شایان ابراهیمی*

شعبان ماه نزول برکات و استغفار است

شعبان یا شعبان المعظم هشتمین ماه از تقویم هجری قمری است که بر طبق احادیث فضیلت بسیاری دارد همچنین در این ماه مناسبت‌های مذهبی مختلفی وجود دارد از جمله آنها میلاد امام حسین (ع) حضرت عباس (ع) امام سجاد (ع) و حضرت علی اکبر و امام زمان (عج) است که به اعیاد شعبانیه شناخته می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۰۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
شعبان ماه نزول برکات و استغفار است

ماه شعبان ماه رحمت و لطف الهی و فرصتی است برای توبه و استغفار به درگاه باری تعالی ماه شعبان ماهی است که روزی مومنان برای ماه مبارک رمضان افزوده می شود ماه شعبان ماهی است که اعمال خوب انسان هفتاد برابر پاداش دارد و کارهای زشت انسان ها آمرزیده می شود.

پیامبر اکرم در مورد فضیلت ماه شعبان فرمودند:« ماه شعبان ماه شریفی است و ماه من است این ماه اعمال خاصی دارد که برخی از این اعمال عبارتند از مناجات شعبانیه روزی ۷۰ مرتبه استغفار کردن دادن صدقه روزه گرفتن، نماز پنجشنبه های ماه شعبان صلوات شعبانیه و گفتن ذکرهای مخصوص این ماه شریف است.

ما در ماه شعبان خودمان را برای ورود به ماه پرفضیلت رمضان که مهمانی خداوند بزرگ است آماده می کنیم.

روزه گرفتن در این ماه فضیلت بالایی دارد و نوعی محک زدن برای ماه مبارک رمضان است. پیامبر اعظم در ماه شعبان روزه می گرفتند و روزه های خود را به ماه مبارک رمضان وصل می کردند. خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در این ماه سفارش بسیار شده است.

احادیث و روایت های زیادی در مورد این ماه شریف وجود دارد امام رضا علیه السلام فرمودند:« هرکس در ماه شعبان هفتاد بار استغفار کند خداوند گناهان او را می آمرزد گرچه به شمار ستارگان باشد.»امام صادق علیه السلام فرموده است:« هرکس در ماه شعبان صدقه بدهد خداوند آن صدقه را پرورش می دهد همان گونه که شما بچه شتر را پرورش می دهید و روز قیامت در حالی که آن صدقه به بزرگی کوه احد شده است به او خواهد رسید.

از فضایل این ماه هر چه بگوییم نمی توانیم حق مطلب را ادا کنیم این ماه فرصت نزدیک شدن به پروردگار را برای ما مهیا می کند و راه آمرزش را هموار می کند.

به نظر می رسد پروردگار بزرگ در ماه شعبان درهای بخشش و رحمت را باز کرده است و به هر دلیل و بهانه ای بندگان را مورد آمرزش و رحمت و پاداش الهی قرار می دهد باشد تا با عمل نیک و انجام این اعمال در این ماه گامی به سوی پروردگار برداریم.

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار