واکنش اعضای شورای شهر به سخنان شهردار

تهران (پانا)- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و چهل و سومین جلسه شورا به گزارش شهردار تهران در خصوص برنامه‌های شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت واکنش نشان دادند.

کد مطلب: ۱۳۶۷۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
واکنش اعضای شورای شهر به سخنان شهردار

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و چهل و سومین جلسه شورا پس از استماع گزارش شهردار تهران در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی اظهار کرد: اگر مجموعه ای و یا مدیری اقدامات روزانه خود را به درستی انجام ندهد و وقتی صحبت از تحول بزرگ می کند، مردم به راحتی آن تحول را از او قبول نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه یک نیمه از عمر مدیریت شهری گذشته و یک نیمه دیگر باقی مانده و باید بتوانیم بخشی از امور را در این مدت انجام دهیم، خاطرنشان کرد: شورای پنجم ترمینال شرق را که تقریبا در پایان دوره آقای قالیباف آماده شده بود، رها کرد و امروز با گذشت دو سال از فعالیت مدیریت شهری ششم، هنوز تکمیل نشده و جلوی چشمان مردم تهران است.

اقراریان تأکید کرد: ما هر سختی، حرف و رفتاری را برای حل مشکلات مردم شهر تهران تحمل می کنیم اما می توان با شهردار تهران، معابر اطراف شهرداری را ببینیم که چه وضعیت ترافیکی دارد؛ من مدتی پیش اعلام کردم که شهر دچار رهاشدگی است و امروز نیز مسئله را تکرار می کنم که ترافیک دچار رهاشدگی است و به دلیل جابجایی کالا در بازار شاهد پارک در سه لاین هستیم و یک پلیس هم دیده نمی شد؛ در شمال شهر به وفور شاهد حضور پلیس راهور هستیم اما در جنوب شهر یک پلیس راهور هم نمی بینیم.

وی با بیان اینکه در بزرگراه امام علی(ع) می بینیم که در بخش شمالی رسیدگی شده اما در بخش زیرگذر هفدهم شهریور وضعیت نامناسبی را شاهد هستیم، گفت: ما امیدواریم وعده هایی که مطرح شد، عملیاتی شود اما نباید از امور یومیه غافل شد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه اشراف خوبی بر آمار و اطلاعات از سوی شهردار وجود داشت، گفت: تذکر من این است که رؤسای سازمانها پیشرفت کار را بر اساس جداول توضیح دهند.

وی افزود: ما در بخش موتور برقی عقب هستیم و باید اتفاقات ویژه ای رخ دهد و از سوی دیگر برای ورود تاکسی های هیبریدی نیز باید اقدامات لازم انجام شود؛ پیش پرداخت اتوبوس ها اتفاق نویدبخشی است و توصیه می کنیم که اصل تخصیص اعتبارات از سوی مدیران با جدیت دنبال شود.

رئیس کمیته بودجه شورا همچنین تصریح کرد: یکی از مسائل اثرگذار در ترافیک شهر تهران، تردد خودروهای فاقد پلاک تهران است که باید از تردد طولانی مدت آن جلوگیری شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه آرمان گرایی برای بلند مدت مطلوب است اما ما فرصت چندانی نداریم، گفت: اولویت ها در حمل و نقل باید در نوسازی و توسعه ناوگان در نظر گرفته شود تا مردم با خرابی اتوبوس ها ناچار نشوند پیاده شوند.

ناصر امانی افزود: قرار شد ۶ هزار میلیارد تومان برای اختصاص دو هزار دستگاه اتوبوس اختصاص پیدا کند که اگر امسال انجام شود کارستان است و دست شهردار را می بوسیم؛ قرار است ۵۰۰ دستگاه نوسازی شود و اگر شورا و شهرداری ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را حتی اگر دست دوم اما مرتب وارد شهر کند، کارستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خصوص عملکرد ۲۰ ماهه سکوت می کنیم، یادآور شد: درخواست ما این است که اولویت را در واردات وسایل نقلیه به ناوگان حمل و نقل عمومی بگذاریم؛ اولویت دوم نیز باید تکمیل ایستگاه های خطوط هفتگانه موجود باشد و پس از تکمیل آن باید به دیگر خطوط بپردازیم، چراکه مشکل فعلی مردم وضعیت ناوگان است.

امانی با تأکید بر جلب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه ناوگان، گفت: تردد موتورسیکلت ها با هرج و مرج روبه رو است و جان و مال و مردم در این زمینه در خطر است و چه کسی می خواهد در این زمینه پاسخگو باشد.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا نیز با بیان اینکه آمار اعلامی بر اساس بودجه و احکام برنامه چهارم توسعه بوده است که جای تقدیر دارد، گفت: افزودن واگن و اتوبوس به داخل کشور زمان بر است اما باید سایر مسیرها نیز دنبال شود.

وی افزود: نگهداشت المان های ترافیکی نیز مورد اهمیت است و همانقدر که رفت و روب شهر اهمیت دارد، نگهداشت چراغ های هوشمند و مجموعه های نگهداری تونل ها نیز برای ما مهم است و امیدواریم در اولویت قرار بگیرد.

علوی تأکید کرد: ما مجموعه ای را داریم که هم کار عمرانی، هم دیجتالی و نرم افزاری و هم کار منابع انسانی انجام می دهد و وقتی شهر گسترده شده، شاید آن شرکت گنجایش تمام مسئولیت ها را نداشته باشد و باید بیشتر به آن می پرداختیم؛ با افرادی که مقابل درب شورا تجمع کردند، صحبت کردیم و مسئله اصلی بی اطلاعی بود و مدیران باید به تجمع کنندگان توضیح دهند که البته ما گفتیم که هیچ خللی در فعالیت و حقوق آنها وارد نخواهد شد.

پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز ضمن ابراز امیدواری از اینکه شهرداری اجرای امور را سرعت ببخشد، گفت: باید این را در نظر بگیریم که شهرداری را در چه شرایطی تحویل گرفتیم و باید ببینیم که چه اقداماتی در این دو سال انجام شد و باید از ابتدا این ماشین در گل فرو رفته و زنگ زده را بیرون می آوردیم.

وی افزود: قرارداد ۶۳۰ دستگاه منعقد و هزینه آن پرداخت شده که آرزو نیست و تحقق پیدا کرده است؛ روشی که شهردار تهران در پیش گرفته و سقف مطالبات از مدیران خود را بالا برده روش درستی است و نباید خود را به یک سقف، محدود کند و باید مدیران خود را به افق روشن تری سوق دهد و فکر می کنیم زمینه تحولات فراهم شده و تحرکات آغاز شده است.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه عملاً باید نتایج اقدامات در دو سال اخیر به چشم مردم می آمد، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی از وضعیت قرمز هم گذشته و باید رنگ دیگری را برای آن پیدا کنیم. امیدواریم در اسرع وقت پاسخ مناسبی در خصوص اقدامات انجام شده داده شود؛ آسفالت معابر بزرگراهی در تهران نیز مورد اهمیت است.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز ضمن تقدیر از اقدامات شهردار تهران در بخش حمل و نقل عمومی، تأکید کرد: آفت مدیریت تعدد اهداف است و وقتی اهداف زیاد باشد در طول زمان به تمام این بخش ها دست نخواهیم یافت و پیشنهاد ما این است که تعدد اهداف را کاهش دهند و اگر بتوانیم همین ۶۳۰ دستگاه واگن را به نتیجه برسانیم یک نمره قابل قبول دریافت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در جریان هستیم که چه اقداماتی برای خرید اتوبوس انجام شد اما وقتی تعدد هدف و برنامه وجود دارد، مشخص است که به نتیجه نخواهیم رسید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه پیشنهاد می کنم منابع اصلی شهر در تکمیل خطوط فعلی مترو در نظر گرفته شود، گفت: وقتی اتصال دو بخش خط ۶ انجام شد در جابجایی مردم و رضایت آنها تأثیر خوبی داشت.

وی با تأکید بر اینکه اورهال ۱۷ کیلومتر مترو از عملکرد سال قبل به شمار می رود، تأکید کرد: حداقل ۶۰۰ واگن به اورهال نیاز دارند و با این روند تا سه سال آینده، بازدهی مناسبی از واگن ها نخواهیم داشت؛ اگر هر قطار در روز ۲۰ هزار مسافر را جابجا کند ظرفیت چندین برابر موجود خواهد بود.

تشکری هاشمی افزود: خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی پیرامون ایستگاه ها نیز مهم است و باید حمل و نقل ترکیبی را در نظر داشته باشیم؛ در حال حاضر یک سوم بودجه برای تعمیر فراهم شده و کارخانه واگن سازی هنوز تعهدات خود را برای خرید قطعات انجام نداده است.

وی با بیان اینکه مشکل سرویس دانش آموزان استثنایی هنوز برطرف نشده است، خاطرنشان کرد: اصلا زیبنده نیست که برای حل چنین مشکلی، دستگاه قضایی وارد شود.

جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه نقش اصلی و اساسی توسط دولت هنوز اجرایی نشده است، اظهار کرد: برنامه هایی که ارائه شد امید آفرین است اما نشان می دهد که انتظارات ما از سوی دولت و شهرداری چندان محقق نشده و باید به این پاسخ داد که چه باید کرد تا این ساختار تکمیل شود.

وی افزود: راه حل پایدار رفع مشکل ترافیک، تراکم بالای انسانی و تبدیل شدن تهران به مشتی سنگ، آهن و بتن، راه اندازی و تکمیل حمل و نقل عمومی است.

شربیانی با بیان اینکه شهردار تهران نیروی انقلابی است، گفت: وضعیت حجاب در متروی تهران قابل قبول حاکمیت نیست و درخواست ما این است که اقدام عاجل و عملیاتی در مترو صورت بگیرد و اگر انجام شده، گزارشات لازم ارائه شود.

در ادامه این جلسه مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه بسیاری از موارد مطرح شده به دلیل دغدغه اعضای شوراست، تأکید کرد: شهردار تهران اقدامات خوبی را در شهرداری آغاز کرده اما باید به دغدغه ها پاسخ داده شود و بازه زمانی اجرای پروژه ها نیاز به اطلاع رسانی دارد.

وی ادامه داد: پروژه های زیادی در حال اجراست و یا به پایان رسیده اما ضعف در اطلاع رسانی به اعضای شورا و مردم در این خصوص وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

پیرهادی با بیان اینکه تراموا اتفاق خوبی است، یادآور شد: باید زمان بندی اجرای تراموا در تهران اعلام شود و از سویی دیگر روند نوسازی تاکسی ها نیز به تعداد و بازه زمانی اجرا گزارش داده شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با بیان اینکه کسی منکر فعالیت در شهرداری نیست، گفت: اولویت ها به درستی تعریف نشده، اشتباه است و یا در واقع اولویتی وجود ندارد.

وی افزود: ما وعده دادیم و اگر هم وعده اشتباه مطرح شده باید عمل می کردیم؛ وضعیت کودکان کار را ببینیم که به چه شکل است و باید بگوییم که برای این کودکان چه کاری انجام داده ایم.

عباسی با بیان اینکه برخی می پرسند که شهردار تهران گزارشات پایتخت را مطرح می کنند و یا در شهری دیگر زندگی می کنند، یادآور شد: شفافیت در گزارشات کاهش یافته و می توانیم در خصوص سفرهای خارجی مثال هایی را بزنیم که مشخص نیست چه سفرهایی و با چه هدفی انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه چالش جدی ما شرکت کنترل ترافیک است که باید تعیین تکلیف شود، گفت: اینکه از شفافیت صحبت می کنم، مصادیق زیادی دارم و درخواست می کنم جلسه ای علنی برگزار شود تا مصادیق را اعلام کنم.

عباسی ادامه داد: دو سال از فعالیت مدیریت شهری گذشته وضعیت تابلوها، پله های برقی و آسانسورهای مترو جزء عملکرد ما محسوب می شود.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: اعداد و ارقامی که شهردار تهران در گزارشات مطرح کرد، مواردی بود که ما خود در احکام برنامه چهارم و بودجه امسال در نظر گرفتیم و نمی توانیم از تعدد اهداف و آرزو سخن بگوییم و شهردار امروز در خصوص نحوه اجرای این تکالیف و روش های تأمین آن گزارش می دهد.

وی افزود: شهردار پیش از این نیز گزارش داده که از چه مسیرهایی اعتبارات و ناوگان تأمین و تکمیل خواهد شد و باید اجازه بدهیم مردم امیدوار باشند و بدانند که قرار است چه اقداماتی انجام شود.

آخوندی تأکید کرد: شورا ماه به ماه نظارت می کند و به پاسخ نیاز دارد و اینگونه نباشد که مدیری بگوید که شورا چه کاره است و چرا باید گزارش ارائه دهیم؟ اگر نتوانستیم کاری کنیم در شورا به مردم بگوییم که به چه دلایلی، کار انجام نشد.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا گفت: در بحث موتورسیکلت، ایجاد خط برای موتور مطرح شد و قرار بر این بود که خیابانی برای این طرح اختصاص داده شود که باید طرح شجاعانه ای در این زمینه به ویژه در مرکز شهر ارائه شود.

وی افزود: در بزرگراه شوشتری و بروجردی، اقدامات در چهار سال مدیریت شهری سابق تعطیل بود اما فعال شده که بزرگراه بروجردی و فاز اول بزرگراه شوشتری به بهره برداری برسد.

آقامیری با بیان اینکه هزار و ۸۷۶ اتوبوس در سال ۱۴۰۰ تحویل داده شد، خاطرنشان کرد: هزار و ۵۶۰ دستگاه اتوبوس در این سالها نابود شد و مشکلات ترافیکی که در طول این سالها تجربه می کنیم به این دلیل است که ۸۰۰ اتوبوس فعال بوده است؛ ما در بهترین حالت در سال ۸۹ تعداد چهار هزار و ۸۰۰ اتوبوس فعال داشته ایم و اگر طرحی که در بودجه سال ۱۴۰۲ محقق شود به بالای چهار هزار و ۸۰۰ دستگاه خواهد رسید و شهرداری رکورد خواهد زد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ما به دنبال تولید داخلی هستیم اما نباید تنها به این بخش امیدوار بود و باید خرید خارجی را نیز دنبال کنیم و به فکر مردم باشیم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در ادامه جلسه پیرامون اظهارات مهدی اقراریان عضو شورا در رابطه با ترمینال شرق گفت: ترمینال شرق قراردادش بسته شده‌ و پیمانکار آن مشخص است و عملیات احداث آن از هفته بعد آغاز می‌شود

می‌توانستیم با اقدامات نمایشی خیلی سریع ترمینال شرق را راه‌اندازی کنیم

وی افزود:در رابطه با ترمینال شرق به دنبال انجام کارهای نمایشی نبودیم وگرنه می‌توانستیم با احداث ۴ آسانسور این ترمینال را راه اندازی کنیم. سال گذشته نیز عده‌ای‌به دنبال تملک با قیمت پایین این ترمینال بودند اما ما نسبت به اموال شهر تهران حساسیت داریم و بهره‌برداری از این ترمینال مهم را اکنون به مجموعه شهروند داده‌ایم.

شهردار تهران در رابطه با اضافه شدن موتورهای برقی به ناوگان حمل‌و نقل عمومی شهر تهران نیز گفت: در رابطه با ساخت موتور برقی باشرکت مپنا و وزیر صمت جلسه داشتیم و این وزارت خانه متعهد شد ساخت موتور برقی را پشتیبانی کند. ورود ۵۰ هزار موتور کار به ناوگان تهران را در برنامه داریم و در برنامه‌ای سه ساله این رقم باید به ۴۰۰ هزار تا برسد، در تولید موتور کار بناست صندوق بازنشستگی شهرداری سرمایه گذاری کند تا با این کار هم درآمد پایدار برای شهرداری داشته باشیم و هم سرمایه صندوق بازنشستگی نیز ارتقا پیدا کند.

۱۰همت از بدهی‌های برجای مانده شهرداری به بانک‌ها را سال قبل پرداخت کردیم

زاکانی در واکنش به اظهارات پرویز سروری گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه مالی دارد و اظهار داشت:۷۲ همت سال گذشته برای شهر تهران در آمد کسب کردیم، ۱۰ همت از بدهی‌های برجای مانده شهرداری به بانک‌ها را پرداخت کردیم و شب عید ۲۶۰۰ میلیارد تومان از معوقات باقی مانده از پیمانکاران شهرداری را به آنها پرداخت کردیم، این اقدامات مالی در تاریخ شهرداری بی سابقه است.

۲۵۰ میلیارد تومان قسط اولیه اورهال را فروردین پرداخت کردیم

زاکانی در پاسخ به موارد طرح شده توسط نرجس سلیمانی پیرامون اورهال واگن‌های مترو افزود:اورهالی که اکنون دارد انجام می‌شود بی نظیر است زیرا در آن تمامی سیستم‌ها به‌روز رسانی می‌شود و دستگاه‌های اورهال شده هیچ تفاوتی با دستگاه نو ندارد. در همین رابطه ماه گذشته نیز ۲۵۰ میلیارد تومان قسط اولیه اورهال را پرداخت کردیم.

ساعتی ۴۰۰ تن تولید آسفالت

وی در ادامه تاکید کرد:برای آسفالت ده درصد معابر شهر یک میلیون و هفتصد هزار تن آسفالت نیاز داریم، در حالیکه چنین ظرفیتی پیش از این وجود نداشت، برای تحقق اهدافمان کارخانه ای احداث کرده‌ایم که آلایندگی آن کم‌تر از یک اتوبوس است و ساعتی ۴۰۰ تن نیز تولید آسفالت دارد هم چنین یک کارخانه در شرق و یک کارخانه در غرب تهران نیز احداث شده‌است.

شهردار تهران در پاسخ به نکات مطروحه از سوی تشکری هاشمی دیگر عضو شورای شهر گفت: ما در تهران به دنبال ایجاد تحول هستیم و تعدد اهداف نداریم. در مسیر تحولی خود نمی‌توانیم تنها به یک مورد خاص توجه کنیم و سایر موارد را فراموش کنیم.

زاکانی در ادامه با تایید سخنان تشکری افزود: فعالیت‌های توسعه‌ای مترو هزینه بر است اما با این وجود امسال می خواهیم ۱۳ ایستگاه افتتاح کنیم، با بودجه‌ ده هزار میلیارد تومانی که امسال برای مترو در نظر گرفته شده است تنها می‌توان ۷ کیلومتر مترو را توسعه داد به همین جهت برای حل چالش مالی ۴ خط جدید مترو تهران از طریق مشارکت تامین مالی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان‌ خود تاکید کرد: بناست خط ۸ مترو تهران با همکاری شرکت مپنا توسعه یابد.

زاکانی درباره ساماندهی موتورسیکلت‌های تهران هم تصریح کرد: مطابق آمار اکنون‌ دو و نیم میلیون موتور با پلاک تهران فعال است. برای ساماندهی موتورسیکلت‌های سطح شهر در دو جلسه شورای ترافیک بحث‌های خوبی صورت گرفت که بهترین راهکار عملیاتی در این رابطه توسعه موتورهای برقی است.

زاکانی در ادامه پیرامون توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز افزود: سال قبل افزودن ۲۰۰۰ اتوبوس و واردات ۱۰۰۰ دستگاه به ما تکلیف شده بود، با وجود انجام تعهدات مجرای تحویل دهنده نتوانست ۲۰۰۰ اتوبوس را در اختیارمان قرار دهد.امسال اما روی پای خودمان ایستاده‌ایم و با دو شرکت عقاب قرارداد بسته‌ایم‌، امسال دیگر چالش تامین مالی خرید اتوبوس از سمت مجموعه شهرداری وجود ندارد و مطابق قرارداد اگر خودروسازان تعهدات خود را انجام ندهند مشمول جریمه می‌شوند.

زاکانی در پاسخ به مطالبه علوی دیگر عضو شورا افزود: مطالبه آقای علوی در رابطه با منابع انسانی صحیح است و مدیران باید اطلاعات بیشتری به منابع انسانی خود بدهند.
شهردار تهران در پاسخ به شربیانی پیرامون انجام تعهدات دولت در رابطه با واگن‌های مترو افزود:دولت وظیفه‌اش را در رابطه با واگذاری ۶۳۰ واگن مترو به درستی انجام داده‌است و انشاالله در جلسه‌ای که عصر امروز با اعضای دولت در همین رابطه داریم پرونده این‌ موضوع نیز بسته می‌شود.

وی پیرامون اقدامات صورت گرفته در رابطه با حوزه عفاف و حجاب گفت: از ۵ ماه گذشته کار ایجابی در رابطه با مساله حجاب‌ را در ایستگاه‌های مترو آغاز کردیم و مطابق قوانین کشور در این رابطه پیش می رویم، مواجهه یگان حفاظت شهرداری با بی حجابان‌ در قدم نخست اطلاع رسانی سپس تذکر و سپس ممانعت از ورود به ایستگاه‌های مترو است.

در یکسال گذشته ۵ هزار معتاد متحاهر را ساماندهی کردیم

زاکانی در ادامه به انتقادات مهدی عباسی مبنی بر خلق‌الساعه و غیردقیق بودن تصمیمات شهرداری گفت: ما برای یافتن راه‌حل مشکلات شهر هر هفته به دانشگاه‌ها می‌رویم یا نخبگان دانشگاهی در ارائه راه حل توجه لازم را ندارند یا آقای عباسی از بحث‌های صورت گرفته بی‌خبرند.
وی در ادامه پیرامون مساله ساماندهی معتادان متجاهر نیز افزود: پیش از این هیچ شهرداری زیر بار مسیئولیت یک معتاد نمی‌رفت، ولی ما در یکسال گذشته ۵ هزار معتاد را در ۱۱ یاور شهر ساماندهی کرده‌ایم و در آینده نزدیک نیز ظرفیت برای ساماندهی ۲۵۰۰ معتاد دیگر ایجاد خواهیم کرد. در رابطه با مساله کودکان کار متولی اصلی سازمان بهزیستی است و شهرداری در این زمینه هیچ وظیفه‌ای ندارد، اما با رایزنی‌های صورت گرفته بناست این موضوع در دولت ذیل ماده ۱۲۷ قرار گیرد و وظیفه اصلی ساماندهی کودکان به شهرداری محول شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار