معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

رتبه‌بندی در راس سرفصل‌های وزارت آموزش و پرورش است

اراک (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت آنچه که در آموزش‌وپرورش درباره معلمان عنوان می‌شود فقط رتبه‌بندی نیست، بلکه سر فصل‌هایی دیگر در وزارتخانه شروع شده که رتبه‌بندی در راس این سرفصل‌ها است.

کد مطلب: ۱۳۶۸۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌بندی در راس سرفصل‌های وزارت آموزش و پرورش است

اصغر باقرزاده با اشاره به مقام معلم اظهار کرد: پروردگار متعال را سپاسگزارم که در شهر بزرگ معلم تاریخ ما، حضرت امام خمینی (ره) در جمع معلمان عزیز توفیق حضور پیدا کردم. حضرت امام‌ خمینی(ره)، معلمی بود که معلم‌های خمین او را تربیت کردند، پس عظمت معلم این‌ است که در شهری مانند خمین کسی تربیت شود که در آینده تبدیل به معلمی بزرگ برای این جامعه شود.
وی افزود: «آنچه که درباره معلم گفته‌ و شنیده شده درصدی از عظمت معلم را نشان نمی‌دهد. همه ما‌ و شما مدیون معلم‌های خودمان هستیم و نسلی که شما در حال پرورش آن‌ها هستید هم مدیون شما هستند و پاسخگو، دعاگو و ثناگوی شما خواهند بود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: آنچه که در آموزش‌وپرورش درباره معلمان عنوان می‌شود فقط رتبه‌بندی نیست، بلکه سر فصل‌هایی دیگر در وزارتخانه دنبال می‌شود و شروع شده که رتبه‌بندی در راس این سرفصل‌ها است.
باقرزاده با بیان اینکه سرعت بهسازی مدارس بیش از ۳۰ تا ۳۵ سال کم شده است، گفت: این کاهش سرعت به‌نحوی است که در برخی استان‌ها بیش از ۵۰ درصد مدارس نیاز به نوسازی دارند، در همین راستا دولت محترم عددی را تعیین کرد و خیرین محترم نیز تعهد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خود در سال‌های گذشته به ۸۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دادند تا امر بهسازی و احداث مدرسه سرعت یابد. دلیل این افزایش نیز سیاستی بود که از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام شد که هر خیری که ۵۰ درصد مدرسه‌ای را بسازد، ۵۰ درصد دیگر آن را آموزش و پرورش خواهد ساخت، همین سیاست باعث جهش در نوسازی و بهسازی مدارس شد.
وی یکی دیگر سیاست‌هایی که در آموزش‌وپرورش دنبال می‌شود را بهسازی مراکز پرورشی عنوان کرد و گفت: سال گذشته مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به اردوگاه‌ها اختصاص داده شد و فقط ۶۴ اردوگاه بهسازی شد در صورتیکه ۳۴۸ اردوگاه در کشور داریم. الحمدلله امسال این عدد افزایش یافت. در حال حاضر بهسازی فضاهای پرورشی، منطقه‌ای و شهری در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار دارد که یکی از این فضاها کانون‌های فرهنگی تربیتی ‌هستند؛ سال گذشته از تعداد ۱۱۰۰ کانون فرهنگی نیز فقط ۱۱۰ کانون مورد بهسازی و نوسازی قرار گرفت اما امسال با توجه به سیاست مدنظر وزارت آموزش و پرورش در بهسازی فضاهای پرورشی تعداد بیشتری بهسازی خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه فقط ۳۲ مرکز رشد و مشاوره تربیتی وجود داشت، عنوان کرد: فضای این مراکز از سوی استان‌ها و شهرستان‌ها تامین شد و نیروهای آن نیز از امور استخدامی کشور جذب شدند و اعتباری نیز برای تجهیز آن‌ها اختصاص داده شد اما خوشبختانه در حال حاضر ۷۲۰ مرکز پرورشی و مشاوره تربیتی وجود دارد.
باقرزاده افزود: بیمه شاغلین و بازنشستگان از دیگر سر فصل‌های آموزش‌وپرورش است که در حال پیگیری است.همچنین رفاهیات و هم ترازی حقوق توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور دنبال می‌شود.
وی در رابطه با تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش نیز یادآور شد: مجوز جذب 25 هزا آموزگار صادر و آزمون آن برگزار شد، مجوز جذب 11 هزار مربی پرورشی نیز صادر شده است که ان‌شالله آزمون آن برگزار خواهد شد. علاوه بر این تعداد، مجوز جذب 17 الی 18 هزار نیروی دبیر و مدرس برای مقطع متوسطه نیز اخذ شده که به‌زودی آزمون آن‌ هم برگزار می‌شود. همچنین با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و در صورت تامین اعتبار و فضا نزدیک به 25 هزار نفر جذب خواهند شد.
