کارشناس سازمان دانشآموزی شهر تهران عنوان کرد:
جشنواره ملی مفاخر، برنامهای موثر در جهت تقویت هویت ملی و اسلامی دانشآموزان
تهران (پانا) - کارشناس سازمان دانشآموزی شهر تهران با بیان اینکه مفاخر یک ملت، رابطهای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرآیند جهانیسازی دارند، جشنواره ملی معرفی مفاخر را برنامهای موثر در جهت تقویت و تحکیم هویت ملی و اسلامی دانشآموزان با رویکرد دانشآموز محوری عنوان کرد.
منصوره اختری؛ کارشناس سازمان دانش آموزی شهر تهران در خصوص اهمیت آشنایی دانش آموزان با مفاخر ملی کشور در گفتوگو با پانا گفت: «مفاخر و بزرگان فرهنگی یک ملت، سرمایههای بنیادین هر کشور هستند؛ به تعبیری دیگر هویت فرهنگی ملتها، تمدنها و اقوام با حضور برجسته مفاخر معنا و مفهوم پیدا میکند؛ چرا که این بزرگان عرصه تمدن و فرهنگ با زحمات بسیار گرانقدر و تحقیقات و مطالعات ژرف خود، نه تنها در تعالیم و ارتقای فرهنگ و هویت بنیادین یک تمدن و قوم تلاش میکنند؛ بلکه کاروان علم و اندیشه بشری را نیز جا به جا کرده و به پیش میبرند.»
وی با بیان اینکه مفاخر و مشاهیر هر کشور شناسنامه آن دیارند که می توانند بهترین الگو برای آینده سازان آن سرزمین باشند، خاطر نشان کرد: «امروزه در مواجهه با فرهنگ جهانی سازی، اهمیت هویتهای قومی و ملی در عرصه های خرد و کلان فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که مفاخر یک ملت رابطه ای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرآیند جهانی سازی دارند، سازمان دانش آموزی با هدف عینیت بخشی به ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آشنایی نسل جدید با مفاخر ملی کشور، اقدام به برگزاری جشنواره ملی معرفی مفاخر به روایت دانش آموزان کرده است.»
اختری ادامه داد: «با اجرای جشنواره ملی مفاخر، فرهیختگان عرصه های مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی در گذشته و حال معرفی و زندگینامه عالمان متفکر که در اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی منشاء اثر بوده اند، توسط دانش آموزان تهیه و منتشر می شود.»
وی ضمن اشاره بر نقش الگو، در جریان تربیت صحیح دانش آموزان، افزود: «یکی از اهداف این جشنواره ملی، آشنا کردن دانش آموزان با مفاخر و شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی، دینی شهرها و مناطق مختلف کشور است که غالباً ناشناس مانده و می توانند به عنوان الگویی کارآمد و مناسب جایگزین الگوهای کذایی و پوشالی شوند و تربیت صحیح دانش آموزان را تحت الشعاع قرار دهند.»
اختری در خصوص نحوه تهیه آثار اظهار کرد: «همزمان با سراسر کشور، شیوه نامه جشنواره ملی معرفی مفاخر به روایت دانش آموز به نواحی و مناطق و مدارس استان ارسال شده و دانش آموزان می توانند آثار روایتگری خود از معرفی فرهیخته منتخب که پیرامون ایشان تحقیق و پژوهش انجام داده را در قالب فیلم HD حداکثر ۵ دقیقهای به سازمان دانش آموزی نواحی و مناطق ارسال کنند.»
وی ادامه داد: «روایتگران باید نسبت به تهیه و ارسال یک بروشور معرفی شخصیت در قالب یک فایل word و pdf به طور کامل زندگینامه، افتخارات، خدمات و آثار فرد فرهیخته را با تعدادی عکس از خود ایشان و فعالیت هایشان برای دبیرخانه سازمان مرکز ارسال کنند. همچنین علاقمندان می توانند در تهیه فیلم معرفی مفاخر از تمامی ظرفیت ها مانند اینفوگرافی، انیمیشن، موشن گرافی، اسلاید و سایر خلاقیت های هنری و بصری استفاده کنند.»
اختری با بیان اینکه پوشش و آراستگی ظاهری همراه با رعایت شئونات اسلامی در تهیه آثار از قوانین مهم این جشنواره است، تصریح کرد: «دانش آموزان حتما باید بر مخاطب شناسی و استفاده از چهارچوب مشخص و منطقی، رعایت مدیریت زمان، استفاده از شیوه های نوین روایتگری، صداقت در گفتار و بیان واقعیت ها، هماهنگی و انسجام مطالب، داشتن مهارت فن بیان، میزان تسلط و اشراف نسبت به محتوای مورد روایت و انتخاب مناسب فضا جهت ارائه روایتگری توجه داشته باشند.»
کارشناس سازمان دانش آموزی شهر در پایان ضمن اشاره بر اینکه آثار دریافتی در سطح استان داوری شده و به نفرات منتخب جوایزی اهدا می شود، بیان کرد: «با توجه به پتانسیل بالای شهر تهران، انتظار میرود دانش آموزان پایتخت، با همکاری مربیان و معلمان خود در این جشنواره حضور فعال و مؤثری داشته باشند.»
شایان ذکر است؛ دانش آموزان می توانند آثار خود را نهایت تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ برای داوری به سازمان دانش آموزی شهر تهران ارسال کنند.
دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه