معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

برآورد افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری کشور شاهد جهش حدود ۳۰ درصدی تولید گندم باشد.

کد مطلب: ۱۳۶۱۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
برآورد افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی‌مقدم در سفر به استان فارس و در آیین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی بخش فورگ تصریح کرد: در سال زراعی جاری به لطف خداوند و شرایط مساعد اقلیمی و تلاش‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود شاهد جهش حدود ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور باشیم.

وی برآورد افزایش تولید گندم کشور را در گرو مراقبت و محافظت مزارع از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز عنوان کرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اذعان به این که کشت قراردادی گندم در استان فارس به خوبی دنبال شده است، اظهار کرد: افزایش حدود دو برابری تولید گندم نیز در این استان پیش‌بینی می‌شود، این نوید بسیار خوبی برای بخش کشاورزی استان و کشور است.

وی با بیان این که تلاش‌های مستمری در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود قیمت خرید گندم در حال جریان است، اضافه کرد: فارس استان بااهمیت در بخش کشاورزی است، ۱۲ میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود، این یعنی ۱۰ درصد امنیت غذایی کشور مربوط به استان فارس است.

علایی‌مقدم با اشاره به این که اجرای صحیح الگوی کشت در استان فارس کاملا مشهود است و باید الگوی کشت مطابق با سیاست‌های وزارتخانه در این استان اجرایی شود، ابراز کرد: این سیاست با هدف انتقال کشت محصولات پرآب‌بر به محیط‌های کنترل شده و گلخانه‌ها و کشت محصولات اساسی و راهبردی برای تامین نیاز کشور در فضای باز اجرایی شده است.

این مقام مسوول با بیان این که کشاورزی در کشور ما با محدودیت‌های زیادی از حوادث و سوانح گرفته تا خشکی اقلیم، کمبود بارش‌ها و کمبود آب مواجه است، افزود: میانگین بارش در دنیا چیزی حدود ۸۶۰ میلی‌متر است ولی در کشور ما میانگین بارش به چیزی حدود زیر ۲۳۰ میلی‌متر رسیده است.

به گفته وی، در موضوع استمهال وام‌های کشاورزی گزارش‌های لازم تهیه و تقدیم ستاد بحران کشور و هیات وزیران خواهد شد تا اگر منطقه‌ای میانگین بارش‌های آن پایین است و یا احتمالا دچار سرمازدگی هستند، بتوانیم استمهال تسهیلات بانکی کشاورزان را پیگیری کنیم.

معاون وزیر در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان اینکه به دعوت نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه داراب و زرین‌دشت و به منظور بازدید از بخش‌های کشاورزی شهرستان داراب به استان فارس سفر کرده است، افزود: در بازدید از بخش کشاورزی و دیدار با کشاورزان این شهرستان‌ها مردم درخواست اخذ تسهیلات مردمی‌سازی نهاده‌ها را داشتند، امیدواریم بتوانیم این موضوع را در سال ۱۴۰۲ تداوم ببخشیم.

افزایش عملکرد مزارع با اجرای طرح‌های انتقال آب

وی به بررسی برخی مشکلات پروژه‌های آب و خاک شهرستان داراب اشاره کرد و گفت: در این سفر اعتباری بالغ بر حدود ۵۰ میلیارد تومان برای بهسازی کانال‌های آبرسانی چشمه و بندهای انحرافی این شهرستان‌ها اختصاص داده شد.

علایی‌مقدم با بیان این که با اعتبارات مذکور و اجرای طرح‌های انتقال آب راندمان آبیاری افزایش و عملکرد مزارع در واحد سطح بهبود می‌یابد، اضافه کرد: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی این است که با پوشش انهار، انتقال آب با لوله و کانال‌کشی راندمان آبیاری را بالا ببرد.

وی با اشاره به اینکه مزیت ما برای رقابت با دنیا بخش کشاورزی است، تصریح کرد: امروز ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی توسط کشاورزان تولید می‌شود که با توجه به محدودیت منابع این کار بسیار بزرگی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری که امنیت غذایی موضوع اصلی کشور است به این معنا که حوزه کشاورزی به همه بخش‌ها ارجحیت دارد، اظهار کرد: ما از آب موجود به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم یعنی بهره‌وری آب و راندمان آبیاری خیلی پایین است. اگر میانگین آبیاری خود را از ۳۵ به ۵۰ درصد برسانیم، تولید محصولات کشاورزی از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۴۰ می‌رسد و این یعنی اقتدار و امنیت غذایی کشور بیشتر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار