در جلسه‌ای به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی صورت گرفت

ادامه تدوین «سیاست‌های کلی توسعه دریامحور» در مجمع

تهران (پانا) - مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور روسای قوای قضاییه و مقننه، دبیر و سایر اعضاء مجمع تشکیل جلسه داد و تدوین و تصویب سیاست های کلی «توسعه دریامحور» را ادامه داد.

کد مطلب: ۱۳۵۶۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ادامه تدوین «سیاست‌های کلی توسعه دریامحور» در مجمع

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه عصر روز چهارشنبه ۲۴ اسفندماه 1401 بررسی سیاست های کلی «توسعه دریامحور» در دستور کار قرار گرفت و بحث در کلیات و بند اول این سیاست های کلی ادامه یافت.

در این جلسه بخش دوم گزارش دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در مورد وضعیت دریایی کشور از جمله (بنادر و کشتیرانی، تجارت، ترانزیت و شیلات) و مقایسه آنها با سایر کشورهای منطقه و جهان و ظرفیت ها، مزیت ها و فرصت ها ارائه شد.

وی با اشاره به اهداف مصرح در سند چشم انداز در افق 1404 گفت: بهبود نگرش و ارتقاء فرهنگ دریا و رشد همگن در توسعه دریامحور باید مورد تاکید قرار گیرد تا اقتدار و تمدن دریایی ایران احیاء شوند.

همچنین دکتر صفایی، معاون وزیر راه و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، نیز از داشته ها و توانمندی های دریایی کشور به ویژه در عرصه اقتصاد دریایی گزارشی ارائه کرد.

در ادامه جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به محتوای گزارش های ارائه شده در این جلسه گفت: باید با استفاده از فرصت ها از جمله گسترش تجارت دریایی، عقب ماندگی ها را به سرعت جبران کنیم. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، سیاست های کلی دریامحور باید با اتقان و نگاه به آینده تدوین شوند.

دکتر ذوالقدر با اشاره به سیر تدوین پیش نویس سیاست های کلی توسعه دریامحور و تصویب مقدمه این سیاست ها در جلسه شورای مجمع گفت: محتوای 9 بند پیشنویس ارسالی دفتر مقام معظم رهبری در قالب 6 بند در کمیسیون زیربنایی مجمع جمع بندی شد که بند اول آن اشاره به هدف این سیاست ها دارد. بند دوم نیز در خصوص سیاست گذاری و مدیریت واحد است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بند سوم مصوبات کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع، به لزوم داشتن یک سیاست آمایشی در پهنه بندی دریا، کرانه و پس کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری تاکید دارد.
وی در خصوص بند چهارم پیش نویس این سیاست ها، اظهار داشت: بند چهارم نیز ایجاد زیرساخت ها را دنبال می کند. بند پنجم بر حمایت از سرمایه گذاران و مردم بومی مناطق دریایی تاکید دارد و بند ششم هم به همکاری های بین المللی و دفع تنش و جذب سرمایه اشاره دارد.

اعضای مجمع در ادامه جلسه، به بحث و تبادل نظر در خصوص محتوای بندهای سیاست های کلی توسعه دریامحور پرداختند که با رای اعضای مجمع، صدر بند اول این سیاست ها به این شرح تصویب شد:«توسعه فعالیت های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه‌ها»
همچنین محتوای ذیل این بند، در خصوص ظرفیت رشد تولید ناخالص در مناطق دریایی برای تکمیل به کمیسیون مشترک زیربنایی و اقتصادی ارجاع شد.

در پایان این جلسه، دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گزارشی از روند تصویب بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و اصلاح ایرادات هیئت عالی نظارت در مجلس ارائه کرد و گفت: تا آنجایی که توانستیم ایرادات را اصلاح کردیم و در موارد کمی، بر مصوبات مجلس اصرار داریم. ما تلاش کرده ایم که سقف بودجه عمومی را در مجلس افزایش ندهیم.

وی با تاکید بر اصلاح جهت گیری ها در مجلس و مجمع گفت: ما باید در تحقق سیاست های کلی، رویکردی عمل کنیم. شخصا اجرای سیاست های کلی را در صحن مجلس پیگیری می کنم. پیشنهاد می کنم که با حضور دوستان مجمع در جلسات مشترک، مسائل همدلانه پیگیری شود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام، فردا در جلسات فوق العاده صبح و عصر، مصوبات مجلس در خصوص بودجه ۱۴۰۲ را بررسی خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار