برگزاری مراسم آیینی «نو اوستی» در چهارشنبه‌سوری در اردبیل

اردبیل (پانا) - به‌منظور احیای سنت‌های محلی و بومی اردبیل، صبح آخرین چهارشنبه سال مراسم آیینی نو اوستی در محل پل هفت چشمه برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۵۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مراسم آیینی «نو اوستی» در چهارشنبه‌سوری در اردبیل

اباصلت ابراهیمی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل از اجرای ویژه‌برنامه‌های استقبال از نوروز خبر داد و اظهار کرد: همزمان با فرا رسیدن عیدنوروز، برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر برگزار خواهد شد.

وی به اجرای آیین تکم‌گردانی در سطح شهر طی روز سه‌شنبه که از آیین‌های کهن پیشواز از نوروز در اردبیل است، اشاره کرد و افزود: جشن «نو اوستی» یا «سو اوستی» صبح چهارشنبه آخر سال با هدف احیای سنت‌های محلی و بومی اردبیل، در محل یدی‌گوز کورپوسی (پل هفت چشمه) برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل عنوان کرد: فضاسازی شهری به‌مناسبت نوروز، آماده‌سازی سفره‌های هفت‌سین در فرهنگسرا‌های شهر اردبیل، برگزاری کارگاه‌های سبزه‌آرایی و سفره هفت‌سین در فرهنگسرا‌ها و برپایی سه‌شنبه‌بازار ویژه نوروز و...، از دیگر برنامه‌های طرح بهار است.
گفتنی است بسیاری از رسوم کهن با گسترش زندگی شهری و ورود فناوری‌های نوین به خانه‌ها به فراموشی سپرده شده است، اما بعضی رسوم با اندکی تغییر همچنان جایگاه ویژه‌ای در برخی مناطق شهری و روستایی دارند که از جمله آن‌ها مراسم "نو اوستی" در نقاط مختلف استان اردبیل است.

جارو زدن آب، قیچی کردن آب، رها کردن کفش‌های کهنه در آب و سه بار از عرض رودخانه رد شدن از جمله کار‌هایی است که در مراسم "نو اوستی" یا همان "سو اوستی" به معنای پریدن از آب روان انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار