سوژه دومین قسمت «قهرمانان معمولی»:

دوست دارم بچه‌ها مهارت خوب زندگی کردن یاد بگیرند

محرومیتی در روستای ما وجود ندارد

تهران (پانا) - سوژه دومین قسمت «قهرمانان معمولی» می‌گوید اکثر کسانی که برای کار فرهنگی به کهگیلویه و بویراحمد می‌آیند، فکر می‌کنند استان ما محروم است و همه نیازمندند در حالیکه هیچ محرومیتی وجود ندارد، این طرز فکر است که مردم را محروم بار می‌آورد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
دوست دارم بچه‌ها مهارت خوب زندگی کردن یاد بگیرند

شبکه مستند سیما هر شب ساعت ۱۹ مجموعه «قهرمانان معمولی»، محصول مرکز مستند سوره، به تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری را روی آنتن می‌برد. دومین قسمت از این مجموعه شب گذشته ۱۲ فروردین‌ماه با عنوان «آتون» پخش شد و قصه «طیبه آتون» بانویی ۲۸ ساله را روایت کرد که علاوه بر ایفای نقش‌های مختلف در زندگی برای کودکان روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد، قصه می‌خواند. به بهانه پخش این قسمت با سوژه اثر گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

«طیبه آتون» به آغاز آشنایی خود با مستندسازان اشاره و بیان کرد: عوامل مستند «قهرمانان معمولی» به واسطه عاطفه سادات صفوی با من آشنا شدند. ایشان چند دفعه برای عکاسی به روستای ما در استان کهگیلویه و بویراحمد آمده بود تا از بچه‌ها عکس‌ بگیرد. وقتی درباره فیلم با من صحبت کردند؛ در ابتدا گفتم که نمی‌خواهم مستندی از من ساخته شود چراکه یک فرد معمولی هستم. اما به من گفتند که شما با امکانات کم این همه تلاش می‌کنید! پس به ساخت اثر رضایت دادم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ فعالیت کتابخوانی خود را آغاز کرده است، مطرح کرد: اول برای روستاها کتاب می‌بردم؛ بعد متوجه شدم این کار فایده ندارد و بچه‌ها مفهوم داستان‌ها را یاد نمی‌گیرند. پس تصمیم گرفتم برایشان کتاب بخوانم. در حال حاضر در قالب بازی، نقاشی و نمایش با بچه‌ها کتاب می‌خوانیم تا مفهوم داستان را بهتر درک کنند. من دوست دارم بچه‌ها شاد باشند و از زندگی لذت ببرند.

«طیبه آتون» در پاسخ به این پرسش که نشان دادن فعالیت زنان غیرپایتخت‌نشین که برای بهبود اوضاع تلاش می‌کنند، چقدر می‌تواند الهام‌بخش باشد، عنوان کرد: این مساله بستگی به فردی دارد که تماشا می‌کند، اگر ببیند من یا هر کس دیگری در این شرایط امید داریم، تلاش می‌کنیم و دست از کار نمی‌کشیم؛ اگر انگیزه داشته باشد، در هر رشته و تخصصی که داشته باشد، می‌تواند کاری انجام بدهد.

وی ادامه داد: شاید مردم روستاهایی که من می‌روم، من را در تلویزیون ببینند و فکر کنند که زندگیم با این کارها از این رو به آن رو شد؛ یا شاید فکر کنند غرض من از این کار کسب سود است و ندانند که هدف من صرفا آموزش است. شاید از داستان زندگی من خبر نداشته باشند. حتی بچه‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنم هم از زندگی من خبر ندارند. شاید این مستند باعث شود ببینند با چه فردی سروکار دارند.

سوژه دومین قسمت «قهرمانان معمولی» از نگاه ترحم‌آمیز انتقاد و مطرح کرد: اکثر کسانی که برای کار فرهنگی به کهگیلویه و بویراحمد می‌آیند، فکر می‌کنند استان ما محروم است و همه نیازمندند؛ این باعث می‌شود که آدم‌ها واقعا نیازمند بار بیایند. هیچ محرومیتی وجود ندارد، این طرز فکر است که مردم را محروم بار می‌آورد.

وی با اشاره به آرزوی خود گفت: دوست دارم، اگر روزی در روستای خودمان یا بقیه روستاها نبودم، بچه‌ها منتظر من نمانند؛ بتوانند دور هم جمع شوند و کتاب بخوانند. دومین آرزوی من این است که بچه‌ها مهارت‌های خوب زندگی کردن را یاد بگیرند.

«طیبه آتون» با تاکید بر سختی‌های کار اظهار کرد: مکان مشخصی برای کتاب خواندن بچه‌ها وجود ندارد. روزهایی که باران می‌بارد، نمی‌شود زیر درخت و در طبیعت نشست. بعضی از مساجد اجازه می‌دهند، آن‌جا کتاب بخوانیم اما مدیران مدارس و بعضی از متولیان مساجد اجازه نمی‌دهند. مشکل دیگر این است که گاهی در راه می‌مانم و ماشین گیر نمی‌آید. بچه‌ها می‌گویند: خانم شما چقدر بدقولی! ولی واقعیت این است که یکی دو ساعت طول می‌کشد تا ماشین پیدا کنم. گاهی اصلا ماشین گیر نمی‌آید و مجبورم به خانه برگردم.

وی در ادامه به ممانعت برخی والدین اشاره کرد و‌ توضیح داد: این ممکن است از کم‌آگاهی آنها باشد. گاهی فکر می‌کنم ای کاش می‌شد در کنار بچه‌ها، به والدینشان هم، آموزش والدگری می‌دادم. اما یک بزرگسال به سختی تغییر می‌کند و نمی‌شود به او گفت این رفتار یا آن رفتارش اشتباه است.

عضو گروه «قصه، توپ، رنگ» در پایان به کسانی که می‌خواهند در روستای خودشان این کار فرهنگی را انجام دهند، توصیه و خاطرنشان کرد: باید کتاب‌ها را خوب خواند؛ حتی اگر یک کتاب داستان ساده باشد، باید موضوع آن را خوب فهمید و بعد به بچه‌ها یاد داد. کتاب‌ داستان، قبل از اینکه روی بچه‌ها تاثیر بگذارد، روی زندگی خودم تاثیر گذاشته‌ است. همیشه آدم‌ها با خنده و استهزاء این کار را زیر سوال می‌بردند، اما لبخندی که من به آن‌ها می‌زدم، فرق دارد.

«قهرمانان معمولی» به کارگردانی مجتبی حیدری، مهدی رشوند و زهرا استادزاده روایتی مستند از زندگی افرادی‌ست که نقش خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده‌اند.
این اثر که محصول مرکز مستند سوره و مجری طرح آن آژانس مستند سو است، در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ هرشب ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار