معصومه رفیعی فنود*

رمضان ماه تعالی و تکامل روح است

رمضان،نهمین ماه قمری و ماه نزول قرآن است که در این ماه روزه بر مسلمانان واجب شده است. رمضان، ماه روزه‌داری، نماز، مراقبه و حضور در جمع مومنان بوده است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
رمضان ماه تعالی و تکامل روح است

هر ساله رمضان از رویت هلال ماه آغاز و تا رویت هلال ماه دیگر به مدت 29 تا 30 روز ادامه پیدا می‌کند و بعد از رویت ماه دیگر عید فطر یا عید روزه‌گشا گرفته می‌شود که به معنای اتمام ماه رمضان است و مسلمانان در این روز مجاز به گرفتن روزه نیستند و اما در هنگام ماه رمضان روزه گرفتن از طلوع تا غروب آفتاب برای همه بزرگسالان که بیمار، سالخورده، مسافر نیستند، واجب است.

ماه رمضان به عنوان خجسته ترین ماه اسلام شناخته می‌شود که از آن به نام میهمانی خدا یاد می‌شود، هنگامی که نام رمضان می‌آید اعتکاف، روزه اولی‌ها،شب قدر و.. از جمله موضوعاتی است که در ذهن شکل می‌گیرد.

شب قدر مهم‌ترین شب سال است

مسلمانان شب قدر را مهم ترین شب سال می‌دانند و یکی از سوره‌های قرآن بنام سوره قدر به توصیف این شب پرداخته است و بر اساس روایات،شب قدر یکی از از شب‌های ۱۹.۲۱.۲۳ ماه رمضان است که در شب۱۹این ماه حضرت علی(ع)به دست یکی از خوارج زخمی شده و بعد از سه شب در۲۱رمضان درگذشت.

شیعیان و مسلمانان هر ساله در مساجد،تکیه‌ها،حرم امامان،حسینیه‌ها یا در خانه‌های خود مراسم و اعمال شب قدر را به جای می‌آوردند و در این شب تا سحرگاه به احیا و شب زنده‌داری می‌پردازند.

در شب‌های قدر احیای مسلمانان، سخنرانی، نماز جماعت، خواندن جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن به صورت دسته جمعی از مهم ترین اعمال شب‌های قدر می‌باشد.

اعتکاف دهه آخر ماه رمضان،مستحب است

اعتکاف در این ماه فضیلت‌های بسیاری دارد و بهترین زمان اعتکاف است،زیرا اعتکاف در رمضان برابر با دو حج و دو عمره دانسته می‌شود و پیامبر اسلام(ص)ابتدا دهه اول ماه رمضان سپس دهه دوم و در نهایت دهه سوم این ماه را برای انجام اعتکاف برگزیدند.

بسیاری از نوجوانان امسال برای اولین بار روزه داری ماه مبارک رمضان را تجربه می‌کنند و تغذیه نکردن در روزهای طولانی بهار ممکن است کمی دشوار به نظر برسد اما شوق آنها و لطف بی منتهای الهی در این ماه سراسر برکت و انگیزه همه افراد از جمله نوجوانان روزه دار را صد چندان می‌کند.

روزه اولی‌ها، 9 ساله‌های ما،امسال باید روزه بگیرند و والدین در این مسیر باید همراه فرزندان خود باشند تا در ماه رمضان امسال نشاط و معنویت حفظ شود و سلامت‌شان به خطر نیفتد.

بهار قرآن،ماه رمضان است

ماه رمضان روحیه کمک و تعاون را در انسان ایجاد می‌کند تا از آنچه خداوند به او داده است به دیگران ببخشد.

این ماه فرصت مناسبی است برای تعالی و تکامل روح که به واسطه کمک و همدردی سبب رستگاری می‌شود،ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است و مهم ترین عوامل نزدیکی به خداوند در این ماه کمک به دیگران و هم نوعان است.

ماه رمضان، بهار قرآن است و ضروری است تا مومنین برای خود برنامه‌هایی در جهت کمک به نیازمندان داشته باشند.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار