روایت پانا از روستای چشم‌نواز انجدان در استان مرکزی

اراک (پانا) - روستای تاریخی انجدان در نزدیکی شهر اراک و در استان مرکزی قرار دارد که‌ به‌ خاطر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ۱۰ سال به عنوان روستای برگزیده هدف گردشگری استان مرکزی انتخاب شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد
روایت پانا از روستای چشم‌نواز انجدان در استان مرکزی

استان مرکزی از نظر گردشگری، تاریخی، صنایع‌دستی، طبیعی و سوغات در زمینه جذب مسافر و گردشگر از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و بالغ بر دو هزار جاذبه گردشگری و تاریخی دارد که ۸۵۰ مورد آن در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است.

گاهی هنگام سفر به شهرهای بزرگ به روستاهای اطراف نیز سری می‌زنیم، روستای انجدان یکی از روستاهایی است که به دلیل وجود جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده و این روستا نیز در استان مرکزی و در نزدیکی شهر اراک قرار گرفته است.

روستای چشم‌نواز انجدان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که در پیرامون آن غارهای فراوانی قرار گرفته است و وجود چشمه‌سارها و آب‌و‌هوای دلپذیر، این روستا را به مکان مطلوبی برای تفریح و استراحت گردشگران تبدیل کرده است، به طوری که در پایان هفته بسیاری از ساکنین شهرهای اطراف برای تفریح به این روستا سفر می‌کنند‌.

این روستا بیش از هزار سال قدمت دارد و مردم این روستا با گویش خلج و به زبان فارسی صحبت می‌کنند و یکی از جذابیت‌های سفر به روستای انجدان نشستن پای لهجه شیرین مردم این منطقه است.

اکثر اهالی روستا به پیشه دامپروری و کشاورزی مشغول هستند و انگور، بادام و گردو از جمله محصولات این روستا به شمار می‌رود.

درباره صنایع‌ دستی پررونق این منطقه می‌توان به منبت‌کاری، قالی‌بافی و گلیم‌بافی اشاره کرد، پس اگر به این روستا سفر کردید برای سوغاتی از صنایع دستی روستای انجدان غافل نشوید.

چغچغه‌زنی یکی از آیین‌های سنتی‌ این روستا به حساب می‌آید که در ایام محرم رونق دارد و در فهرست میراث معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است. روستای انجدان در ایام محرم، شور خاصی دارد و از شهرهای اطراف برای شرکت در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

روستای انجدان غارهای کوچک و بزرگ فراوانی دارد که می‌توان به غار کبوتر، غار طاق‌ رجه، غار گیوه‌ کش و غار آسیلی اشاره کرد. اگر به غارنوردی علاقه دارید از این موقعیت استفاده کنید.

چشمه‌های زیادی در اطراف و داخل روستای انجدان وجود دارد که شادابی و طراوت خاصی را به کوچه‌ها و باغ‌های این روستا داده‌ است و در محله بالای این روستا موزه‌ مردم‌شناسی وجود دارد که برای آشنایی با سبک‌زندگی و فرهنگ مردم این منطقه می‌توانید از آن دیدن کنید.

روستای انجدان ۱۰ سال به عنوان روستای برگزیده هدف گردشگری استان مرکزی انتخاب شده و در این زمان بسیاری از بناهای تاریخی بازسازی و مرمت شده است و این اقدام موجب مهاجرت عده‌ای از جوانان به این روستا شده است.

استان مرکزی یک هزار و ۶۵ روستا دارد که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد ۲۵ مورد آن هدف گردشگری شده است پس اگر به شهر اراک سفر کردید حتماً سری به روستای چشم‌نواز انجدان بزنید، روستایی که صمیمیت و سادگی در آن موج می‌زند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار