رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو :
مدیریت زمان، مهارتی که کمک میکند تا ثانیههای ارزشمند زندگی خود را مورد شناسایی قرار دهد
بهارستان دو( پانا) - رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو، مدیریت زمان را در واقع مهارتی دانست که به افراد کمک میکند تا بتوانند اتلافکنندههای زمان خود را مورد شناسایی قرار دهد.
![مدیریت زمان، مهارتی که کمک میکند تا ثانیههای ارزشمند زندگی خود را مورد شناسایی قرار دهد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTRiMDQ2r70N/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHiYZ99y2rLRYsAIKXaKdntA,,/MTRiMDQ2r70N.jpg)
راضیه مهدوی رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو در جلسهای که با مشاورین مدارس در سالن فرهنگ اداره آموزش و پرورش برگزار شد بیان کرد: یادگیری مهارت مدیریت زمان منجر به بهبود کارایی و بهرهوری، استرس کمتر و موفقیت بیشتر در زندگی میشود.
مهدوی به چهار دیدگاه مدیریت زمان اشاره کرد و گفت : مرحله اول تعهد است، تعهد یک انضباط شخصی است که سختترین مرحله مدیریت زمان است، چون در تعارض با عادتهای قبلی فرد قرار دارد، دانشآموزان باید خود را متعهد سازند و هدفهای خود را مشخص و آن را یاداشت برداری کنند و در معرض دید خود قرار دهد، مدیریت زمان فرد را پایبند و متعهد میکند که هرکاری در زمان خود انجام داده شود و به روزهای آینده موکول نکند.
وی عنوان کرد: مرحله دوم تجزیه و تحلیل است ، دانشآموز در این مرحله میتواند بیشترین زمانی که به کارهای بیارزش اختصاص داده است شناسایی کند و با جمعآوری دادههای در شرایط وضع موجود در جهت ترسیم وضع مطلوب آینده گام بردارد و برای مرحله سوم برنامه ریزی درستی داشته باشد.
مهدوی در مرحله سوم گفت: مرحله سوم به وسیله آن دانشآموز میتواند ساعات زیادی از انجام کارهای غیرضروری جلوگیری کنند ، و به فرد کمک میکند که با توجه به اهمیت و ضرورت انجام آن فعالیتها برنامه ریزی کنند؛ متاسفانه دانشآموزان امروزی فعالیتهای خود را براساس سختی راحتی کار و فوریت انجام آن است، نه اهمیت آن، اولویت بندی میکنند.
وی خاطر نشان کرد: مرحله چهارم مدیریت زمان پیگیری و تحلیل مجدد است، در واقع به فرد کمک میکنند که در سه فرایند قبلی آسیبها را شناسایی کند؛ مدیریت زمان یک فرایند مداوم از تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل دوباره و برنامه ریزی دوباره می باشد.
در ادامه رابط هدایت تحصیلی بهارستان دو اظهار کرد: امروز مسالهای که در دانشآموزان به وضوح قابل مشاهده است تعطل و مسامحه در طول دوران تحصیلی است ، تعطل یعنی به تعویق انداختن کارها به زمان دیگر است؛ علت تعطل و مسامحه نداشتن مدیریت زمان است ، با داشتن مدیریت زمان دانشآموزان آگاه میشوند در طول روز بیشترین زمان به چه کاری اختصاص میدهند، بهترین راه مقابله با تعطل در تحصیل برنامه ریزی درست و مدیریت زمان است.
این مقام مسئول به رایج ترین دلایلی که باعث تعلل در دانشآموزان میشود تشریح کرد و گفت: عدم شناخت کافی فرد از خود، بی رمقی و بیحالی فرد، عدم مهارت کافی در انجام کار ، ترس از شکست، فراموشی، کمبود علاقه ، کلیت دیدن کار به نظر بزرگ و ناخوشایند انجام کار است.
در پایان مهدوی به نکاتی که به دانشآموز کمک کرد تا از تعطل خودداری کنند تصریح کرد : فهرست بندی کارها، برنامه ریزی، تعهد دادن انجام کار در حضور دیگران ، انتخاب مناسب محیط برای مطالعه ، بعداز انجام کار به خود پاداش دهید، کار سخت ساده کنید ، در فرصت مناسب فعالیت درسی خود را انجام دهید.
وی با تاکید بر زمانبدی وقت برای آمادگی کنکور یا امتحانات پایان ترم گفت: برای استفاده درست از وقت در زمان آمادگی کنکور و امتحانات ترم آخر میباسیت به نکات که گفته شد دقت کرد؛ استفاده بهتر از وقت های مرده، تنظیم کردن خواب و تغذیه، فعالیتهای بدنی، توجه به نوسانات روز در طول هفته ، کنترل زمان فعالیتهای روزمره ، تهیه ابزار های کمک درسی است.
مهدوی در پایان صحبتهای خود ذکر کرد: داشتن یک برنامه زمانی برای دروس موجب میشود دانشآموزان بهتر دروس رو متوجه شود.
خبرنگار دانشآموز: پارمیدا پرنلو
ارسال دیدگاه