در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

لزوم توجه والدین به نکات تربیتی در گفت‌وگو با نوجوانان

فرهنگ گفت‌وگو میان والدین و نوجوانان باید تقویت شود/ آسیب‌های عاطفی با گفت‌وگو میان اعضای خانواده از بین می‌رود/ والدین مسایل را به‌گونه‌ای مطرح کنند که مهارت «نه» گفتن کودک و نوجوان‌شان تقویت شود

تهران (پانا) - یک روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر تقویت فرهنگ گفت‌وگو میان والدین و نوجوانان گفت والدین باید دقت کنند در گفت‌وگوهایی که شکل‌ می‌گیرد، موضوعاتی را مطرح کنند که جنبه آموزشی و تربیتی نیز به همراه داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۶۴۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه والدین به نکات تربیتی در گفت‌وگو با نوجوانان

بابک حاجی حیدری-فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه گفت‌وگو بین اعضای خانواده به‌ویژه نوجوانان نیاز به تقویت دارد، اظهار کرد: «خانواده‌ها در طول شبانه‌روز باید فرصتی را برای باهم بودن و گفت‌وگو میان اعضای خانواده فراهم کنند. اکنون می‌بینیم که گفت‌وگو در خانواده‌ها کمرنگ‌تر از گذشته شده است که این مساله آسیب‌هایی را با خود دارد.»

این روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه فرهنگ گفت‌وگو باید درون خانواده‌ها نهادینه شود، افزود: «والدین باید موضوعات مشترک را برای گفت‌وگو انتخاب کنند تا برای همه اعضای خانواده جذابیت داشته باشد. به‌ویژه در خانواده‌هایی که نوجوان وجود دارد، موضوعات مطرح شده از حساسیت برخوردار است و والدین باید تلاش کنند این موضوعات برای نوجوان نیز جذاب باشد زیرا اگر برای فرزند جذاب نباشد، گفت‌وگویی درون خانواده شکل نمی‌گیرد.»

وی ادامه داد: «والدین باید دقت کنند در گفت‌وگوهایی که شکل‌ می‌گیرد، موضوعاتی را مطرح کنند که جنبه آموزشی و نکات تربیتی نیز به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه والدین می‌توانند مسایل را به‌گونه‌ای مطرح کنند که مهارت «نه» گفتن کودک و نوجوان‌شان تقویت شود.»

قاسم‌زاده یادآور شد: «امروزه بسیاری از خانواده‌ها، تک فرزند دارند و به‌دلیل مشغله‌هایی که والدین در طول روز دارند، فرصت کمتری را برای گذراندن وقت با فرزندشان دارند. از این رو در این خانواده‌ها فرزند دچار آسیب‌های عاطفی هستند. بنابراین با تقویت فرهنگ گفت‌وگو در خانواده، این آسیب‌های عاطفی که بین والدین و فرزندان صورت می‌گیرد از بین می‌رود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار