیلی خوب است.»

حجت‌الاسلام لطیفی خاطرنشان کرد: «اینکه بخش‌هایی از نمایشگاه برای عموم مردم، باز شود و مستندسازی بیشتری صورت بگیرد، خیلی می‌تواند به آگاهی بیشتر مردم کمک کند.»

برگزاری چنین نمایشگاه‌ها برای مشخص شدن پشت پرده فتنه‌ها کمک بسیاری می‌کند

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز به پانا گفت: «ما امروز درگیر یک جنگ همه‌جانبه ترکیبی هستیم و بخش زیادی از این جنگ در میدان رسانه تعریف می‌شود. طبیعتاً برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و روشن کردن خیلی از مباحث و مطالب و کنار زدن پرده برای اینکه پشت این فتنه‌ها مشخص شود، کمک بسیار موثری به نسل نوجوان و جوان و همه اقشار جامعه می‌کند تا بتوانند سطح آگاهی خود را بالاببرند و از ترفندها و شیوه‌های دشمن آگاه شوند.»

وی افزود: «خوشحال می‌شویم اگر این امکان فراهم شود که دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی و قشر مرجع اجتماعی بتوانند از این نمایشگاه‌ها بازدید داشته و در جریان جزئیات فتنه دشمن قرار گیرند. طبیعتاً این نوع نمایشگاه‌ها و شکل‌های مختلفی که می‌شود محتوا را منتقل کرد در افزایش سطح بصیرت و آگاهی مردم بسیار اثرگذار است.»

امیدواریم دسترسی دانش‌آموزان برای اینگونه بازدیدها فراهم شود

سیدمجتبی هاشمی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش نیز به پانا گفت: «توفیقی بود امروز بازدیدی داشتیم از نمایشگاهی که با موضوع جنگ شناختی و مختص اقشار مختلف مردم از جمله دانش‌آموزان طراحی و اجرا شد و وزارت آموزش و پرورش نیز در انتقال ارزش‌ها نقش اساسی دارد و وظیفه ذاتی آموزش و پرورش این است که به نحو شایسته‌ای بتواند مبانی و ارزش‌های انقلاب مکتبی‌مان را به نسل نوجوان و جوان منتقل کند.»

وی با بیان اینکه اهمیت اینگونه نمایشگاه‌ها بر این مبناست که بتوانیم با آگاهی مربیان و همراهی آن‌ها دانش‌آموزان را در این فضا قرار دهیم که بتوانند مسائل را بشناسند، اظهار کرد: «آنچه که مهم است اینکه وزارت آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت با استفاده از روش‌های ذائقه‌پسند دانش‌آموزان این مسائل و ارزش‌های را بتواند انتقال دهد.»

هاشمی خاطرنشان کرد: «استفاده از زبان هنر و نمایشگاهی که برخاسته از هنر در حوزه‌های مختلف است می‌تواند کمک کند که دانش‌آموزان در موقعیت یادگیری و تربیت قرار گیرند و قرار دادن دانش‌آموز در این موقعیت‌های تربیتی می‌تواند باعث رشد و افزایش شناخت آن‌ها به صورت عمیق باشد.»

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: «امیدواریم دسترسی دانش‌آموزان در فضاهای مختلف برای اینگونه بازدیدها فراهم بیاید و بتوانند در یک اردوی یک‌روزه شاد و مفرح در اینگونه نمایشگاه‌ها شرکت کنند که هم باعث افزایش آگاهی آن‌ها شود و هم به‌صورت علاقه‌مند و فعال نقش ایفا کنند.»

وی افزود: «توصیه می‌شود اگر شرایط مهیا است از خود دانش‌آموزان که بهترین راوی می‌توانند باشند و زبان گویایی دارند برای روایتگری استفاده کنند. نسل نوجوان و جوان، نسل هوشمندی است که اگر بتوانیم مبانی اسلام و انقلاب را به صورت دقیق و آنچه که مرتبط با مبانی انقلاب است را به آن‌ها منتقل کنیم لزوماً پذیرش و همراهی بسیار خوبی خواهند داشت.»

دسته‌بندی مخاطبان سبب تاثیر بیشتر نمایشگاه می‌شود

سمیه‌سادات ابراهیمی، مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به پانا گفت: «مستندات خیلی خوبی در این نمایشگاه هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ وقایعی که اخیرا اتفاق افتاده بود، ارائه شد و نمایشگاه به لحاظ محتوایی، غنی است.»

وی اظهار کرد: «به نظر بنده می‌شد که از جلوه‌های بصری بیشتری استفاده کرد و هم اگر امکان داشت دستگاه‌های امنیتی دنیا را باهم مقایسه کرد و در کنار آن دستگاه‌های امنیتی خودمان که در عین حال که تهدیدهای خیلی بیشتری نسبت به دنیا داشتیم و اینکه این سیستم امنیتی چطور محافظت کرده در این مقایسه، احساس افتخار و غروری دست می‌داد و حتی برای دانش‌آموزانی که به بازدید می‌آیند اگر این اتفاق می‌افتاد می‌دیدند که در سیستم امنیتی چه کارهای بزرگی انجام داده‌اند.»

ابراهیمی خاطرنشان کرد: «پیشنهاد دیگر این است که اگر سن مخاطبان مشخص شده و رده‌بندی مخاطب وجود داشته باشد که این نمایشگاه برای چه مخاطبانی است و اگر برای دانش‌آموزان برگزار شود، قطعا باید با جلوه‌های بصری و حتی درآمیختن جلوه‌های احساسی و عاطفی بیشتر شود.»

مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «اگر دسته‌بندی مخاطب در نظر گرفته شود حتما می‌تواند مفید باشد. با روش‌هایی که برای دسته‌بندی مخاطب در نظر گرفته شود حتما برای همه اقشار مفید باشد.»

نمایشگاه هرچه برای سنین پایین‌تر ارائه شود، تاثیر بیشتری دارد

جمال‌الدین مهدی‌نژاد، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز گفت: «نمایشگاه خیلی جدید بود. برای اینکه تصاویر دوبعدی بودند اما در یک سیستم سه‌بعدی ارائه شد و خیلی زیبا بود به‌خصوص اینکه سوژه و مفهوم این نمایشگاه در خصوص جهاد تبیین بود، خیلی توانسته به روش جدیدی از تصاویر در بخش‌های مختلف مورد ارائه قرار بگیرد.»

وی افزود: «روش ارائه نمایشگاه به شکل تصویر و توضیح تصویر توسط یک نقّال که در سنت ما هم بوده که مردم در فضاهای عمومی شرکت می‌کردند و معمولا نقال از یک تابلو یا پوستر، توضیحاتی را ارائه می‌کرد و مردم به نحو احسن و شایسته‌ای در جریان داستان قرار می‌گرفتند و استفاده می‌کردند. ما هم امروز بسیار از این نمایشگاه استفاده کردیم.»

مهدی‌نژاد اظهار کرد: «بدیهی است که چنین نمایشگاه‌ها در مدارس و هر چه برای سنین پایین‌تری ارائه شود، تاثیرش به مراتب بالاتر است چرا که تمرکز و تخیل بچه‌ها آماده‌تر و پذیراتر است و در آن‌ها نتایج بیشتری حاصل می‌شود و حتی در دانشگاه‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و این نمایشگاه در آنجا اجرا شود.»

امروز بازدیدکنندگان دیگری هم در این نمایشگاه حضور داشتند که نظرات آن‌ها را نیز جویا شدیم.

برگزاری این نمایشگاه برای عموم مردم باعث جلوگیری از انحرافات می‌شود

یکی از بازدیدکنندگان گفت: «موضوع این نمایشگاه در مورد شورش‌هایی بود که طی چند ماه اخیر اتفاق افتاده بود.»

وی با بیان اینکه محتوای نمایشگاه به‌خصوص قسمت‌هایی که به‌صورت فیلم نمایش داده شد خیلی مفید بود، اظهار کرد: «برگزاری این نمایشگاه برای اقشار مختلف مردم و گروه‌ها در محافل مختلف کاملا تاثیرگذار است. معمولا این فیلم‌ها و صحبت‌هایی که در نمایشگاه پخش شد به نوعی در تلویزیون هم به صورت کوتاه پخش شده بود اما بخش‌هایی هم بود که به آگاهی ما اضافه کرد.»

خیلی مهم است که در جنگ رسانه‌ای بتوانیم اطلاعات به‌روز و صحیح در اختیار عموم مردم قرار دهیم

یکی دیگر از بازدیدکنندگان گفت: «موضوع این نمایشگاه بیشتر در خصوص جهاد تبیین و وقایعی که در جامعه اتفاق می‌افتد از جمله جنگ رسانه‌ای بود. خیلی مهم است که ما در جنگ رسانه‌ای بتوانیم مردم را روشن کرده و اطلاعات به‌روز و صحیح در اختیار آن‌ها قرار دهیم و بتوانیم روایتگر باشیم و جنگ رسانه‌ای را پشت سر گذاریم.»

وی افزود: «قطعا ارائه این نمایشگاه برای اقشار مختلف در محافل گوناگون از جمله مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و... تاثیرگذار است. عموم مردم شاید خیلی با این اطلاعات و دست‌های پشت پرده که آشکار نیست، آشنایی ندارند و خیلی از افرادی که شاید در اغتشاشات هم شرکت کنند ناشی از عدم آگاهی‌شان باشد که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در محله‌های عمومی که خانواده‌ها و مردم عادی جامعه هستند می‌تواند کمک کند در این حوزه و باعث جلوگیری از نحرافات شود.»

این نمایشگاه که به همت سربازان گمنام امام زمان(عج) برگزار شده تا پایان اردیبهشت در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران دایر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار