چه تعداد از مبتلایان به سل در خراسان‌رضوی اتباع خارجی هستند؟

تهران (پانا) - رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد با توجه به ترددهای متعدد از کشورهای پاکستان و افغانستان، ۲۰ درصد مبتلایان به سل در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه در خراسان‌رضوی، اتباع خارجی هستند.

کد مطلب: ۱۳۵۸۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
چه تعداد از مبتلایان به سل در خراسان‌رضوی اتباع خارجی هستند؟

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زهرا نهبندانی با اشاره به پراکندگی جغرافیایی بیماران مبتلا به سل در حاشیه شهر مشهد و محل های تجمع اتباع خارجی، بیان کرد: کشورهای پاکستان و افغانستان با بروز ۱۴ برابری این بیماری نسبت به ایران از کشورهای با شیوع فراوان سل و در همسایگی کشور ما هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۶۳ بیمار مبتلا به سل در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شناسایی شده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام آزمایش اسمیر خلط فرد مشکوک به سل و درمان سل فرد بیمار به طور رایگان بعد از تشکیل پرونده برای بیمار توسط مراکز بهداشتی درمانی ارائه می شود.

نهبندانی افزود: یکی از نشانه‌های بیماری سل، سرفه بیش از ۲ هفته همراه با خلط است، همچنین تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت، خلط خونی، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه و خستگی زودرس از علائم این بیماری است.

وی ادامه داد: کودکان کمتر از ۶ سال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی مثبت، افراد دریافت کننده داروهای تضعیف کننده ایمنی کورتون، داروهای شیمی درمانی یا داروهای ضد رد پیوند تی.ان.اف آلفا و بیماری سیلیکوزیس که یک بیماری پیشرونده است که علائمی مانند سرفه و تنگی نفس ایجاد می کند و بیماران مزمن زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی کلیه، جراحی برداشتن معده(گاسترکتومی) و جراحی سنگین، از گروههای مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال‌های اخیر عفونت اچ.آی.وی به عنوان بیماری تضعیف کننده سیستم ایمنی، بزرگترین عامل گسترش بیماری سل در دنیا بوده است و ابتلای به اچ.آی.وی پیشرفت عفونت نهفته سل به سمت بیماری سل فعال را تسریع می کند.

نهبندانی افزود: سرایت بیماری سل از راه تنفسی و از طریق هوا (با سرفه، عطسه و صحبت کردن بیماران مبتلا به سل) انجام می‌شود و به ندرت از طریق گوارش با خوردن شیرآلوده هم انتقال صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: آموزش و ارتقای سطح بهداشت جامعه، تغذیه مناسب، وجود تهویه و نورکافی در اتاق بیماران از دیگر راههای پیشگیری از بیماری است و تابش نور خورشید در مدت پنج دقیقه عامل بیماری زای آن را از بین می‌برد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار