مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری البرز در گفت و گو با پانا:

کاخ سلیمانیه یکی از ارزشمندترین آثار به جا مانده از دوران قاجار است

کرج (پانا) - مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی استان البرز گفت کاخ سلیمانیه یکی از ارزشمندترین آثار به جا مانده از دوران قاجار است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
کاخ سلیمانیه یکی از ارزشمندترین آثار به جا مانده از دوران قاجار است

احد گرشاسبی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنابع دستی استان البرز در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «کاخ سلیمانیه عمارتی بی نظیر است که یکی از ارزشمندترین آثار به جا مانده از دوران قاجار است خانه ای با پله های فیروزه ایی رنگش ، پنجره های بلند و نورگیر و اتاق های تو در توکه یادگاری از زندگی در گذشته می باشد. »
وی در پاسخ به پرسش کاخ سلیمانیه به دستور چه کسی و چگونه ساخته شد بیان کرد :« کاخ سلیمانیه در محله مصباح کرج قراگرفته است. این کاخ در دوره قاجار و به دستور فتحعلی شاه در سال ۱۳۲۴ هجری قمری توسط محمد حسین خان نظام الدوله معروف به صدر اصفهانی شروع به ساخت شد و در سال ۱۳۲۷ به پایان رسید. »

گرشاسبی معماری این مکان را اینگونه توصیف کرد :« معماری کاخ سلیمانیه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است . ساختمان کاخ سلیمانیه بنایی است آجری، متقارن و کشیده به نسبت پنج به یک با سقف شیروانی و دارای تمامی مشخصه ها و مولفه‌های سبک معماری دوران قاجار که می‌توان آن را ،از جمله ساده ترین ، زیبا ترین و با احساس ترین ساختمان های دوران خود است. تالارها ،ارسی ها،نقاشی ها ، آیینه کاری ها ، قوس های نیم دایره نما ، سقف شیروانی تناسبات نما و نقشه ،دواشکوبه (طبقه ) بودن آن ، همگی از جمله خصوصیات بارز کاخ سلیمانیه بوده است که در ترکیب نهایی و بسیار ساده خود و در کنار مجموعه ساختمان ها و باغ های پیرامونی ،منجر به شکل گیری ساختمانی دوست داشتنی ،با هویت و صمیمی شده است. »
وی تزئینات این بنا را منحصر به فرد دانست و افزود :« در تالار این بنا ،دو نقاشی از عبدالله خان نقاش باشی روی دیوارها کشیده شده است که یکی تصویر آقا محمد خان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانش است .ساختمان کاخ آجری است و نمای آن تزئینات ویژه ایی ندارد .در شرق ساختمان کاخ برجی در پنج طبقه ساخته شده بوده که هم اکنون تنها ویرانه های طبقه همکف آن باقی مانده است. »

گرشاسبی در پاسخ به پرسش کاخ سلیمانیه چگونه نام گذاری شده است اظهار کرد : «یکی از پسران فتحعلی شاه که سلیمان میرزا نام داشت ،فرمانروای منطقه کرج بوده و این قصر هم مقر اقامت او بوده است ،بنابراین، طبیعی است که نام او بر روی این قصر گذاشته شود . »

وی اضافه کرد : «علاوه بر این در یکی از تابلوهای نقاشی تالار اصلی کاخ ،دریای تخت فتحعلی شاه تاریخ خوانده می‌شود. می توان احتمال داد که ساختمان بنای اولیه در سال ۱۲۲۵اغاز شده و در سال ۱۲۲۷ فتحعلی شاه دستور تکمیل و گسترش این مجموعه را داده است. »

در ادامه مهناز طاهری، معاون میراث فرهنگی البرز نیز در گفت وگو با پانا با بیان این‌که بسیاری از مردم از وجود کاخ سلیمانیه به عنوان یکی از میراث ارزشمند دوران قاجار مطلع نیستند، توضیح داد: «به دلیل اطلاع رسانی نامناسب و همچنین نبود شرایط بازدید عمومی از این کاخ بسیاری از مردم از وجود این کاخ در کرج اطلاعی ندارند.»
وی افزود: « کاخ سلیمانیه یکی از ارزشمندترین آثار به جا مانده از دوران قاجار است و به جرأت می‌توان گفت دیوارنگاره‌های این بنا از منحصر به فردترین دیوارنگاره های‌کشور به شمار می‌آیند. دیوارنگاره‌های این کاخ چون بخشی از فرهنگ و هنر دوره قاجار را به تصویرکشیده اند به خودی خود موزه محسوب می‌شوند.»

گرشاسبی ابراز کرد: «البته در طول سالهای گذشته نیز اعتبارات مناسبی برای مرمت،حفظ و نگهداری از این بنای تاریخی جذب و هزینه شده است. »

وی یادآوری کرد: « هنوز درهای این کاخ به روی عموم گشوده نشده است و امید است با پایان عملیات مرمت و بازسازی آن به زودی شاهد حضور علاقه مندان در این مجموعه باشیم.»

گرشاسبی تاکید کرد:«بدون شک اگر بدون آمادگی درهای این کاخ به روی مردم باز شود، شاهد آسیب های جدی به این مجموعه خواهیم بود.چون کاخ سلیمانیه قرار است به موزه تبدیل شود باید چارت سازمانی برای آن تعریف شود و اعتباری برای به کارگیری راهنمای تور، نگهبان، نیروهای خدماتی ، امین اموال و ... برای این مجموعه تخصیص یابد.»

وی در پایان گفت: «امید است امسال اقدامات لازم برای بازگشایی درهای کاخ سلیمانیه به روی مردم صورت گیرد تا شاهد رفت و آمد تاریخ دوستان در این مجموعه باشیم. »

دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار