گفت‌وگوی پانا با معلم نمونه کشوری؛

برای تدریس به دانش‌آموزان عشایر هر روز ۱۰ ساعت در راه بودم

تهران (پانا) - نسیم صالحی معلمی است که به مدت 3 سال در مدارس عشایری تدریس کرده و برای حضور در این کلاس‌ها ساعت 3 بامداد از منزل خارج شده و ساعت 8 شب بازمی‌گشت و کار روزانه‌اش 17 ساعت زمان می‌برد و او امسال به عنوان یکی از معلمان نمونه کشوری انتخاب شده است.

کد مطلب: ۱۳۶۷۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
برای تدریس به دانش‌آموزان عشایر هر روز ۱۰ ساعت در راه بودم

12 اردیبهشت، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان «روز معلم» نامگذاری شده و یک هفته نیز به عنوان هفته گرامیداشت مقام معلم جهت قدردانی از زحمات این قشر گرامی داشته می‌شود و در این راستا همه‌ساله معلمان نمونه در سطوح شهرستانی، استانی و کشوری انتخاب و معرفی می‌شوند که با توجه به تجارب، تلاش‌ها و موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به امتیازات مکتسبه، نمونه‌هایی از بین آن‌ها انتخاب می‌شوند.

نسیم صالحی چلیچه از استان چهارمحال و بختیاری، یکی از معلمان نمونه کشوری در سال 1402 است که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته سیستماتیک اکولوژی بوده و از سال 1395 وارد آموزش و پرورش شده و هم‌اکنون به عنوان دبیر زیست‌شناسی مقطع متوسطه دوم در شهرستان اردل به تدریس می‌پردازد.

معلمی، شغل نیست بلکه هنر است

وی اعتقاد دارد که معلمی، شغل نیست بلکه هنر است و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند معلمی، شغل انبیاست. معلم بودن از نظر او یکی از بهترین شغل‌های جامعه است چرا که بسیاری از دانش‌آموزان حتی در بزرگسالی هم معلمان تاثیرگذار خود را فراموش نکرده‌اند و از این روز به شغل معلمی خود افتخار می‌کند و می‌گوید اگر به گذشته برگردم با وجود تمام سختی‌ها باز هم این شغل را انتخاب می‌کنم.

معلم نمونه چهارمحالی، عوامل متفاوتی را در موفقیت خود و اینکه امسال به عنوان معلم نمونه انتخاب شده، موثر می‌داند که از جمله آن‌ها اعتقاد و توکل به خداوند، دعای خیر پدر و مادر، داشتن پشتکار بالا و اعتماد به نفس است اما او یک عامل دیگر یعنی اینکه می‌تواند ارتباط مناسب با دانش‌آموزان برقرار کند را از مهمترین عوامل موفقیت خود می‌داند.

تولید محتواهای آموزشی و انتشار در شبکه شاد جهت استفاده همه دانش‌آموزان

صالحی از زمانی که وارد مجموعه آموزش و پرورش شده، خدمت خود را در مناطق عشایری استان چهارمحال و بختیاری شروع کرده و سپس در شهرستان اردل، خدمت کرده و همواره معتقد بوده که به دانش‌آموزان باید طوری آموزش داده شود که یادگیری در آن‌ها یک یادگیری مفهومی و پایدار باشد و به همین دلیل همواره در تدریس‌های خود از روش‌های خلاقانه و نو استفاده کرده است. این تمام کار نیست بلکه معلم نمونه کشوری برای به‌روزرسانی اطلاعات خود همواره مطالعه روزانه دارد و با خواندن مقالات روز دنیا سعی می‌کند به‌روز باشد ضمن اینکه طی این سال‌ها توانسته چندین مقاله ISI و علمی - پژوهشی را در ژورنال‌های معتبر به چاپ برساند. همچنین 2 کتاب کمک‌درسی و 2 کتاب علمی برای دانش‌آموزان به چاپ رسانده و در بیشتر فراخوان‌های کشوری از جمله جشنواره الگوهای برتر تدریس، جشنواره نوآوری‌ها در فرآیند آموزش و یادگیری، تحلیل کتب درسی، مسابقات آزمایشگاهی، تهیه پوستر، طراحی سوالات استاندارد، طراحی کلیپ و بسیاری از جشنواره‌های دیگر شرکت کرده و توانسته که بیش از 20 رتبه اول تا سوم کشوری، استانی و منطقه‌ای را کسب کند.

صالحی در مسیر معلمی خود از سر دلسوزی برای کمک به یادگیری بهتر دانش‌آموزان، محتواهایی را تولید کرده که در شبکه کشوری شاد، بارگزاری شده و در اختیار دانش‌آموزان سراسر کشور قرار گرفت که بتوانند از آن‌ها استفاده کنند که همه این عوامل از دلایل موفقیت او است که در نهایت منجر به انتخابش به عنوان معلم نمونه کشوری شده است.

صالحی از اینکه قرار است به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین رئیس‌جمهوری برود، بسیار خوشحال است و احساس خوبی دارد و می‌گوید اگر در این دیدارها به من فرصت صحبت داده شود از آن‌ها می‌خواهم که به آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی کارآمد، توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که در هر کشوری که آموزش و پرورش، اولویت اصلی آن باشد رشد، شکوفایی و پیشرفت در آن کشور دیده خواهد شد.

مسیر رفت و برگشت به مدرسه 17 ساعت طول می‌کشید!

صالحی از سختی‌های کار معلمی به این اشاره می‌کند که باید مسیر طولانی از محل زندگی تا محل کار را طی کند. برای مثال؛ مدت 3 سال در منطقه عشایری تدریس داشته که در آن مدت مجبور بوده ساعت 3 بامداد از منزل حرکت کند تا بتواند ساعت 8 صبح به مدرسه برسد و این در حالی است که با وجود بچه کوچک باید رفت‌وآمد می‌کرده و تا دوباره بخواهد به خانه برگرد، ساعت 8 شب به منزل می‌رسیده است.

وی معتقد است که معلم باید در کلاس درس با دانش‌آموزان سطح فکری متفاوت، تعامل داشته و به قدری صبر و حوصله از خود نشان دهد که خدایی نکرده باعث رنجش خاطر هیچ دانش‌آموزی نشود. او با توکل و کمک خواستن از خدا و همچنین صبر و حوصله سعی کرده که به تمام مشکلات و سختی‌های مسیر معلمی، غلبه کند و همواره نسبت به دانش‌آموزانش نگاه مادرانه دارد و آن‌ها را بچه‌های خود می‌دانم و خداوند را گواه می‌گیرد که آرزوی قلبی‌اش، رشد و پیشرفت تمامی دانش‌آموزان است.

معلم نمونه و دلسوز چهارمحالی معتقد است که اگر به عنوان یک معلم بتواند دانش‌آموزانی مومن، بااخلاق و باسواد به جامعه تحویل دهد، قطعا چنین دانش‌آموزانی در آینده می‌توانند مدیرانی موفق و کارآمد باشند.

استفاده از برنامه‌های روز دنیا در آموزش و پرورش

این معلم به مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش توصیه می‌کند که توجه بیشتری به آموزش و تعلیم و تربیت داشته و از برنامه‌های روز دنیا و همچنین کشورهایی که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌اند، استفاده کنند. کنکور از نظر خانم صالحی دارای یک سری ایرادات جدی است و باعث می‌شود به جای اینکه دانش‌آموزان بیشتر به دنبال انجام فعالیت‌های عملی، دست‌ورزی، علم‌آموزی، پژوهش و... باشند متاسفانه بیشتر درگیر مباحث تست و حفظیات می‌شوند و آرزو می‌کند که ای کاش سوالات کنکور طبق کتاب‌های درسی و توسط آموزش و پرورش طراحی می‌شد.

صالحی، رتبه‌ای که به عنوان معلم نمونه کشوری کسب کرده را متعلق به همه معلمان استان می‌داند چرا که همه معلمان، نمونه هستند. او فرصت را مغتنم دانسته و از زحمات ارزشمند همه کسانی که وی را در مسیر معلمی، همراهی و کمک کرده‌اند و پشتیبانش بوده‌اند و شرایط را برای آموزش و کسب تجربه‌های متفاوت برای او فراهم کرده‌اند، قدردانی و تشکر می‌کند و یک آرزو می‌کند: «امیدوارم زندگی مردم سرزمینم از جمله معلمان بزرگوار همواره پر از نشاط، شادی، موفقیت و زیبایی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار