معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج مستضعفین:

آموزش و پرورش، درخت تنومند نظام اسلامی است

تهران(پانا) - معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج مستضعفین، آموزش و پرورش را تنه درخت تنومند نظام اسلامی دانست و گفت دانش‌آموزان امروز مانند شاخ و برگی هستند که از این تنه شکل می‌گیرند و در قالب اقشار جامعه در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۵۱۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش، درخت تنومند نظام اسلامی است

سردار جهانگیر انصاری در نخستین همایش ملی تجلیل از دبیران منتخب درس آمادگی دفاعی کشور اظهار کرد: فلسفه کتاب آمادگی دفاعی به دستور امام خمینی(ره) برای آموزش بسیج ۲۰ میلیونی بود و این کتاب بر پایه دفاع، بسته شده است.

وی با بیان اینکه بسیج ۲۰ میلیونی برای زمانی بود که جمعیت کشور ۳۰ میلیون نفر بود، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که جمعیت کشور امروز به ۸۰‌ میلیون نفر رسیده و آموزش دفاعی هم برای ده‌ها میلیون نفر باید باشد.

انصاری افزود: ما نوع تهدیدی که متصور هستیم را روی میز می‌گذاریم و متناسب با تهدیدات برای خودمان ماموریت تعریف می‌کنیم و متناسب با ماموریت‌ها نیز آموزش می‌دهیم.

معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج مستضعفین گفت: آموزش‌های دفاعی اوایل انقلاب بر اساس جنگ سخت بود که بعدها به ترتیب به جنگ‌های نیمه‌سخت و نرم تبدیل شد و اکنون به جنگ ترکیبی و شناختی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: تغییراتی در کتاب آمادگی دفاعی هم در قسمت خواهران و هم در قسمت برادران با همکاری آموزش و پرورش داده خواهد شد.

انصاری با بیان اینکه نگاهمان در تغییرات به این نیست که صفحات کتاب بیشتر شود، تصریح کرد: نگاه بر این است که محتوا بهتر و کاربردی‌تر شود.

وی در خصوص معافیت ۲ ماهه آموزش سربازی برای دانش‌آموزان پسر که درس آمادگی دفاعی را می‌گذرانند نیز گفت: کتاب به شکلی باید تدریس شود و خروجی آموزش‌ها به شکلی باید باشد که معادل ۲ ماه رزم برای پسران باشد که برای آن‌ها به عنوان دوره آموزش رزم محاسبه شود.

انصاری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمودند جنگ تحمیلی، یک دانشگاه بود، گفت: ما در جنگ بودیم؛ هر کس وارد این دانشگاه می‌شد، تحول درونی در او ایجاد می‌شد و سردار شهید سلیمانی، یکی از دانشجویان این دانشگاه است.

معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج مستضعفین، آموزش و پرورش را تنه درخت تنومند نظام دانست و گفت: دانش‌آموزان امروز مانند شاخ و برگی هستند که از این تنه شکل می‌گیرند و در قالب اقشار جامعه در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و دانشمندانی که حماسه‌ها را خلق می‌کنند نیز شاخ و برگ‌هایی هستند که شکل گرفته‌اند و امروز جوان‌ترین و متخصص‌ترین دانشمندان دنیا را در ایران داریم که محصول آموزش و پرورش هستند.

درس آمادگی دفاعی به امیدآفرینی و مهارت‌افزایی نسل نوجوان کمک می‌کند

سردار مجتبی باستان، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی نیز در این همایش گفت:‌ دشمن در فتنه اخیر، دهه هشتاد و نودی‌های ما را مورد هدف قرار داده بود و دشمنان می‌دانند بسیاری از پیشرفت‌های آینده ما توسط همین نسل دهه‌های 80 و 90 اتفاق می‌افتد که به همین دلیل از همین امروز می‌خواهند آن‌ها را ناامید کنند.

وی تصریح کرد: درس آمادگی دفاعی، بستر مهمی برای جهاد تبیین، بیان دستاوردها و پیشرفت‌ها، امیدآفرینی و مهارت‌افزایی در بین نوجوانان و جوانان است.

باستان با بیان اینکه مهارت‌افزایی، یکی از نقاط مغفول در آموزش و پرورش ماست، خاطرنشان کرد: درس آمادگی دفاعی، این ویژگی را دارد که حداقل ۵ رشته و مهارت در آن درس تدریس می‌شود که از جمله این مهارت‌ها سلاح‌شناسی، پدافند غیرعامل، خود امدادی، دیگر امدادی، کار گروهی، دفاع و تاکتیک که می‌تواند در مهارت‌آموزی به آموزش و پرورش کمک کند و دبیران آمادگی دفاعی، نقش به‌سزایی در این زمینه دارند.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه ۶ نکته را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: نکته اول اینکه به دنبال تکمیل سند ملی درس آمادگی دفاعی هستیم که البته تکمیل شده بود و با اصلاحاتی که مد نظر است به تصویب می‌رسد و به عنوان یک سند بالادستی از آن بهره‌مند می‌شویم. نکته دوم اینکه به دنبال تالیف کتاب و راهنمای معلم هستیم و نکته سوم، اصلاح و بازنگری کتب است که بسیار مهم است و حتی به دنبال اضافه کردن محتواهای چندرسانه‌ای بسته به ذائقه دانش‌آموزان به این درس هستیم.

وی افزود: نکته چهارم اینکه کیفی‌سازی الگوهای عملی را در دستور کار داریم و نکته پنجم، برگزاری دوره عملی توانمندسازی برای معلمان را داریم که بهترین مسیر در این حوزه، برگزاری دوره‌های حضوری است. همچنین نکته ششم نیز برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای مربیان و سرمربیان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار