در نشست مجازی اعضای هیات‌ممیزی رتبه‌بندی با مدیران مدارس مطرح شد؛

میزهای پاسخگویی به معلمان در مورد رتبه‌های کسب‌شده با عضویت ادارات سنجش، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد تشکیل شود

تهران (پانا) - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بر تشکیل میزهای پاسخگویی به معلمان در مورد رتبه‌های کسب‌شده با عضویت ادارات سنجش، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۶۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
میزهای پاسخگویی به معلمان در مورد رتبه‌های کسب‌شده با عضویت ادارات سنجش، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد تشکیل شود

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش؛ نشست مجازی اعضای هیات‌ممیزی رتبه‌بندی فرهنگیان با مدیران مدارس برگزار شد.

حجت‌اله الماسی، مدیرکل دفتر وزارتی با اشاره به تقاضاهای مکرر استان‌ها که ادامه فرایند رتبه‌بندی معلمان و نحوه رسیدگی به اعتراضات مشخص شود به همین علت روز گذشته جلسه هیات ممیزه تشکیل و آیین‌نامه رسیدگی به اعتراضات مصوب شد و پیگیری این کار به اداره کل ارزیابی عملکرد داده شد.

هدف ما کمک به معلمان است تا به حق قانونی خود برسند

سیدمجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی و عملکرد در ادامه این نشست اظهار کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان، اولین تجربه آموزش‌وپرورش بود. مبنای رتبه‌بندی، خوداظهاری معلمان است و در ادامه مدارکی که معلمان ارائه داده‌اند توسط مدیر مدرسه بررسی می‌شود. تمام تلاش اعضای هیات‌ممیزه استانی و مرکزی بر این اساس بوده است که تمامی ارزیابی‌ها بر اساس مدارک ارائه‌شده باشد و دقت نظر کافی برای احقاق حق معلمان وجود داشته باشد. بر اساس پیش‌بینی قانون، معلمان می‌توانند نسبت به رتبه‌های کسب‌شده اعتراض نمایند و هدف ما کمک به معلمان است تا به‌حق قانونی خود برسند.

وی ادامه داد: در حوزه رسیدگی به اعتراض 3 گام را تعریف کرده‌ایم. گام اول، ثبت اعتراض است که ۱۰ روز مهلت دارد. در گام دوم، اجازه اصلاح برخی از مستندات و مدارک را به فرد می‌دهیم و در گام سوم، رسیدگی به شکایات آغاز می‌شود و با استفاده از ظرفیت کارگروه‌ها در سطح منطقه، پرونده‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند و معاونت‌های مناطق کارگروه‌هایی را بر اساس آیین‌نامه هیئت‌های رسیدگی تشکیل و رسیدگی به اعتراضات را آغاز می‌کنند که اگر نیاز به بازبینی مدارک و مستندات باشد آن را انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: باید میزهای پاسخگویی به همکاران با عضویت ادارات سنجش، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد تشکیل شود و به سؤالات معلمان در این حوزه پاسخ داده شود و نگرانی‌های آنان را رفع کنند. به همه معلمان اطمینان خاطر می‌دهم که تقاضاهای تک‌تک آنان را با استفاده از ظرفیت‌هایی که در استان‌ها و مناطق داریم، خواهیم شنید و وضعیت رسیدگی به مدارک را در هفته‌های آینده آغاز خواهیم کرد و در مسیر حق و قانون حرکت خواهیم کرد.

خودارزیابی معلمان باهدف آشنایی معلمان با فرایند رتبه‌بندی بود

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در مورد ویژگی‌های نظام رتبه‌بندی گفت: نظام رتبه‌بندی به‌صورت سامانه‌ای در تمامی مراحل آن انجام شد و تمام سوابق ثبت‌شده است که به‌صورت یک بانک کامل در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دارد. دوم همه مشمولان قانون رتبه‌بندی شامل این طرح شدند و هیچ استثنایی برای هیچ فرد یا گروهی قائل نشدیم و همه به‌صورت یکسان موردبررسی قرار گرفتند. ویژگی سوم این است که همه مراحل رتبه‌بندی بر اساس قانون و ظرفیت‌های قانونی انجام شد. ویژگی چهارم این بود که در انجام رتبه‌بندی از ظرفیت‌های داخلی آموزش‌وپرورش و معلمان استفاده شد و ارزیابان حرفه‌ای از همکاران آموزش‌وپرورشی ما بودند و از خارج از مجموعه نظام آموزش‌وپرورش در این فرایند دخیل نبودند.

وی ادامه داد: خودارزیابی معلمان، ملاک ارزیابی نبود بلکه هدف آشنایی معلمان با فرایند رتبه‌بندی بود تا بدانند در طول فرایند رتبه‌بندی چه فرایندهای وجود خواهد داشت و چگونه رتبه‌بندی می‌شوند.

زارعی ادامه داد: مدیران مدارس به توصیف و ارزیابی رفتارها و فعالیت‌های معلمان پرداخته‌اند و برای اینکه استانداردسازی صورت بگیرد رفتارهای استانداردسازی شده‌ای در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت تا بر اساس فعالیت‌های معلمان یکی از سطوح فعالیت را انتخاب کنند. به‌عنوان‌مثال در شایستگی تعامل و ارتباط مؤثر ابعادی مانند؛ خوب صحبت کردن، خوب شنیدن، انتقال مفاهیم و غیره مدنظر بوده است و با این مصادیق در سامانه، توصیف رفتار سنجیده و تبدیل به امتیاز می‌شد که به معنای امتیاز مستقیم مدیر نبوده است.

زارعی ادامه داد: برای انجام این فرایند جلسه‌ای در شبکه شاد تشکیل و راهنمای عملی برای مدیران مدارس ارائه شد و توصیف‌ها تشریح شد. همچنین مدیران مدارس مرجع مورد وثوق ما بودند که باید مدارک بارگذاری شده را با اصل مدارک تطبیق می‌دادند که این مستندات از جنس شایستگی بوده است و سایر مستندات مانند مدارک تحصیلی، ارزشیابی معلمان و غیره در سامانه موجود بود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت ادامه داد: در مرحله بعد ارزیابان به بررسی مدارک می‌پرداختند. ارزیابان توصیف رفتار با مصادیق رفتار را بررسی می‌کردند و اگر همکاری در این حوزه، نمره‌ای کسب کرده است باید بررسی می‌کردند، چه مدرکی در سایر بخش‌ها در این حوزه داشته است. همچنین ارزیابان اگر به این نتیجه می‌رسیدند که مستندی مربوط به آن سنجه نیست، کدهایی برای اعضای هیات‌ممیزه درج می‌کردند. اعضای هیئت ممیزه بر اساس نظر ارزیابان بررسی را انجام می‌دادند و اگر مغایرتی وجود داشت پرونده را به ارزیابان ویژه ارسال می‌کردند.

زارعی بیان کرد: رتبه 3 را باید اعضای هیات‌ممیزه‌های استان تائید می‌کردند و برای رتبه‌های ۴ و ۵ را باید هیات‌ممیزه مرکزی تائید می‌کرد، لذا مجدداً فرایندهای بررسی مدارک در هر 2 هیات مورد بررسی قرار می‌گرفت و برای تک‌تک همکاران این فرایند انجام‌شده است.

وی گفت: پس از صدور احکام و تعیین رتبه ممکن است خطای انسانی یا در سامانه مشکلی پیش‌آمده باشد و همکاران محل اعتراض دارند و ممکن است همکاران بر اساس ارزیابی کیفی که انجام‌شده می‌توانند اعلام کنند که مدارک دیگری داشته‌اند که قابلیت بررسی دارد و بخش‌هایی که نیاز به مستند نداشته است در این مرحله نیز نیاز به بارگذاری مستندات ندارد اما مدارکی که قابلیت بارگذاری مستندات داشته است می‌توانند در مرحله اعتراض بارگذاری کنند.

زارعی با اشاره به اینکه برخی همکاران با سنوات بالا رتبه‌های پایین را کسب کرده‌اند، اظهار کرد: امتیاز سنوات برای معلمان با ۳۰ سال سابقه کار نهایتاً ۶۰ امتیاز است و مدرک تحصیلی حداکثر ۸۰ امتیاز دارد و مطمئنیم همکاران با مدارک تحصیلی یا سابقه کار بالا شایستگی‌های فراوانی دارند که نیاز است این شایستگی‌ها را با استفاده از مدارکی که اخذ کرده‌اند، ارائه دهند.

وی تصریح کرد: کارنامه مفصلی در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت که ارزشیابی‌هایی که در رتبه‌بندی انجام‌شده است را در اختیار معلمان قرار می‌دهد که بر اساس این نتایج معلمان می‌توانند مسیری که برای رشد و توانمندی سازی خود نیاز دارند را برنامه‌ریزی کنند.

معلمانی که هیچ مدارکی از آن‌ها به هیات‌ممیزه نرسیده، رتبه‌ای برای آن‌ها درج نشده

سجاد سیاح، رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اظهار کرد: در حوزه اعتراض‌های معلمان به رتبه‌های اعلام‌شده 2 بخش برنامه‌ریزی‌شده است که در بخش اول، همکاران می‌توانند در حوزه مصادیقی که نسبت به آن اعتراض دارند، آن مصادیق را بنویسند و بارگذاری جدیدی را در این مرحله برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که اگر همکاری نیاز به رجوع به مدرسه و ادارات دارد برای اخذ مدارک را دارد، با توجه به تعطیلات پیش رو ازنظر کمبود وقت و زمان متضرر نشوند.

وی تصریح کرد: برای برخی افراد هیچ‌گونه رتبه‌ای درج نشده است که به‌این‌علت است که هیچ مدارکی از این افراد به هیات‌ممیزه نرسیده است.

سیاح گفت: به دلیل فشردگی و حجم کار ممکن است رضایت همکاران را کسب نکرده باشیم، لذا در سال جاری اعتراضات به‌طور ویژه بررسی خواهد شد و به دنبال احقاق حق همه همکاران خواهیم بود.

پشتیبانی رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های مکرر وزیر آموزش‌وپرورش باعث استقرار رتبه‌بندی شد

صادق ستاری‌فر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اظهار کرد: رتبه‌بندی نقطه شروع و پایان ندارد، رتبه‌بندی یک نظام است که در طول خدمت همه همکاران ادامه دارد و همه تلاش ما این بود که به‌طور کامل از قانون استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه در سال دوم رتبه‌بندی هستیم و نص قانون این است که در سال سوم همکاران مجدداً باید بررسی شوند، اظهار کرد: فرایند رتبه‌بندی همچنان ادامه دارد و همه همکاران شامل آن خواهند شد. باید رتبه‌های همکاران در این مرحله تا پایان اسفندماه اعلام می‌شد.

ستاری‌فر تصریح کرد: پشتیبانی رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های مکرر وزیر آموزش‌وپرورش باعث شد تا ما بتوانیم مرحله استقرار رتبه‌بندی را انجام دهیم.

وی گفت: خود را مکلف می‌دانیم که اعتراضات همکاران را پاسخ دهیم و برخی اشکالاتی که رؤیت شده است را حل خواهیم کرد. خود را متعهد می‌دانیم که نسبت به اعتراض همکاران اقدام نماییم، لذا مراحل انجام این کار در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه فناوری و ارزیابی و عملکرد و سنجش انجام‌شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار