پانا از ضرروت همکاری وزارتخانه‌ها با آموزش و پرورش در آموزش‌های کاربردی گزارش می‌دهد؛

تاکید بر ارائه آموزش‌های کاربردی به دانش‌آموزان و خروج از مباحث تئوریک صرف

‌تهران (پانا) - بسیاری از کارشناسان بر این نکته متفق‌القول هستند که باید آموزش‌های کاربردی و عملی به دانش‌آموزان داده شود و به این منظور باید ارتباط پیوسته‌ای میان واحدهای فنی، صنعتی و خدماتی با مدارس کشور برقرار شده و تمامی وزارتخانه‌ها به آموزش و پرورش در این مسیر یاری دهند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر ارائه آموزش‌های کاربردی به دانش‌آموزان و خروج از مباحث تئوریک صرف

ناهید شمشیری - در این میان برخی نمایندگان مجلس از جمله یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که آموزش و پرورش باید از مفاهیم تئوریک صرف خارج شود. به گفته او باید ارتباط پیوسته‌ای میان واحدهای فنی، صنعتی و خدماتی با مدارس کشور برقرار شود.

آنگونه که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید مجموعه‌های صنعتی باید زمینه بازدید و توجیه دانش‌آموزان را از واحدهای تولید فراهم کنند و به آنها آموزش داده شود که باید چه مسیر تحصیلی یا رشته‌هایی را دنبال کنند تا بتوانند وارد آن دسته از مشاغل مورد نظر شوند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بوجه مجلس در گفت وگو با پانا درباره اقداماتی که می‌تواند به انتخاب مسیر شغلی مناسب توسط دانش‌آموزان کمک‌کننده باشد، اظهار کرد: «برای هدایت شغلی دانش‌آموزان، آموزش و پرورش باید از مفاهیم تئوریک خارج شده و درگیر مسائل عملی و کارگاهی شود تا ارتباط بیشتری میان مفاهیم واقعی زندگی و شغلی دانش‌آموزان برقرار شود.»

قادری با بیان اینکه باید ارتباط پیوسته‌ای میان واحدهای فنی، صنعتی و خدماتی با مدارس کشور برقرار شود، عنوان کرد: «‌دانش‌آموزان باید درگیر مسائل جامعه شوند و به جای آنکه موضوعات تئوریک صرف به آنها یاد داده شود، آموزش‌ها بیشتر جنبه کاربردی پیدا کند تا افراد خلاق و توانمندی وارد جامعه شوند.»

زمینه بازدید و آموزش دانش‌آموزان در واحدهای صنعتی و فنی فراهم شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد:‌ «مجموعه‌های صنعتی باید زمینه بازدید و توجیه دانش‌آموزان را از واحدهای تولیدی فراهم کنند و به آنها آموزش داده شود که باید چه مسیر تحصیلی یا رشته‌هایی را دنبال کنند تا بتوانند وارد آن دسته از مشاغل مورد نظر شوند.»

نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان کرد:‌ «این آشنایی باعث می‌شود تا برخی ایده‌هایی که در ذهن دانش‌آموزان در مورد مشاغل مختلف وجود دارد تقویت شده یا حذف شود و قطعا در انتخاب مسیر شغلی بهتر به آنها کمک‌کننده خواهد بود.»

کارشناس حوزه آموزش با تاکید بر اینکه مباحثی در رابطه با آموزش‌های اقتصادی به کودکان باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود، اظهار کرد بدون شک نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش را در مسیرآموزش‌های کاربردی به دانش‌آموزان، وزارتخانه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد و صمت یا سایر وزارتخانه‌ها همراهی کنند و یک تعامل چندجانبه باید در این مسیر وجود داشته باشد.

یعقوب محمودیان، کارشناس حوزه آموزش نیز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «در دوره‌های زمانی در آموزش و پرورش، طرح کاد و مهارت‌های عملی به دانش‌آموزان داده می‌شد که پس از آن به فنی و حرفه‌ای بدل شد. بدون شک یک سری از مهارت‌های زندگی به تناسب جنسیت در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

باید با تعامل با نهادها و ظرفیت‌هایی که در استان‌های مختلف وجود دارد، آموزش‌های کاربردی را به دانش‌آموزان ارائه داد

وی از تالیف کتابی در زمینه اقتصاد کودک و دانش‌آموز خبر داد و افزود: «اکنون پرسش‌هایی مطرح است به طور مثال اینکه دانش‌آموز باید چه مهارت‌های اقتصادی داشته باشد و اینکه دانش‌آموزان باید نگاه اقتصادی داشته باشند یا خیر‌، اظهار کرد:‌ «کتاب اقتصاد دانش‌آموز در دست تالیف است که در آن به این بحث که کودک یا نوجوان باید از کودکی پس‌انداز یا مدیریت امور مالی را آموزش ببینند یا خیر پرداخته خواهد شد.»

محمودیان با اشاره به ضرورت آموزش در دروس و مهارت‌های کاربردی در آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ «به طور مثال در تحقیقی مشخص شد در یک دبیرستان دخترانه مهارت‌های پذیرایی از چند مهمان نیز وجود ندارد. احیای طرح کاد با این حجم از دانش‌آموزان ممکن است شدنی نباشد اما آموزش مهارت‌های عملی به دانش‌آموزان باید تقسیم‌بندی و در نظام آموزشی به صورت منسجم‌تری پیگیری شود.»

وی ادامه داد:‌ «بدون شک نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش را در این مسیر وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد و صمت یا سایر وزارتخانه‌ها همراهی کنند و یک تعامل چندجانبه باید در این مسیر وجود داشته باشد.»

کارشناس حوزه آموزش اظهار کرد:‌ «باید با تعامل با نهادها و ظرفیت‌هایی که در استان‌های مختلف وجود دارد، آموزش‌های کاربردی را به دانش‌آموزان ارائه داد.»

مدیر گروه پژوهشکده بیمه اظهار کرد: «با رایزنی‌های انجام‌شده در تلاش هستیم تا بحث اقتصاد کودک و دانش‌آموز به عنوان یک واحد درسی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه با استفاده از تجارب سایر کشورها نوشته شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا برخی از مباحث آن در کتاب‌های درسی گنجانده شود.»

وی با بیان اینکه اکنون هیچ رویکرد واحدی برای اقتصاد کودک و نوجوان وجود ندارد،‌ تصریح کرد:‌ «پرسش‌های مهمی مطرح است به طور مثال آیا باید به کودک اجازه دهیم که خود برای مخارجش تصمیم بگیرد یا آنکه پس‌انداز کردن برای کودکان خوب است یا بد است و اینکه کودکان با موضوعات اقتصادی چه مواجهه‌ای باید داشته باشند.»

وی ادامه داد:‌ «همچنین این پرسش که الگودادن یا ساختن ذهن اقتصادی در کودکان از چه سنینی باید انجام شود یا آنکه باید به کودکان بودجه محدود یا غیرمحدود داده شود از سوالاتی است که هنوز پاسخ‌هایی روشنی برای آن معین نشده و با تعیین می‌توان در کتب‌های درسی نیز برای موضوعات آشنایی دانش‌آموزان با اقتصاد تصمیم‌هایی اتخاذ کرد.»

براساس این گزارش اشتغال اکنون به دغدغه مهم تمامی کشورها از جمله ایران بدل شده است و یکی از موضوعاتی که در کانون توجه سیاستگذاران قرار دارد، این است که بتوانند برای جمعیت فعال و تازه‌وارد به جامعه شغل ایجاد کنند.

مطالعات نشان می‌دهد انتخاب درست،‌ تصمیم‌گیری، حمایت خانواده یا بی‌تصمیمی بر رشد مسیر شغلی دانش‌آموزان تاثیر معنادار دارند. به طوری که بی‌تصمیمی به کاهش و خودکارآمدی تصمیم‌گیری و حمایت خانواده بر افزایش رشد مسیر شغلی تاثیر می‌گذارد.

دانش‌آموز در نخستین گام در طراحی مسیر شغلی باید به ارزیابی شــخصیت خود بپردازد و از جمله بررسی کند که چه چیزی محرک وی در زندگی است و آنگاه آگاهی و بصیرت حاصل از این ارزیابی را در یک شغل بگنجاند. پس، خودآگاهی نخستین مرحله در فرایند انتخاب شغل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار