آشنایی با موزه وقف خراسان جنوبی

بیرجند (پانا) - مجموعه ارزشمند وقف از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی هم‌زمان با یک‌صدمین سال تأسیس مدرسه شوکتیه در سال 1382 در ضلع شمالی بنای تاریخی مدرسه شوکتیه طراحی و راه‌اندازی شد.

کد مطلب: ۱۳۵۶۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با موزه وقف خراسان جنوبی

این بنا به سبک دو ایوانی و در دو طبقه ساخته شده و بزرگ‌ترین حسینیه تاریخی بیرجند محسوب می‌شود و از شاهکارهای معماری زمان خود به شمار می‌آید. عناصر معماری آن شامل: دو سردر ورودی با تزیینات مقرنسکاری، هشتی‌ها، دالان‌های منتهی به صحن، صحن، حوض‌خانه، ایوان، گنبدخانه و حجره‌ها و رواق‌های اطراف صحن است.
مجموعه وقف شامل اسناد و نسخ خطی، ظروف، منسوجات و لوازم روشنایی وقفی است. از نفیس‌ترین آثار این نمایشگاه دایمی می‌توان به قرآن‌های خطی دست‌نویس مزین با آب‌طلا اشاره کرد.

سماورهای زغالی، انواع قهوه‌جوش و ظرف‌های پذیرایی مجالس (جشن‌ها و عزاداری‌ها)، تُنگ‌های و ظروف بزرگ مسی توزیع آب و شربت در گذرگاه‌ها، شمعدان‌ها و انواع چراغ‌های روشنایی در این مجموعه گردآوری و به نمایش درآمده است. قدمت اشیاء این مجموعه از دوره صفوی تا عصر حاضر را در بر می‌گیرد.

نشانی این موزه در بیرجند، خیابان منتظری 3، مدرسه و حسینیه شوکتیه است. همچنین ساعت بازدید با هماهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند امکان پذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار