با حضور علامتی و طریفیحسینی صورت گرفت؛
امضای تفاهمنامه همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان آموزش و پرورش استثنایی
تهران (پانا) - تفاهمنامهای بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به امضا رسید تا بر اساس آن همکاریهای مشترکی بین 2 طرف برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه شکل بگیرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ این تفاهمنامه صبح روز سهشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ به امضای حامد علامتی مدیرعامل کانون و حمید طریفیحسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رسید و دو طرف درزمینه فراهم آوردن زمینه حضور این مخاطبان، شامل کودکان و نوجوانان دارای آسیبهای شنوایی، بینایی و معلولان جسمی و حرکتی در مراکز فراگیر کانون در کنار دیگر اعضای کانون و گسترش فعالیتهای فرهنگی، هنری و اجتماعی آنان از طریق غنیسازی اوقات فراغت توافق کردند.
شناسایی و رشد استعدادها و بالابردن سطح تواناییهای ادبی، هنری، مهارتی و اجتماعی مخاطبان هدف با استفاده از ظرفیتهای مشترک دو طرف بهویژه مراکز کانون و مدارس استثنایی از جمله اهداف اجرای این تفاهمنامه است.
انتشار کتاب به زبان بریل و ارسال آن به کتابخانههای کانون و مدارس، همکاریهای آموزشی برای بالابردن مهارتهای معلمان مدارس و مربیان کانون، ارایه خدمات رایگان فرهنگی، ادبی و هنری و مهارتی به این کودکان، تلاش برای توسعه و تجهیز مراکز فراگیر کانون، همراهی کتابخانههای پستی کانون در ارسال کتاب به کودکان و نوجوانان دارای آسیبهای جسمی و حرکتی در نقاط مختلف کشور از جمله تعهدات کانون در این تفاهمنامه است.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این تفاهمنامه دو ساله متعهد شده است زمینههای حضور دانشآموزان دارای نیازهای ویژه را در مراکز کانون فراهم آورد، در حوزه آموزش مربیان و برگزاری نمایشگاهها و جشنوارههای فرهنگی و هنری برای مخاطبان با کانون همکاری کند و دو طرف نیز بر برگزاری بازدیدهای درون شهری آموزشی و هنری و تاریخی و ... توافق کردند.
بر اساس این گزارش در آیین امضای تفاهمنامه همچنین فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون معاونان، مدیران کل و جمعی از مسئولان استانی از هر دو نهاد نیز بهصورت برخط شرکت داشتند.
افزایش کمیت و کیفیت مراکز فراگیر کانون
حامد علامتی مدیرعامل کانون در این نشست با اشاره به منزلت و ارزش والای حرفه معلمی اظهار داشت: کار و حرفه معلمی به میزانی ارزشمند است که ارج و منزلت آن را بدون تردید نمیتوان با هیچ حرفه و شغل دیگری مقایسه کرد. همچنین نباید از کنار این مهم نیز به سادگی عبور کنیم که در همین حرفه نیز، معلمی و کار با دانشآموزان استثنایی به واقع گرامیتر و ارزشمندتر بوده و بیشک فعالیت در این حوزه برای جهادگران معلم از ارج معنوی بیبدیلی برخوردار است.
وی همچنین در ادامه با اشاره به ظرفیتهای قابل توجه کانون در پرورش استعدادهای دارای نیازهای ویژه، تصریح کرد: ما در مجموعه و خانواده بزرگ کانون از ظرفیتهای ارزشمندی برخوردار هستیم که میتواند در راستای هرچه توانمندتر کردن استعدادهای دارای نیازهای ویژه به کار گرفته شده و نیروی انسانی توانایی را در این حوزه به جامعه عرضه کند. در حال حاضر، کانون با دارا بودن بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری فعال در زمینههای ادبی، هنری، فرهنگی و با بهره بردن از نیروی انسانی توانمند و متخصص این آمادگی را دارد که با تمام توان در خدمت مدارس استثنایی و دانشآموزان آن قرار بگیرد.
علامتی، ادامه داد: مراکز فراگیر کانون مختص ارائه خدمات به کودکان دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون بوده و قدمت این مراکز به بیش از دو دهه قبل برمیگردد. به عبارت دیگر ما در همه استانها از این مراکز استفاده میکنیم و ۴۵ مرکز فراگیر ما بهصورت تخصصی و با بهرهگیری از نیروی انسانی توانمند به فعالیت میپردازند. همچنین در نظر داریم تا با همراهی خانواده بزرگ کانون، کیفیت و کمیت این مراکز را گسترش داده و در تمام کشور بتوانیم از ظرفیت آن استفاده بهتر و بیشتری ببریم.
آماده ارائه خدمات متنوع به کودکان مبتلا به اوتیسم و دارای بیماریهای خاص هستیم
مدیرعامل کانون، همچنین یادآور شد: مربیان مراکز فراگیر کانون از جمله نیروهای متخصص و کارشناس در حوزه ارائه خدمات به کودکان و دانشآموزان دارای نیازهای ویژه هستند که همین امر میتواند به خوبی در خدمت همکاری دوسویه با سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انتقال تجربهها بهصورت همافزا با این نهاد قرار بگیرد. البته، کانون این آمادگی را دارد تا در دیگر گروهها به مانند کودکان مبتلا به اوتیسم و دارای بیماریهای خاص نیز به ارائه خدمات متنوع بپردازد.
تلاش ما این است که کانون پرورش فکری همهی گروهها در کشور باشیم
وی، خاطرنشان کرد: شعار محوری ما در مجموعه کانون، همواره بر این اصل استوار است که بتوانیم؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همهی گروهها در کشور باشیم که دانشآموزان و کودکان با نیازهای ویژه، سمپاتی و کودکان کار نیز، بدون کوچکترین تفاوتی از همین جمله هستند. در همین راستا، امسال در جشنواره بینالمللی قصهگویی، برنامه قصهگویی با زبان اشاره را در استان یزد برگزار کردیم که به شکل قابل توجهی از سوی کودکان و خانوادهها مورد استقبال قرار گرفت.
سهم قابل توجه کتابهای لمسی در میان ۳ میلیون کتاب در دست انتشار
علامتی در ادامه نیز با اشاره به ظرفیتهای مهم کانون در حوزه چاپ نشر برای ارائه محصولات به کودکان استثنایی، تصریح کرد: کتابهای لمسی که پیشتر از سوی کانون به چاپ رسیده و به کودکان دارای نیازهای ویژه عرضه میشد، امسال نیز در میان ۳میلیون کتاب در دست انتشار کانون، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت.
وی در پایان سخنان خود نیز با تاکید بر لزوم پیگیری تحقق اهداف این تفاهمنامه در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: بر اساس روال حاکم بر فعالیتهای ما در کانون، تفاهمنامه همکاری بین کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به صورت مستمر مورد پیگری قرار گرفته و انشالله سه ماه بعد، جلسهای را برای بررسی میزان تحقق اهداف آن برگزار خواهیم کرد. همچنین روند تحقق این اهداف در سفرهای استانی بنده نیز به صورت جدی پیگیری شده و در صورت وقوع هرگونه قصور، مطالبهگری جدی خواهم داشت.
طریفیحسینی: دانشآموزان مدارس استثنایی، سهم جدی در فرآیند توسعه کشور دارند
همچنین در ادامه، حمید طریفیحسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز، اظهار داشت: دانشآموزان ما در مدارس استثنایی، معدنی از استعدادهای ناب و درخشان هستند که همواره باید در راستای شناسایی و شکوفا کردن این استعدادها، ممارست و اهتمام جدی داشته باشیم. مدارس استثنایی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین جلوههای تحقق و پیگیری عدالت اجتماعی نیز همواره در این راستا، اقدامات قابل توجهی داشته و با فراهم ساختن شرایط تحصیل برای دانشآموزان دارای نیازهای ویژه، سهم جدی در شکوفا کردن این استعدادها ایفا کرده است.
وی افزود: در نظر داریم تا با کیفیتبخشی هر چه بیشتر به فعالیتهای خود در آموزش به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه به خدمات آموزشی در این حوزه عمق بیشتری ببخشیم. به هر حال، دانشآموزان محصل در مدارس استثنایی، سهم و نقش جدی در فرآیند توسعه کشور داشته و نباید نسبت به این ظرفیت کمترین غفلتی داشته باشیم.
کانون نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعدادهای دانشآموزان کشور ایفا کرده است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، همچنین در ادامه نیز با تاکید بر نقش و اهمیت جایگاه کانون در این حوزه، گفت: کانون، همواره یکی از مهمترین ظرفیتها در وزارت آموزش و پرورش بوده و نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعدادهای دانشآموزان کشور ایفا کرده است. نقشی که بدون تردید میتواند با بهرهگیری بیشتر از ابزارها و امکانات متنوع و گسترده این نهاد، بیش از پیش پررنگ شود.
امیدواریم با کمک کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن استعدادهای استثنایی گام برداریم
طریفیحسینی، همچنین اشارهای نیز به تفاهمنامه نهاد متبوع خود با کانون داشت و خاطرنشان کرد: حدود ۴۲هزار دانشآموز در جامعه هدف و مورد رصد این تفاهمنامه قرار دارند که از این میان ۲۲هزار دانشآموز دارای نیازهای ویژه در مدارس استثنایی عادی به تحصیل پرداخته و ۲۰هزار نفر نیز در مدارس استثنایی ما مشغول تحصیل هستند. همچنین، دانشآموزان کمتوان ذهنی نیز از استعدادها و تواناییهای زیادی برخوردارند که خوب است با کمک و همافزایی کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن این استعدادها گام برداریم.
تفاهمنامه، نقشه راه تخصصی ۲ نهاد
در ادامه، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون نیز با اشاره به اقدامهای صورت گرفته در راستای فراهم ساختن زمینه انعقاد این تفاهمنامه همکاری، تصریح کرد: همکاران خوب ما در معاونت فرهنگی کانون، جلسههای متعدد و جدی کارشناسی برای فراهم کردن بستر این تفاهمنامه برگزار کردند و آنچه امروز پیش روی ما قرار گرفته، میتواند تا چند سال به عنوان نقشه راهی تخصصی در دستور کار همکاری و همافزایی میان کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار بگیرد.
وی افزود: در حال حاضر، بیش از ۱۰۰هزار دانشآموز دارای نیازهای ویژه در مدارس استثنایی کشور داریم که میتوان با بهرهگیری و استفاده از همراهی کانون برای هر چه توانمندتر کردن این استعدادهای ناب، گامهای جدی برداشت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیتهای گسترده و جدی در حوزه ارائه خدمات آموزشی به کودکان دارای نیازهای ویژه برخوردار هستند که بدون تردید، ضرب تواناییهای این دو نهاد در یکدیگر، میتواند اتفاقهای بزرگی را در این حوزه رقم بزند.
فلاح در پایان نیز، تاکید کرد پس از انعقاد این تفاهمنامه همکاری، کارگروههای تخصصی به صورت ویژه فعالیت خود را آغاز میکنند تا بتوانیم هرچه زودتر در راستای ارائه خدمات هوشمند و با ظرفیت و ضریب بالا به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه اقدام کنیم.
ارسال دیدگاه