دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تاکید کرد

ضرورت انجام خطرسنجی پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی در جمعیت ٣٠ سال و بالاتر

نیشابور (پانا) - رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از انجام خطرسنجی پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی در جمعیت ٣٠ سال و بالاتر در سال ١۴٠٢ خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۶۱۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت انجام خطرسنجی پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی در جمعیت ٣٠ سال و بالاتر

زهرا دستجردی عنوان کرد: خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی ابزاری مناسب برای محاسبه میزان احتمـال وقـوع سـکته قلبـی و مغـزی کـشنده یـا غیرکشنده در ١٠ سال آینده است. همچنین بیماران مشکوک به فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا شناسایی شده و تحت پیگیری قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: بهورز یا مراقب سلامت در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه و خانه های بهداشت در ابتدا برای کلیه افراد ٣٠ سال و بالاتر با گرفتن شرح حال، انجام معاینات تن سنجی، کنترل فشار خون و بررسی آزمایش قند ناشتا و چربی خون خدمت خطرسنجی را تکمیل می‌کند. سپس میزان «خطر ١٠ ساله بروز سکته های قلبی و مغزی کشنده یا غیرکشنده» محاسبه می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بعد از ارزیابی صورت گرفته افراد در ۴ گروه، خطرکم (کمتر از ١٠ %)، خطر متوسط(١٠ تا ٢٠ %)، خطرزیاد(٢٠ تا ٣٠ %)، خطر خیلی زیاد (٣٠ %و بیشتر) قرار می گیرند. اگر فردی در گروه با احتمال خطر کمتر از ١٠ درصد باشد به معنی این است که طی ١٠ سال آینده کمتر از ده درصد احتمال دارد دچار سکته قلبی یا مغزی شود. افراد با خطر ٢٠ درصد و بالاتر برای ارزیابی های تکمیلی و اقدامات درمانی به پزشک ارجاع می شـوند. به افرادی که مورد ارزیابی خطر قرار گرفته اند، آموزش رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی کافی، عدم مـصرف دخانیـات و الکل، ارائه می شود و نوبت خطرسنجی بعدی به وی اعلام می‌شود تا بعد از عملی کردن آموزش ها جهت محاسبه مجدد به واحدهای ارائه دهنده خدمت مراجعه کند.

دستجردی ادامه داد: نظر به این که برای تکمیل خطرسنجی پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی با توجه به شرایط افراد نیاز به انجام آزمایش قند و چربی است و یکی از دلایل عدم ارائه این خدمت نبود این آزمایشات است. بدین منظور طی هماهنگی صورت گرفته با گروه گسترش و ارتقاء شبکه مقرر شد به صورت موقت و طبق برنامه ریزی اعلام شده در مراکز با اولویت بیشتر تیم نمونه گیری به خانه های بهداشت اعزام شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر در پایان ضمن تشکر از معاونین اجرایی و فنی معاونت بهداشت و سایر همکاران گروه توسعه و ارتقاء شبکه و آزمایشگاه و امور اداری ابراز امیدورای کرد با انجام این اقدام بتوانیم ضمن ارتقا خدمت خطرسنجی شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در شهرستان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار