دانش‌آموز خبرنگار پانا روایت می‌کند:

شیخ ابوالحسن خرقانی، چهره درخشان عارفان ایران / فیلم

سمنان (پانا) - روستای خرقان یا همان قلعه نوخرقان، زادگاه و آرامگاه عارف نامی شیخ ابوالحسن خرقانی است که در استان سمنان قراردارد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
شیخ ابوالحسن خرقانی، چهره درخشان عارفان ایران / فیلم

فاصله 34 کیلومتری بین شاهرود و خرقان را در مدت حدود می توان طی کرد تا به محل آرامگاه این شیخ عارف در شمال غربی شهرستان شاهرود و در روستای قلعه نوخرقان رسید. محراب این بنا که متعلق به دوره ایلخانی است از جمله مهمترین بخش‌های بنای فعلی این آرامگاه محسوب می‌شود.

شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری از چهره‌های بسیار درخشان عرفان ایرانی است که در آزاد اندیشی و مردم گرائی جهانی و وسعت نظر انسانی و تفکر والای عرفانی ممتاز و کم نظیر است. گفتار و کردار این عارف کیهان‌گرای ایرانی که در نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری در خرقان قومس «کومش» استان کنونی سمنان می زیسته است. در طی گذشت نزدیک به یک‌هزار سال همواره مورد توجه و دقت و مطالعه و سرمشق عارفان و شاعران و متفکران و محققان بوده است.

وی در سال 351 یا 352 هجری در قصبه‌ خرقان قومساز توابع بسطام متولد شده و در روز سه شنبه دهم محرم (عاشورا) سال 425 هجری در هفتادوسه سالگی در همان قصبه خرقان جهان را بدرود گفته است.

از شیخ ابوالحسن خرقانی امروزه سه اثر به جا مانده است. «رسالة الخائف الهائم من لومة اللائم»، «فواتح الجمال» و «نور العلوم» نام آثار این عارف وارسته است. «نور العلوم» مشهورترین اثر این عارف است که در آن به ذکر مبانی عرفانی و روایی پرداخته شده است. در این کتاب نمونه‌هایی از سخنان توسط یکی از پیروان و شاگردان او جمع آوری و تدوین شده است.

آرامگاه او در شهرستان شاهرود استان سمنان قرار دارد. ساختمان امروزی آرامگاه ابوالحسن خرقانی فضایی سرسبز دارد و اضافه کردن کتابخانه فضای عارفانه آرامگاه را دو چندان کرده است.

دانش آموز خبرنگار پانا: محمدیحیی شمس الدین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار