ارتقای فرهنگ کتابخوانی، از اولویت‌های اصلی مدیریت کتابخانه‌های سازمان است

تهران (پانا) - عباس باباخانیان، مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از اقدامات ویژه این سازمان در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهر تهران خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۱۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای فرهنگ کتابخوانی، از اولویت‌های اصلی مدیریت کتابخانه‌های سازمان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، باباخانیان ضمن تاکید بر تلاش برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در پایتخت، گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص اهمیت مطالعه و کتابخوانی در نظام فرهنگی کشور و جایگاه این موضوع در ارتقای فرهنگ عمومی، یکی از اولویت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت متمرکز همه فعالیت‌های حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی و همچنین توسعه و تجهیز کتابخانه‌های شهر تهران بوده است.
وی افزود: در این راستا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تحت پوشش داشتن 110 کتابخانه‌ عمومی و موضوعی و دارا بودن حدود 3 میلیون نسخه کتاب و بیش از 6 میلیون مراجعه‌کننده در سال، به‌‌عنوان پُرمخاطب‌ترین مجموعه‌‌ کتابخوانی شهر تهران، پرچم‌دار ارائه خدمات استاندارد کتابخانه‌ای در شهر تهران بوده و نیز طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع ترویج فرهنگ کتابخوانی را عهده‌دار است.
باباخانیان شبکه یکپارچه کتابخانه‌‏های سازمان فرهنگی هنری را نخستین شبکه کتابخانه‏‌های عمومی کشور خواند و ادامه داد: با اجرای این طرح، امکان عضویت در نزدیک‌ترین کتابخانه محل سکونت و استفاده رایگان از خدمات و امکانات همه کتابخانه‌ها در سطح شهر تهران برای شهروندان تهرانی، فراهم شده است.
وی افزود: تأمین منابع و تجهیزات کتابخانه‌ها، نوسازی و به‌روز رسانی تجهیزات کتابخانه‌ای و همچنین شاداب‌سازی کتابخانه‌ها، از رویکردهایی است که مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این راستا 25 کتابخانه با تجهیزات کتابخانه‌ای جدید، نوسازی شده و همچنین در جهت به‌روز رسانی منابع کتابخانه‌ها، تعداد 187/165 نسخه کتاب و منابع کتابخانه‌ای به‌منظور بهره‌مندی شهروندان به مجموعه کتابخانه‌ها اضافه شده است.
مدیر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری ضمن اشاره به راه‌اندازی «سامانه مشاوره کتاب (سَـمک)»، گفت: این طرح نیز با هدف راهنمایی مخاطبان در خصوص معرفی کتاب‌های مناسب با توجه به نیازهای آن‌ها در چند فاز در نظر گرفته شده است که در فاز اول جهت ایجاد بسترهای مناسب با امکانات و توانمندی‌های موجود در بین کتابداران سازمان، از طریق 5 روش ارتباطی از جمله شماره تماس 96659665 مشغول فعالیت است.
باباخانیان اظهار داشت: اجرای برنامه‌‏ها و تولید محصولات متنوع ترویجی در بستر فضای مجازی و برگزاری پویش‌‏های کتابخوانی از دیگر اولویت‌های سازمان در حوزه کتاب و کتابخوانی است. همچنین برگزاری سالانه‌ «فرهنگ‌سرای کتاب» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ویژه‌برنامه‌های «هفته‌ کتاب»، برگزاری «نمایشگاه‌های کتاب»، «پاتوق کتاب»، برگزاری نشست‌های «رونمایی و نقد و بررسی کتاب»، «کتابگرد هدهد»، «پیک کتاب»، «پویش‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان»، «جشنواره‌های مجازی کتابخوانی»، «مسابقات کتابخوانی»، «جشنواره‌ مادران قصه‌گو»، «تجلیل از نویسندگان محلات و مناطق شهر تهران»، «پویش کتابخوانی 20 و20»، «باشگاه کتابخوانی 100‌تایی‌ها» و «کتابدار شو» از جمله برنامه‌های فراگیر این سازمان در حوزه‌ کتاب و کتابخوانی است.
وی گفت: همچنین بیش از 1881 عنوان برنامه حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب‌هایی نظیر: تولید محصول، نشست، کارگاه، نمایشگاه، مسابقات و... بصورت مجازی و حضوری در سال جاری در کتابخانه‌های سازمان اجرا شده است که مورد استقبال بسیار خوب شهروندان شهر تهران قرار گرفته است.
باباخانیان در پایان درخصوص فعالیت‌های آتی این مجموعه گفت: طرح جامع کتابخوانی شهر تهران، ایجاد شبکه حرفه‌ای کتابداران، پیک کتاب، ثبت و به اشتراک‌گذاری تجارب برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی از فعالیت‌های پژوهشی در دست اقدام سازمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار