دبیر آموزش و پرورش اسلامشهر:

مناظره دانش‌آموزی فرصت مناسبی برای تقویت روحیه گفتگو و انتقادپذیری است

اسلامشهر (پانا) - دبیر آموزشگاه شهید اورکی آموزش و پرورش اسلامشهر، ضمن اشاره به مهم‌ترین مشکلات اساسی در جامعه که تحمل‌ناپذیری افراد است، برگزاری مناظره دانش‌آموزی را فرصت مناسبی برای تقویت روحیه گفتگو و انتقادپذیری بین دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۳۶۷۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
مناظره دانش‌آموزی فرصت مناسبی برای تقویت روحیه گفتگو و انتقادپذیری است

برگزاری جشنواره‌های علمی در راستای افزایش و ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان در جامعه از نقش مهمی برخوردار است. جشنواره خوارزمی نیز یکی از جشنواره‌های علمی اجرایی آموزش و پرورش و از جمله بخش‌های مهم آن مناظره است.

حمیده بیگلریان، دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه شهید اورکی آموزش و پرورش اسلامشهر در رابطه با تعریف و ویژگی‌های مناظره در گفتگو با پانا اظهار کرد:«مناظره همایشی است که افراد در گروه‌های دو تا سه نفر در جبهه مخالف یا موافق صحبت می‌کنند و با توجه به موضوعی که داور مناظره مشخص کرده، از اعتقاد وباورخوددر رابطه مسئله دفاع خواهند کرد. از سوی دیگر در اجرای مناظره و از جمله بخش دانش‌آموزی، برخورداری از منطق، نظم، واضح بودن سخنان و آرامش نقش بسزایی دارد و این نوع رقابت موجب ارتقاء مهارت دانش‌آموزان، به خصوص مهارت تفکر نقادی به معنای انتقادپذیری است.»

وی بیان کرد:«از مهمترین مشکلات اساسی در جامعه ما تحمل‌ناپذیری افراد است و نقدناپذیری از همین کم تحملی ناشی خواهد شد. برگزاری مناظره دانش‌آموزی فرصت مناسبی برای تقویت روحیه گفتگو و انتقادپذیری بین دانش‌آموزان است. همچنین تقویت فن سخنوری و اعتماد به نفس، ترویج فرهنگ گفتگو از اهداف مهم برگزاری مناظره دانش‌آموزی است و در مجموع پس از اینکه موضوع مشخص مناظره با روند خوب مطرح شود، به نتایجی مطلوب، مفید و ارزشمند برای هر دو گروه موافق منجر خواهد شد.»

در ادامه، فاطمه حسنی صابر، از دانش‌آموزان آموزشگاه شهید اورکی و حاضر در بخش مناظره جشنواره خوارزمی نیز افزود: «از دیدگاه من مناظره گفتگویی است که میان دو فرد یا دو گروه با تعداد افراد متفاوت اجرا می‌شود و شرکت‌کنندگان یک موضوع را مشخص کرده و با اظهار دلایل منطقی سخنان خود را بیان می‌کنند و نتیجه نهایی مناظره، همچنین گروه و فرد منتخب در مناظره از اهمیت بالایی برخوردار است.»

وی با تأکید بر اینکه کسب رتبه و مقام برای شرکت در مناظره جشنواره نوجوان خوارزمی، هدف اصلی نیست، خاطرنشان کرد:«جشنواره خوارزمی،فرصت مناسبی‌ است برای کسب اطلاعات و بررسی افکار دیگران است و با توجه به این مورد که موضوع مناظره ما فضای مجازی و محیط زیست بود، از طریق تجربیات گوناگون اطرافیان و مطالعات منابع گوناگون دربخش مناظره جشنواره خوارزمی شرکت کردم و معتقدم برگزاری مناظره‌های دانش‌آموزی در آینده از نقش بسزایی برخوردار است.»

خبرنگار دانش‌آموز: هدیه اوصالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار