در همایش گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی؛
مدیریت مدارس در ۱۰ اسفند به صورت سراسری بر عهده دانش آموزان است
مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی با موافقت رئیسجمهور بر اساس جغرافیای نیاز در معاونت پرورشی کسب شد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برداشتهای متفاوت و متضاد از امور تربیتی منجر به کم کاری امور تربیتی شده است، از عهده گیری مدیریت مدارس توسط دانشآموزان در روز ۱۰ اسفند به صورت سراسری در راستای مشارکت فعال دانش آموزی خبر داد .
اصغر باقرزاده؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش در همایش گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی ضمن بر شدن چالشهای مهم امور تربیتی خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعات سوابق موجود و نشست برگزار شده با معلمان و مدیران متوجه کمرنگی نقش امور تربیتی در مدارس با توجه به گستردگی اهداف و محورهای کانونی و فرعی آموزش و پرورش شدیم که در این راستا برداشتهای متفاوت و متضاد از امور تربیتی منجر به کم کاری امور تربیتی شده است.
وی ادامه داد: چالشهای مهم امور تربیتی از قبیل روشن نبودن نقش مربی در مدرسه، حجم بالای بخشنامهها بدون رعایت اقتضائات مدرسه و جنسیت دانشآموزان، بیتوجهی به کیفیت و اثربخشی فعالیتها، کمرنگ بودن نقش دانشآموزان، کمرنگ بودن نقش تربیتی اولیا و مدیران، چالش مالی و انحصاری کردن تربیت در امور تربیتی، موجب به حاشیه راندن امور تربیت می شود.
باقرزاده ضمن برشمردن رویکردهای متفاوت بر اساس چالشهای معاونت پرورشی و فرهنگی افزود: «یکی از اولین رویکردهای ما ایجاد گفتمان واحد در معنای تربیت بر اساس سند تحول است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به روشنی تربیت را تحول آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه همه ابعاد به حساب می آورد، که به نوعی معنای واحدی از تربیت است و کانون محوری تربیت را هویت معرفی کرده است که همه برنامه ها حول محور قانونی هویت باید طراحی شود و هویت را مجموعه بینش ها، باور ها، گرایش ها و انواع صفات حسنه بیان کرده است.»
وی در خصوص نقش مربی تربیتی افزود: «نقش مربی تربیتی بر اساس سند تحول بنیادین در مدارس، هدایت گری، تسهیل گری، ایجاد محیط تربیتی، کمک به مدیریت فرهنگی و تربیتی مدرسه است که البته تک تک ارکان مدرسه نقش ویژه و شایسته و مهمی را در تربیت دانش آموزان ایجاد می کنند.»
باقر زاده در خصوص راه اندازی سامانه «نورینو» برای دسترسی راحت معلمان، مربیان و دانشآموزان به برنامههای پرورشی و تربیت افزود: «با توجه به اینکه دیگر چالش ما در حوزه وزارت آموزش و پرورش، کاهش دغدغه ها و کاهش مقدمانی و سخت افزاری مربیان است. به منظور کاهش دغدغه مربیان، سامانه نورینو راه اندازی شده است تا تمانی کارهای مقدماتی، مسابقات، برنامه های فرهنگی و تربیتی توسط این سامانه به راحتی در اختیار دانش آموزان، مربیان و معلمان قرار بگیرد. دیگر چالش مهم ما تلفیق امور تربیتی و آموزشی است که بر این اساس تمامی مسابقات قرآن، فرهنگی و هنری ما یکی از مبانیش کتب درسی باشد که اگر دانش آموزی علاقه به شرکت در مسابقات مختلف در هر سطح و پایه ای دارد کتب درسی مبنای آن مسابقات باشد.»
باقرزاده ادامه داد: «از آنجا که کار آموزشی باید با کار پرورشی تلفیق شود، در بخش سرود بنا شد هر دانش آموزی که شعر درسی را تبدیل به سرود کند به آن امتیاز تعلق میگیرد و همچنین جشنواره ملی تئاتر درسی طراحی شد. مشارکت فعال دانشآموزان، جدی گرفتن مسئولیت آنها و جدی گرفتن نقش تشکلهای دانشآموزی از دیگر رویکردها است و به تمام استانها توصیه شده که برنامههای دانشآموزمحور در استانها انجام شود.»
وی با بیان اینکه دانشآموزان در روز ۱۰ اسفند به صورت سراسری مدیریت مدرسه را در راستای مشارکت فعال دانش آموزی بر عهده میگیرند، گفت: «از مهم ترین محور فعالیتهای ما تغییر در نظام ارزشیابی مدیران، معلمان و تخصیص اعتبارات بر اساس ارزشیابی کیفی است که اعتبارات بر اساس عملکرد و سنجش ارزیابی می شود.»
معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ضمن اشاره بر وضعیت نیروی انسانی افزود: «نیروی انسانی موجود احصا شد و دوره توانمندی برای آنها پیشبینی شد همچنین هیأتهای اندیشهورز در تمام استانها ایجاد شد و ممانعت از حضور کسانی که انگیزه کافی ندارند در دستور کار قرار گرفت، علاوه بر این، مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی با موافقت رئیسجمهور بر اساس جغرافیای نیاز در معاونت پرورشی کسب شد که این جذب به صورت منطقهای و اطلس نیاز است و در دانشگاه فرهنگیان سهم بیشتری به بخش امور تربیتی و مشاوره داده شد.»
وی با بیان اینکه با هزار مربی ارتباط گرفتیم و توانمندسازی آنها را در مدارس و دارالقرآنها انجام دادیم، گفت: طرح استقبال برای مربیان ۱۳۹۸ از دیگر برنامههای ما هست که این مربیان مهر سال آینده به طور رسمی وارد آموزش و پرورش شوند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح اتقان تصریح کرد: «طرح «اتقان» در دوره ابتدایی و جشنهای تکلیف و جشنهای تشرف در دوره متوسطه را در نظر گرفته شده است، همچنین با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همکاریهایی آغاز شده است. البته همکاری با آموزش و پرورش استثنایی را نیز در دستور کار خود داریم و انشالله کمکهای لازم را انجام خواهیم داد.»
*خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی*
ارسال دیدگاه