باقرزاده نظام ارزشیابی را یکی دیگر از سرفصل‌های مهم وزارت آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: در این نظام که برای معلم‌ها، مدیران و مربیان است عمدتاً تک ساحتی بوده، یعنی تعداد ساحت‌های کمی سنجیده شده است. تلاش کردیم در رتبه‌بندی و بخش ارزیابی معلمان و مدیران روی آن کار شود. بخش دیگر این نظام ارزشیابی برای دانش‌آموزان است؛ بسیار تلاش کردیم تا بخشی از کنکور جمع نمرات آزمون‌های نهایی باشد، برخی راضی نیستند که کنکور ضعیف شود. یکی از مواردی که می‌تواند به ما ضربه بزند همین آزمون‌های خرداد است که تا جای ممکن باید از صحت، سلامت و دقت برگزاری آن اطمینان حاصل شود، باید اثبات کنیم که آموزش و پرورش می‌تواند بگوید دانش‌آموزان در آینده برای چه کاری ساخته شده‌اند نه یک آزمون چهارساعته سنگین همراه با تست‌زنی. اگر آزمون‌های آموزش و پرورش همراه با صحت و دقت باشد که البته همواره همراه با این موارد بوده، برگزار شود می‌تواند ارزشیابی چندساحتی ارائه داد.
وی ادامه داد: سنجش سلامت دانش‌آموز در بدو ورود به مدرسه با آموزش و پرورش است، در مقطع ابتدایی طرح شهاب وجود دارد، آزمون‌های رغبت و توانایی، طرح نماز، سلامت جسمی و دیگر طرح‌های مختلف در اختیار وزارت آموزش و پرورش است اما فقط کنکور تعیین می کند که آن‌ دانش‌آموز در آینده چه کاری را برای خود انتخاب کند. ان‌شالله تمامی این موارد تجمیع می‌شود و مطمئن باشید که تجمیع سامانه‌های آموزش و پرورش یکی دیگر از سرفصل‌های این وزارتخانه است تا دیگر اجازه داده نشود فقط کنکور تعیین کننده باشد.
باقرزاده در ادامه به پیاده‌سازی رتبه‌بندی اشاره کرد و بیان کرد: همه مشکلات رتبه‌بندی احصا شده و در حال جمع‌آوری است، همچنین تعدادی از آن‌ها نیز بررسی شده است و همانطوری که سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفتند به صورت جدی به دنبال اخذ مجوز از دولت و مجلس برای تصحیح آیین نامه هستند. در حال حاضر با همین ساز و کار ناقص مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان توزیع شده‌ است، بخشی دیگر که مربوط به تعدادی از معلمان 6 ماه دوم سال ۱۴۰۰ و کسانی که رتبه نگرفته‌اند است نیز ان‌شالله تامین خواهد شد.
وی افزود: نکته مهم این است که رتبه‌بندی اجرا شد، هیچ دولتی زیر بار نمی‌رفت اما در این دولت بالاخره انجام شد و اگر این امر مهم رخ نمی‌داد شاید بازهم برای سال‌ها طرح رتبه‌بندی روی زمین می‌ماند. در حال حاضر نیز در دوره سرپرستی آقای صحرایی این فرصت به وجود آمده که حرف‌ها شنیده و نواقص جمع‌آوری شود تا اشکالات رفع و اعترضات شنیده شود.
باقرزاده در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، اظهار کرد: در این دیدار مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های پرورشی فرمودند در ستاد کارهای خوبی انجام شده اما به مدرسه نرسیده است، مخاطب این بیانات ما بودیم و اعتراف می‌کنیم باید کاری انجام شود. یعنی حتی با توجه به اعتبارات کمی که وجود دارد بازهم باید آن به مدارس اختصاص یابد. همه می‌دانیم فعالیت‌های کشوری نظیر همایش‌ها و گردهمایی‌ها برگزار می‌شود ولی در منطقه و مدرسه بسیار متاسفانه کمتر شاهد فعالیت هستیم، برای ورود هرچه بهتر به مدارس ان‌شالله اعتبار، توجه و نیرو به مدرسه و منطقه خواهد رفت.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در قسمتی دیگر از سخنان خود به سامانه نورینو اشاره کرد و گفت: سامانه نورینو که راه اندازی شد تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری به آنجا رفت، در این سامانه مشخص می‌شود که چه تعداد دانش آموز در چه فعالیتی شرکت داشته‌اند، بسیاری می‌گویند انجام چنین کاری فعالیت کمی است اما در هیچ دوره‌ای حتی این نوع از فعالیت کمی وجود نداشته است. در حال حاضر کار کمی درست شده، ان‌شالله کار کیفی نیز درست خواهد شد. برای مثال یکی از کارهای کیفی این است از پدر و مادرها خواسته شده که به مدرسه فرزندان خود بروند تا در نماز جماعت شرکت کنند که اگر مشکلی در برگزاری یا هرچیز دیگر وجود داشت، متذکر شوند و به کیفیت آنجا کمک کند.
وی افزود: بخشنامه‌ها از سوی ستاد بسیار کم شده است، طی یکسال گذشته فقط 6 بخشنامه به مدارس ارسال شده است. هدف این است که سیاست‌ها از سوی خود مدیران و معلمان اعلام شود و دانش‌آموزان نیز مشارکت داشته باشند. تغییر در محتوای کتب درسی، یکپارچه‌سازی سازمانه‌ها به چند فعالیت صحیح نیاز دارد که امیدواریم رعایت شود و مجلس محترم نیز همراه ما باشد.
باقرزاده در پایان با اشاره به قسمتی دیگر از بیانات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: ثبات مدیریت، حمایت‌های همه جانبه دولت و مجلس از طرح های آموزش‌وپرورش، بودجه دولت، تلاش همه جانبه فرهنگیان، تعیین شاخص‌ گذاشتن برای اندازه‌گیری و جذب نیروی انسانی بود از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان بود، همه باید پای کار بیایند تا ان‌شالله مشکلات موجود رفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار