گزارش پانا از پیش‌بینی رونق سینماها در سال جدید؛

رسیدن به نقطه‌ مطلوب سینما؛ هیجانات و اتفاقات تاثیرگذارند اما سینما جاری است

تهران (پانا) - در حالی که سال 1401 سالی سخت برای اهالی سینما محسوب می‌شد، فروش و پیش‌بینی‌های تعدادی از تهیه‌کنندگان سینما بر این است که سال جدید، سالی پرشور و مطلوب برای سینماها باشد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رسیدن به نقطه‌ مطلوب سینما؛ هیجانات و اتفاقات تاثیرگذارند اما سینما جاری است

سرویس فرهنگی پانا- آزاده فضلی: سال 1401 پس از دو سال تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کرونا، سالن‌های سینما آغاز به کار کردند و چرخه فروش و استقبال مخاطبان از سینماها در حال رسیدن به نقطه مطلوب بود. به استناد آمار، مجموع فروش فیلم‌های اکران شده در سینماها در حدود دو برابر سال قبلش بود که سینماها به نوعی تعطیل و نیمه تعطیل بودند اما التهابات و ناآرامی‌های اجتماعی که در نیمه دوم سال رخ داد، هم چرخه اکران و هم چرخه تولید در سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داد تا سینما باز هم دوران ملتهبی را سپری کند. با فروکش کردن ناآرامی‌ها در دو ماه پایانی سال 1401 و آغاز پرشور اکران نوروزی سینماها از هفته پایانی اسفندماه، این نوید به سینمای ایران داده شد که سالی پرشور را تجربه کند.

بررسی و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سال جدید برای هنر و به ویژه سینما، سالی مطلوب رقم خواهد خورد؛ ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما و تهیه کننده فیلم سینمایی «شماره10» در گفت‌وگو با پانا در ارزیابی سینمای ایران در سال 1402 بیان کرد: «با توجه به اینکه سینماها به دلیل اپیدمی کرونا دو سه سالی تعطیل و نیمه تعطیل بود و همچنین شرایط و ناآرامی‌های سال 1401، کار سینماها به شدت مختل شد و تاثیر منفی بر حضور مخاطبان در سینماها داشت اما در سال جدید با توجه به اینکه شرایط برای اکران فیلم‌ها مساعدتر شده و از طرف دیگر نیز تعدادی فیلم ساخته شده که ذائقه بخش اعظمی از مخاطبان را تامین خواهد کرد، امیدوارم شرایط بهتری را تجربه کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «همچینن امیدوارم با پشتیبانی‌های ویژه در بخش تبلیغات، شرایط خوبی برای اکران به وجود آید اما این روند کمی زمان‌بر است و نمی‌شود به سرعت نتیجه گرفت و نمی‌توان انتظار داشت که اکران سینماها سریع به شرایط خوب و ایده‌آل برگردد اما باز هم امیدوارم در چند ماه آینده چنین اتفاقی بیفتد.»

همچنین بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان سینمایی، سینماها در روز سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه موفق شدند با جذب ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ مخاطب، رکورد مخاطب روزانه را بشکند. آخرین باری که سینماها توانستند مخاطبان روزانه بیشتر از این میزان را تجربه کنند، مربوط به ۲۲ شهریورماه سال 1401 است که ۱۷۷ هزار نفر مخاطب سینماها حضور داشتند. در روز هشتم فروردین، ۲۶۲۷ سانس برای سینماها تعریف شد و گیشه به فروش ۶ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومانی رسید. گیشه ۴ فیلم جدید نوروزی، ۴ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان و گیشه آثار قدیمی نیز برای این روز، ۱ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان بوده است.

همچنین، از ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ مخاطب 8 فروردین ماه، ۹۳ هزار و ۴۰۰ نفر به تماشای ۴ فیلم جدید شامل «فسیل» ، «غریب» ، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان» نشستند و ۳۶ هزار نفر دیگر نیز مخاطبان آثار قدیمی‌تری چون «بخارست»، «ملاقات خصوصی» ، «چپ، راست»، «لوپتو» و غیره بوده‌اند.

بنابراین پیش بینی می‌شود که با برنامه‌ریزی دقیق و اکران فیلم‌هایی که از نظر مخاطبان سینما جذاب هستند، می‌توان گیشه‌ها را به رونق بازگرداند و در این بین، سهم عوامل سینما که سالی سخت را پشت سر گذاشتند، نیز جبران خواهد شد.

سیدرضا محقق تهیه کننده سینما که فیلم‌های سینمایی «دِرب»، «شهر خاموش»، «آه سرد» و «چرا گریه نمی‌کنی؟» را در سال 1402 در نوبت اکران دارد، نیز درباره پیش بینی اکران‌های سال جدید در سینماها به پانا گفت: «سینما در سال 1402 رویکرد خوبی را با هدف رسیدن به منقطه مطلوب دنبال خواهد کرد. اگر همین چند روز اکران و فروش سینماها را برآیند کلی بگیرید، می‌بینید مردم خیلی خوب استقبال کردند و اولویت ما و مدیران نیز باید اینگونه باشد تا فضایی در سینما به وجود آید که سینما به بهترین شکل ممکن بتواند رسالت خودش را دنبال کند.»
وی همچنین بیان کرد: «من خیلی خوش بین هستم که سینما در سال 1402 خیلی زود به فضایی آرمانی و ایده‌آل خودش باز می‌گردد. کارهایی تولید خواهد شد که مردم دوست خواهند داشت و بتوانیم هم هدر کنار هم از بودن در سینما لذت ببریم.»

سید صابر امامی تهیه کننده فیلم سینمایی «کاپیتان» نیز درباره پیش بینی استقبال مخاطبان از سینما در سال 1402 به پانا گفت: «معتقدم هیجانات و اتفاقات روی همه چیز تاثیرگذار هستند و این چیزی نیست کتمان شدنی باشد اما با اصول اصلی نیز نمی‌توان جنگید چراکه سینما جاری است اما ممکن است برخی دلخوری‌ها در مقاطع زمانی متفاوت منجر به عدم مشارکت می‌شود. در هر حال همه آدم‌ها کار می‌کنند و نمی‌توانند دست از کار حرفه‌ای‌شان بکشند و چون منطق محکمی پشت دست از کار کشیدن نبود، منطق محکمی نیست و معتقدم سینما به ریل خودش بر می‌گردد. سینما در سال گذشته، برای اهالی سینما سالی سخت و پر تنشی بود و امیدوارم امسال سالی پر آرامش و خوب باشد در عین اینکه سالی پر توفیق برای حضور ایران در پهنه‌های بین‌المللی باشد.»

وی با ابراز امیدواری برای ایجاد فضایی آرام در سینما، بیان کرد: «همچنین امیدوارم سالی خوب برای عوامل سینما باشد چراکه عوامل حرفه‌ای سینما، کسب و کارشان از این راه می‌گذرد و شاید نزدیک به 5 هزار نفر نان خانواده‌هایشان را از این راه در می‌آورند. من به عنوان تهیه کننده در خط اول آرام‌سازی فضای سینما هستم و امیدوارم به زودی این فضای پرآرامش را شاهد باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار