معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:

طرح مدیریت پسماند بیرجند، قابل تسری به شهرهای اطراف است

بیرجند (پانا) - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت طرح مدیریت پسماند شهر بیرجند به ظرفیت ۱۵۰ تن که اخیراً به تصویب رسیده، اقدام خوبی است که قابلیت ساماندهی زباله شهرهای اطراف را هم دارد.

کد مطلب: ۱۳۶۶۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
طرح مدیریت پسماند بیرجند، قابل تسری به شهرهای اطراف است

علیرضا عباس‌زاده با بیان این مطلب در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان خراسان جنوبی بیان کرد: اقدام شهرستان‌های خراسان جنوبی برای تصویب و اجرای طرح مدیریت پسماند اهمیت زیادی دارد و در این زمینه باید تلاش کنیم تا بتوانیم طرح جامع مدیریت پسماند استان را زودتر تعیین تکلیف کنیم.

وی گفت: لازم است ضمن بازدید از شهرهای موفق کشور در زمینه مدیریت پسماند، تجربه‌های این شهرها در اجرای طرح‌های بومی به کار گرفته شود.

معاون استاندار با انتقاد از اجرای نادرست طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر بیرجند، ادامه داد: تفکیک زباله از مبدأ باید با کمک رسانه‌ها فرهنگسازی شود و شهرداری برنامه‌ریزی لازم برای جمع‌آوری صحیح زباله را داشته باشد.

وی گفت: ساماندهی پسماندهای پزشکی نیز اهمیت دارد و انتظار می‌رود زباله‌های بیمارستانی به شکل اصولی تفکیک و دفع شوند.

عباس‌زاده اضافه کرد: مدیریت پسماند از موضوعات جدی دنیاست و شهر بیرجند باید الگوی سایر شهرهای استان در زمینه مدیریت صحیح پسماند باشد.

به گفته وی؛ تاکنون الگوی موفقی از جمع‌آوری و مدیریت پسماند در شهرها نداشته‌ایم. باید به دنبال طرح‌هایی باشیم که بیشترین همراهی از سوی شهروندان را داشته باشد.

معاون استاندار افزود: روش‌هایی که امکان سرقت زباله را به صفر می‌رساند می‌تواند به موفقیت طرح مدیریت پسماند در شهرها کمک کند.

وی تصریح کرد: اگرچه هنوز پسماند به معضل جدی در استان تبدیل نشده اما اگر زیرساخت‌ها از جمله طرح جامع مدیریت پسماند به طور اصولی اجرایی نشود در آینده با معضل جدی رو به رو خواهیم شد.

عباس‌زاده گفت: طرح‌های جامع مدیریت پسماند باید بطور دقیق و کارشناسی به کارگروه مدیریت پسماند استان ارائه شود تا با رفع نقاط ضعف احتمالی بتوان به روند تصویب آنها کمک کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: چهار زباله‌دان غیرمجاز شهری تاکنون در استان جمع‌آوری شده البته هنوز زباله‌دان غیرمجاز داریم اما تلاش می‌شود که به شکل اصولی مدیریت شود.

اسدالله حاتمی با بیان اینکه در مناطق ۱۶ گانه شهری استان چهار طرح جامع مدیریت پسماند تصویب شده و مابقی در دستور کار است، اظهار کرد: روزانه در مجموع حدود ۳۲۵ تن پسماند در این استان تولید می‌شود اما بازیافت رسمی و اصولی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: از این مقدار حدود ۱۲۰ تن پسماند در شهر بیرجند تولید می‌شود و بدون همکاری شهروندان، مدیریت این حجم از زباله با مشکلاتی همراه خواهد بود.

به گفته وی؛ دوم تا هشتم اردیبهشت، هفته زمین پاک نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری "سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز" است، بنابراین فرصت مغتنمی برای ماست تا بار دیگر سیاست‌های خرد و کلان در حوزه‌ هایی از قبیل حفظ حریم محیط‌ زیستی شهرها، حفاظت از خاک، پوشش گیاهی مناسب، مدیریت پسماند و کاهش استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی را بازنگری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار