دبیرکل سازمان ملل متحد :

محدودکردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد غیر ممکن شده است

تهران (پانا) - دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان در آستانه مرحله‌ای قرار دارد که هدف محدود کردن میزان افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد غیر ممکن خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
محدودکردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد غیر ممکن شده است

آنتونیو گوترش که برای شرکت در نشست شورای اروپا به بروکسل سفر کرده است، در آستانه برگزاری جلسه به خبرنگاران گفت که برای تحقق اهداف اقلیمی، «به اقدامات چشمگیر و یک دستورکار با شتاب بالا» نیاز است.

این درحالیست که طبق آخرین گزارش سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی وضعیت گرمایش مداوم کره زمین بشریت را در معرض انقراض قرار داده است.

در این گزارش تحقیقات صدها دانشمند برتر جهان درباره وضعیت اقلیمی زمین از زمان اجلاس جهانی آب و هوا در سال ۲۰۱۵ پاریس گردآوری شده و آمده است که در صورت عبور از خطوط قرمز، بشریت با خطر انقراض روبرو است.

گفتنی است که کشورهای جهان هشت سال پیش در پاریس توافق کردند که تلاش کنند افزایش دما را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کنند یا حداقل آن را بسیار کمتر از ۲ درجه سانتیگراد نگه دارند. دانشمندان هشدار می‌دهند در صورت گرمایش بیش از این حد بشریت در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

میانگین دمای جهانی از قرن نوزدهم تاکنون ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است، اما گوترش هفته گذشته اصرار داشت که حد هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد تنها با کاهش سریع و عمیق انتشار گازهای گلخانه ای در تمام بخش های اقتصاد جهانی ممکن است.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد: وضعیت بسیاری از کشورهای در حال توسعه وخیم است و مجموعه‌ای از عوامل باعث به‌وجود آمدن اوضاع اسفناکی شده است. گرسنگی و فقر بیشتر شده و خدمات آموزشی و درمانی در بسیاری از نقاط جهان کاهش یافته است.

وی افزود: روشن است که نظام مالی بین‌الملل هم متناسب با چالش‌های عظیمی که با آن مواجه هستیم نیست.

گوترش به جنگ اوکراین هم اشاره کرد و از تاثیر آن برجهان گفت و افزود که از فرصت حضور در نشست شورای اروپا برای پرداختن به این چالش‌ها استفاده می‌کند.

نشست دو روزه شورای اروپا امروز (پنجشنبه) با حضور سران ۲۷ کشور اروپایی در مقر اتحادیه واقع در بروکسل آغاز شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار