ملیکا بهروزی*

لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک ‌ساله انسان‌ها است

اِحیا یا شب‌زنده‌داری به معنای شب را به دعا و عبادت گذراندن از سنت‌های مهم مسلمانان است از میان شب‌های متعددی که احیای آنها در روایات سفارش شده است، شب‌زنده‌داری در شب‌های ماه رمضان به ویژه دهه آخر آن، به سبب احتمال واقع شدن شب قدر در آنها، در میان مسلمانان و به ویژه شیعیان مورد توجه بیشتر بوده است.

کد مطلب: ۱۳۶۱۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک ‌ساله انسان‌ها است

گفته شده در شبهای احیا، هر شهر آداب و مراسم خاصی دارد اما خواندن قرآن و دعاهای مخصوص این شب‌ها از جمله مراسم عمومی در همه جا است.

برخی از اعمالی که در این شب‌ها انجام می‌شود غسل قبل از غروب آفتاب، خواندن دعاهای خاص همچون دعای جوشن کبیر، خواندن سوره‌های قدر، دخان، عنکبوت و روم، توسل به ائمه(ع)، خواندن زیارت‌نامه امام حسین(ع) و قرآن به سر گرفتن است.

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن می‌گوید. براساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست؛ ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ این ماه دانسته شده است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تأکید بیشتری دارند.

ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار