رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ؛

آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان

تبریز(پانا) - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با هدف حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی کشور در آذربایجان شرقی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۰۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی در جلسه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: از اولین روز ابلاغ طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال که علیرغم پشتوانه قانونی مغفول مانده بود ، اداره کل منابع طبیعی استان اقدام به احیا نهالستان های موجود کرده و برای تامین منابع جهت پیشبرد طرح از تمام بضاعت موجود بهره گرفته شده است تا سهمی فراتر از سهم استانی را محقق سازد. زیرا در بسیاری از استان ها ظرفیت تولید نهال وجود ندارد و نهال مورد نیاز باید از طریق دیگر استان ها تامین گردد. در اجرای این طرح باید دو بخش تولید نهال و کاشت درخت مدنظر قرار گیرد. واقعیت این است که تعداد یک میلیارد نهال رقم بالایی است و تولید نهال در بخش خصوصی مثمر و غیرمثمر استان در حدود 3 میلیون اصله می باشد و مابقی نهال مورد نیاز باید تامین شود. برای تحقق این هدف از نهالستان های موجود استفاده خواهد شد.

وی افزود: توافقی با اداره کل منابع طبیعی استان صورت گرفته است تا با همراهی سازمان امور اراضی مشترکا واگذاری زمین برای اقدامات کشاورزی را انجام دهند تا در اثنای این امر ایجاد فضای سبز مدنظر قرار گیرد. چرا که در اکثر مواقع زمین واگذار شده مستعد فضای سبز نیست لذا باید زمین هایی شناسایی و واگذار شود که منابع طبیعی بتواند بخشی را به ایجاد فضای سبز اختصاص دهد. فراهم آوردن این بسترها در گرو همکاری همه بخش ها خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: شرایط استان برای کاشت نهال های سازگار با محیط مساعد است و اجرایی شدن آن اهتمام جدی همه مدیران دست اندرکار را می طلبد. نکته ای که در کاشت نهال ها باید مدنظر قرار گیرد اقتصادی بودن کاشت این نهال و مطابقت آن با اقتصاد محلی منطقه است. این طرح در حاشیه دریاچه ارومیه ضمن جلوگیری از فرسایش خاک ، به تثبیت آن کمک خواهد نمود.

فتحی افزود: در بحث تولید نهال توت استان آذربایجان شرقی از جمله استان هایی است که از گذشته نوغانداری در آن وجود داشته است و اکنون نیز برای افزایش آن تلاش می شود لذا شناسایی نوغانداران و کمک به آنها برای تولید نهال های مورد نیاز خود می تواند در قالب این طرح مدنظر قرار گیرد.

وی بحث فرهنگسازی را در اجرای موفقیت آمیز این طرح بسیار مهم ارزیابی کرده و گفت: باید از تمام ظرفیت های بخش ترویج، صداوسیما و خود سازمان مانند شبکه اینترنتی برکت کمال بهره برداری صورت گیرد و از صاحبان اندیشه برای تبیین موضوع دعوت به عمل آید. همین طور از ابزار کارآمد فضای مجازی برای ایجاد پویش های مردمی مرتبط استفاده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به نزدیک شدن هفته بزرگداشت منابع طبیعی و روز درختکاری اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی با همکاری شهرداری و مراکز نظامی برای کاشت نهال های تولید شده از گذشته و نهالهایی که جدیدا تامین شده اقدام خواهد شد. هر روز از هفته منابع طبیعی امسال که مزین به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شده است نامگذاری ویژه ای شده و برنامه های خاصی برای آن پیش بینی خواهد شد. در کمیته فنی ای که در هفته آتی برای بررسی مسائل علمی و فنی طرح مذکور در استان تشکیل خواهد شد در مورد هفته منابع طبیعی برنامه ریزی های لازم صورت خواهد گرفت. استفاده از ظرفیت دهیاری ها در پیشبرد این طرح و حفظ و نگهداری از درختان کاشته شده مفید و موثر خواهد بود.

سیروس داودی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه دستور ریاست جهوری برای کاشت یک میلیون نهال در طول 4 سال را تکلیفی برای وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: متولی بخشی از این طرح که در ارتباط با فضای سبز و زراعت چوب مطرح شده است سازمان منابع طبیعی است. در این راستا پتانسیل های استانی احصاء شد که در صورت تامین منابع می تواند به تولید250 میلیون اصله در سال اقدام نماید که در این راستا به اصلاح ساختار نهالستان های موجود پرداخته شد با توان مالی محدود تامین شده از سایر بخش ها و توافق با ارگانهای دیگر، استان آذربایجان شرقی توانسته است 10 درصد تعهدات سطح کشور را اجرایی نماید که بعد از استان البرز در صدر پیشبرد این طرح قرار می گیرد.

آیت الله عبادپور مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان نیز با اشاره به رئوس برنامه مشارکت معاونت آموزش و ترویج در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار نمود: فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و پوشش خبری، تولید و کاشت نهال در روستاها با محوریت زنان تسهیلگر، برگزاری روز درختکاری در روستاها با محوریت مددکاران ترویجی با مشارکت دهیاری ها، درختکاری در مکان ها و عرصه های متعلق به جهادکشاورزی همزمان با روز درختکاری، ترویج و الگوسازی در حوزه درختکاری، درختکاری در هنرستان های کشاورزی، درختکاری در مراکز تابعه موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از جمله برنامه های پیشنهادی برای کمک به پیشبرد طرح مذکور است.

ابوالفضل مختاری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز از اجرایی شدن عملیات آماده‌سازی نهالستان‌های آذربایجان شرقی در راستای تحقق بخشیدن به طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در طی چهار سال آینده خبر داد و افزود: نهالستان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان مهیای اجرای این طرح بزرگ هستند و ما در این زمینه از مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

1

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار