روستای آغشت و قلعه نعروف یکی از بکرترین مکان‌های دیدنی ساوجبلاغ

کرج (پانا) - روستای آغشت روستایی کوچک و زیبا در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است. این روستا در نزدیکی روستای برغان قرار دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای معتدلی است که در فصل تابستان افراد را از شهرهای تهران و کرج به خود جذب می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
روستای آغشت و قلعه نعروف یکی از بکرترین مکان‌های دیدنی ساوجبلاغ

ساکنین دائمی آغشت، اهالی قدیمی این منطقه هستند و سایر افراد نیز ساکنین شهرهای اطراف هستند که در این منطقه خوش آب و هوا ویلا دارند و در تعطیلات، اوقات خود را در این منطقه سپری می‌کنند. فاصله آغشت از تهران در حدود ۳ ساعت است و برای تعطیلات آخر هفته یک گزینه مناسب است.

تاریخچه روستای آغشت با توجه به یافته‌های مختلف به چند هزار سال قبل برمی‌گردد. آثار تاریخی مختلفی که در این روستا هستند گاه به دوره صفویه برمی‌گردند، اما یافته‌های دیگر نشان می‌دهند که اولین ساکنین این منطقه زرتشتیان گبر بودند و دلیل سکونت آن‌ها در این منطقه، فراوانی آب و خاک حاصلخیز آن بوده است.

دلیل نام‌گذاری روستا به این نام، فراوانی آب این منطقه است. آغشت ترکیب آب (آو در گویش محلی) و غشت به معنی انباشته شده و فراوان است و همین نام‌گذاری هم نشان می‌دهد که آب چه نقشی در شکل‌گیری این روستا داشته است.

مکان‌های تاریخی آغشت عبارتند از (آبشار شرشربند آبشار آغشت)، پل تاریخی برغان در آغشت، گرمابه و حمام تاریخی آغشت، مسجد جامع روستای آغشت و برغان، قلعه آغشت مرموز، قلعه آغش.

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های آغشت، قلعه‌ای است که به سبک معماری اروپایی قرون وسطا ساخته شده است و به قلعه هاگوارتز ایران معروف است (‌اگر به سری فیلم یا کتاب‌های هری پاتر علاقه داشته باشید، اینجا قطعا بهشت شماست!). اما باید بدانید که قلعه آغشت با وجود داشتن این سبک معماری خاص، تاریخچه خاصی ندارد و تنها ملک شخصی یک فرد با ذوق است. معماری با فرم قلعه، با پنجره‌های زیاد و البته کاملا متقارن، این ملک را نسبت به سایر املاک منطقه متفاوت کرده است. این ملک شخصی، که ورود به آن نیز ممنوع است، متعلق به فردی ساکن تهران است. قلعه آغشت با نظارت مهندسین معماری و ایده مالک ساخته شده است و چندین سال است که به همین شکل رها شده و تنها می‌توانید از بیرون قلعه آن را ببینید و با آن عکسی بیاندازید. همچنین می تواند یکی از خاص ترین لوکیشن های تاپ برای عکاسی باشد.

قلعه آغشت همچنین یک ملک مسکونی است که به تازگی ساخته شده است. این ملک قدمت تاریخی ندارد و تنها معماری خاص آن است که برای مسافران و گردشگران جذاب است.

دانش آموزخبرنگار: دانیال درفش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار