در گفت‌وگو با پانا:

بررسی اهمیت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان

تهران (پانا) - استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت آموزش سواد مالی در مدارس عنوان کرد که سواد مالی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در امور مالی دقیق‌تر تصمیم بگیرند.

کد مطلب: ۱۳۶۴۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
بررسی اهمیت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان

فاضل مریدی، استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تعریف سواد مالی گفت: «سواد مالی به مهارت‌ها، دانش و تفکرات لازم برای کنترل مالی و یا آگاهی افراد از مباحث مالی و اقتصادی گفته می‌شود. سواد مالی می‌تواند شامل مفاهیم اساسی اقتصادی مانند بودجه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، مدیریت بدهی و مطالعه پیشینه مالی یک فرد یا یک خانواده باشد.»

سواد مالی به بهبود شرایط مالی خانواده‌ها منجر می‌شود

مریدی عنوان کرد: «هدف اصلی آموزش سواد مالی، داشتن مهارت‌های لازم برای بررسی موضوعات مالی، افزایش دانش فرد در زمینه اقتصاد به منظور افزایش سطح زندگی و معیشت خود در آینده و بهبود عملکرد در بازار کار و تصمیم‌گیری مالی در شرایط مختلف است. از اینوجهت سواد مالی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در امور مالی دقیق‌تر تصمیم بگیرند، همچنین از طریق مدیریت درست بودجه زندگی، به سرمایه‌گذاری مؤثر و مدیریت شغلی برای بهبود شرایط مالی خود و خانواده شان، دست یابند.»

ضرورت آموزش سواد مالی از پایه به دانش‌آموزان

مریدی با اشاره به اهمیت سواد مالی عنوان کرد: «سواد مالی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باید به دانش‌آموزان از پایه آموزش داده شود. مدارس نیز می‌توانند در ارائه آموزش‌های سواد مالی به دانش‌آموزان نقش مهمی ایفا کنند. در این راستا، می‌توان به برگزاری کلاس‌هایی در مورد مفاهیم اساسی مالی مانند بودجه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، کشف چگونگی کار با کارت‌های اعتباری و ترویج مفهوم پس‌انداز اشاره کرد.»

وظایف مدارس در حوزه سواد مالی

این کارشناس اقتصادی درباره وظایف مدارس در آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان اظهار کرد: «مدارس می‌توانند به ارائه برنامه‌های آموزشی مناسب و قابل استفاده برای دانش‌آموزان بپردازند. برنامه‌های مختلفی مانند بازی‌های آموزشی، مسابقات مالی، کلاس‌های درسی و آموزشی و معرفی منابع آموزشی با موضوع سواد مالی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا نسبت به مفاهیم مالی آگاهی کسب کرده و بهتر از مناسبات پول خود اطلاع داشته باشند.»

وی با اشاره به اینکه آموزش سواد مالی در سنین نوجوانی می‌تواند تاثیر فراوانی بر بازار کار در آینده داشته باشد، اظهار کرد: «آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم اساسی مالی، آن‌ها را در برابر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی توانمند می‌کند و کمک می‌کند که این افراد بعدها در بازار کار بهتر عمل کنند و از فرصت‌های کاری بیش‌تری بهره‌برداری کنند.»

وی افزود: «آشنایی با مفاهیم مالی در سنین نوجوانی، امکان و فرصت استفاده صحیح از کارت‌های اعتباری، طرح‌های شخصی‌سازی شده برای بودجه‌ریزی و سرمایه‌گذاری را برای دانش‌آموزان فراهم خواهد کرد. این مهارت‌ها در آینده به خصوص برای کسانی که در زمینه مالی و یا کارآفرینی فعالیت می‌کنند، بسیار مهم خواهند بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار