دبیر ادبیات فارسی دبیرستان امامت شهرستان پاکدشت:
میل به روحیه خداشناسی و بینیاز دانستن خود از غیر خدا میتواند چراغ راه انسان باشد
پاکدشت (پانا) - دبیر ادبیات فارسی دبیرستان امامت شهرستان پاکدشت، بر این باور است که عطار نیشابوری با روحیه میل به خداشناسی، کسب علم، وارستگی و بینیاز دانستن خود از غیر خدا توانست چراغ راه زندگی خود را پیدا کند.
![میل به روحیه خداشناسی و بینیاز دانستن خود از غیر خدا میتواند چراغ راه انسان باشد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTRjYzYxcahc/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHoMrKoZ-L7p8sAIKXaKdntA,,/MTRjYzYxcahc.jpg)
زهرا کیانیپور دبیر ادبیات فارسی دبیرستان امامت به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری با پانا به گفتگو پرداخت :«شیخ فریدالدین ابوحامد عطار نیشابوری معروف به شیخ نیشابور در سال ۵۴۰ هجری قمری در کدکن یکی از قرای نیشابور به دنیا آمد ، با وجود نامآور بودن او اطلاعات زیادی از زندگی وی در دست نیست ، پدر و مادر خود را در جوانی از دست داد و خود شغل پدر یعنی عطاری را ادامه داد.»
کیانیپور درباره چگونگی فردیت عطار نیشابوری گفت :« از کودکی زهد در او نمایان بود و کودکی عطار مصادف با حمله ویرانگر غزها به نیشابور که آثار این تجاوزها و خرابیها به گونهای در ذهن این کودک ۶ یا ۷ ساله مانده که در اشعارش درد اندیشی و مرگ اندیشی به وضوح نمایان بود.»
وی ادامه داد: «همانطور که گفتیم از کودکی زهد در او نمایان بود و علاقهای به مدرسه و خانقاه نداشت و شغل عطاری و داروسازی را راهی برای عرفان و شناخت خدا میدانست، به همین دلیل علاقهای به مدح گویی و ستایش پادشاهان نداشته است.»
این دبیر ادبیات افزود:«با این وجود تحول عظیم روحی در او از نیمه دوم عمر او رخ داد و اشعار ژرف و معنادار خود را هم در همان اوان سرود ، حلقههای درس عرفانی او بسیار گرم و پر شور بوده و بسیاری از بزرگان عصر او از این حلقهها بهره میگرفتند، عوفی در لباب الالباب از او به عنوان سالک جاده حقیقت و ساکن سجاده طریقت یاد می کند.»
وی تصریح کرد :« برخی از آثار عطار در حمله مغول از بین رفته است و برخی کتابها به غلط به او نسبت داده شدهاند ، اولین اثر عطار تذکره الاولیای بوده و طبق نظر محققان اولین کتاب شعر او منظومه اسرار نامه بوده است که در نعت پیامبر و فضایل خلفای راشدین و موضوعات گوناگون است، این که او در نوشتن آثار و سرودن اشعارش پشتیبان داشته مشخص نیست چون شاعر درباری هم نبوده است که مورد حمایت حاکمان وقت قرار بگیرد ولی در آثارش از خیام، سنایی، حسین منصور حلاج و بایزید بسطامی تاثیر پذیرفته است.»
ادبیر ادبیات فارسی شهرستان پاکدشت، در تکمیل صحبتهایش مطرح کرد: « عطار شخصی بوده است که از راه علم و دانش خود که عطاری بود ، سعی کرده به شناخت خدا برسد و در این راه خود را اسیر مدح حکام وقت نکرد، این روحیه میل به خدا شناسی، کسب علم، وارستگی و بینیاز دانستن خود از غیر خدا میتواند چراغ راه هر انسانی باشد ، علاوه بر این آثار عطار مانند منطقالطیر خیلی دقیق و زیبا راههای رسیدن به خود شناسی، صبر و پایداری در برابر مشکلات و سلوک عارفانه را به ما نشان میدهد.»
کیانیپور در پایان عنوان کرد:«در ادبیات ما شاعران زیادی مانند عطار هستند که آثاری دارند کم نظیر و در خور توجه، اما بازهم مورد کم لطفی قرار گرفتهاند، این ادبیات فارسی که اکنون بین جهانیان سرشناس زبانزد است هنوز در بین خود ایرانیان جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و امید است با کمک نهادهای مختلف توجه بیشتری روی این موضوع داشته باشیم.»
خبرنگار دانشآموز راضیه شهبازی
ارسال دیدگاه