معاون آموزش ابتدایی منطقه ۱۴:
طرح یک روز بدون کیف، ضامن ارتقای کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق در جامعه است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی منطقه ۱۴ با بیان اینکه طرح «یک روز بدون کیف»در راستای تربیت تمام ساحتی دانشآموزان و بهرهوری در فرآیند یاددهی - یادگیری، در مدارس کشور برگزار شد، این طرح را ضامن ارتقای کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق عنوان کرد.
محمد هاشمی؛ معاون آموزش ابتدایی منطقه ۱۴ با بیان اینکه طرح «یک روز بدون کیف» در راستای تربیت تمام ساحتی دانشآموزان و بهره وری در فرآیند یاددهی - یادگیری، در مدارس کشور برگزار شد، در گفتوگو با پانا گفت: «سرمایه انسانی آموزش دیده، از مهم ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی در هر جامعه ای به شمار می روند. در جامعه ای که علم و دانایی، محور توانمندی و توسعه جوامع بشری باشد، ارتقای کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق، امری ضروری است، که بسط اینگونه طرح ها؛ نظیر طرح یک روز بدون کیف، می تواند در تحقق این امور موثر باشد.»
وی با تاکید بر اینکه طرح یک روز بدون کیف، در کشورهای توسعه یافته به عنوان راهبردی آموزشی در حال اجراست، افزود: «در رشد و توسعه هر کشوری، نقش آموزش به ویژه آموزش ابتدایی بسیار مهم است و باید برای این امر، مسئولان و معلّمان دلسوز و آگاه به صورت تخصصی تربیت شوند. اکثر اولیا نمیتوانند در منزل با روش های جدید فعالیت های مهارت محور را به کودکان خود آموزش دهند و طرح «یک روز بدون کیف» این امکان را که دانش آموزان در مدارس با نظارت مربی و معلم خود به یادگیری و تمرین مهارت محور بپردازند، فراهم کرد.»
هاشمی ادامه داد: «برخلاف باور عموم که خلاقیت خصوصیت ذاتی بعضی افراد خاص است؛ چنین استعدادی در بشر به اندازه حافظه عمومیت دارد. بنابراین میتوان خلاقیت را با کاربرد اصول و فنون معین ایجاد و طرز تفکرهای جدیدی را به وجود آورد. در محیط شاد؛ ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می شود. در قرن جدید سرلوحه تعلیم و تربیت در یک جمله خلاصه شده است؛ «شوق زندگی کردن را به دانش آموزان بیاموزیم» پس باید معتقد باشیم که در حقیقت رشد پایدار ما در گرو شادی پایدار است و این شادی باید در مدارس ایجاد و مدیریت شود.»
معاون آموزش ابتدایی منطقه ۱۴ با تاکید بر اینکه یکی از اساسی ترین اهداف آموزش و پرورش، پرورش خلاقیت دانش آموزان است، اظهار کرد: «از آنجا که مدرسه اثرگذارترین بخش و محور همه فعالیت های آموزش و پرورش در فرآیندها و برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی است، سیاست اصلی آموزش و پرورش مدرسه محوری و دغدغه مهم آن، چگونگی شکل گیری رفتار، منش و اعتقادات دانش آموزان مبتنی بر ساحت های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین است، به همین منظور آموزش و پرورش منطقه ۱۴ بر اساس مهارت های ده گانه زمینه ساز تربیت متوازن دانش آموزان، مدیریت زندگی، مشورت و هم فکری با گروه همسالان، آینده نگری و تلاش، صبر و گذشت در این برنامه یک روزه را برای دانش آموزان در این طرح پیش بینی کرد.»
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه